شوک برقی شهرک‌های صنعتی به اقتصاد ایران-راهبرد معاصر

شوک برقی شهرک‌های صنعتی به اقتصاد ایران

توانیر امروز ۱۷ تیر گزارش داد که شهرک‌های صنعتی در ۴۳ روز گذشته ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ برابر بودجه یک سال وزارت صمت، برق مصرف کردند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۲۴۸۵۸۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ نیمی از نیروی کار ایران در صنایع خرد داخل و خارج شهرک‌های صنعتی اشتغال دارند، این بخشی از گزارش معاون وزیر صمت است.


از ابتدای خرداد تا ۱۲ تیر فقط صنایع خرد داخل شهرک‌های صنعتی ایران ۲۳۴۶ تراوات ساعت برق مصرف کردند. این میزان از همه مصارف برق یک سالِ ۶۳ کشور دنیا بیشتر است.


ارزش این برق به نرخ کشورهای منطقه ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از ارزش کل تولیدات شهرک‌های صنعتی ایران در مدت مشابه است.


سال گذشته بود که دادستانی تهران از شناسایی ۲۹ مزرعه استخراج غیرمجاز رمز ارز در کارخانه‌های متروکه خبر داد.


اصفهان، تهران، یزد و مرکزی ۴ استان صدرنشین فهرست تامین برق شهرک‌های صنعتی هستند.


ناترازی برق در سال‌های اخیر سبب شده تا تامین برق صنایع کشور با چالش مواجه شود.


کارشناس صنعتی علی راهبی به ضرر صنایع از قطعی برق در فصل تابستان اشاره کرده و می‌گوید که قطعی یک روز در هفته سبب شده تا بسیاری از صنایع کوچک در ایران با افت تولید مواجه شوند.


در مقابل، کارشناس انرژی رحمان احمدی می‌گوید که نیمی از صنایع داخل شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل و نیمه تعطیل هستند و به جای تولید از برق برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند که همین مسئله عامل ناترازی برق است.


تامین انرژی با ناترازی فشار زیادی به نیروگاه‌های وارد کرده و یک نهاد امنیتی در حال تدوین طرحی است که از استخراج رمز ارز در کارخانه‌های نیمه‌فعال جلوگیری کند. مقابله با برداشت غیر مجاز رمز ارز علاوه بر افزایش تامین برق صنایع به کاهش فشار تولید برق نیروگاه‌ها ختم خواهد شد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار