سردرد‌های میگرنی را با این روش ها کاهش دهید-راهبرد معاصر

سردرد‌های میگرنی را با این روش ها کاهش دهید

عوامل مختلفی از جمله برخی مواد غذایی، داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس می‌تواند سردر‌های میگرنی را تحریک کند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۲۴۸۵۹۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ میگرن نوعی بیماری مزمن و ناتوان کننده است که شیوع بالایی در جهان دارد و در زنان سه برابر بیشتر از مردان دیده می‌شود. افراد مبتلا به میگرن دارای نوعی سردرد ضربان دار هستند که معمولا در یک طرف سر ظاهر می‌شود و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. این علائم به دلیل تغییرات موقت در هدایت عصبی داخل مغز بوده و درد‌های میگرنی اغلب چند ساعت تا چند روز ادامه می‌یابد.

عوامل مختلفی از جمله برخی مواد غذایی، داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس می‌تواند سردر‌های میگرنی را تحریک کند؛ تحقیقات نشان داده که بعضی از مواد غذایی می‌توانند باعث تشدید میگرن و برخی دیگر درد‌های میگرنی را کاهش دهند. از این رو، توصیه‌های تغذیه‌ای جهت کاهش سردرد‌های میگرنی ارائه شده است.

طبق بررسی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، منابع غذایی تیرامین شامل پنیر کهنه، پنیر‌های سنتی، خامه ترش، گوشت‌های نمک سود شده، غذا‌های دودی شده، ترشی و شکلات؛ غذا‌های حاوی فنیل اتیل آمین شامل شکلات، کاکائو، پنیر، سرکه و انواع آجیل؛ غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند‌های مصنوعی (به ویژه آسپارتام) مانند نوشابه‌های رژیمی سبب تشدید سردرد‌های میگرنی می‌شوند.

مونوسدیم گلوتامات طعم دهنده‌ای که در کنسرو‌ها و غذا‌های آماده از آن استفاده می‌شود. همچنین به طور طبیعی در قارچ و گوجه فرنگی نیز یافت می‌شود. غذا‌های سرشار از نیترات و نیتریت مانند گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، چغندر و کاهو؛ مصرف زیاد غذا‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا از دیگر موادغذایی موثر در میگرن است.

البته کافئین در مقادیر کم در برخی افراد می‌تواند سبب بهبود درد‌های میگرنی شود.

غذا‌های غنی از هیستامین مانند موز، آواکادو، بادمجان، آناناس، گوجه فرنگی، سس و رب گوجه فرنگی، غذا‌های تخمیری، گوشت‌های فرآوری شده و جگر؛ مرکبات به خصوص پرتغال، نارنگی و گریپ فروت با افرایش جذب روده‌ای مس می‌تواند باعث تشدید سردرد‌های میگرنی شود.

راهکار‌هایی برای بهبود و کاهش سردرد‌های میگرنی

رژیم غذایی مناسب یکی از توصیه‌های کارشناسان و متخصصان برای کاستن از سردرد‌های میگرنی است که گزیده‌های آنها به شرح زیر است:

- وعده غذایی خود را به طور منظم و در ساعات معینی از روز مصرف کنید. این امر به جلوگیری از افت قند خون که باعث تحریک یا بدتر شدن میگرن می‌شود، کمک می‌کند.

- قند‌های ساده و غلات بدون سبوس مانند برنج سفید و نان سفید سبب افت سریع قند خون می‌شود.

- حداقل نصف غلات مصرفی خود را از غلات کامل انتخاب نمایید.

- مایعات کافی بنوشید. کم آبی می‌تواند باعث بروز سردرد شود، بنابراین در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

- غذا‌های غنی از منیزیم مانند سیزیجات برگ سبز، حبوبات و ماهی تن استفاده نمایید.

- منابع غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا سه مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، دانه چیا و بذر کتان مصرف کنید.

- غذای کم چرب مصرف نمایید. پیروی از رژیم غذایی کم چرب شدت و دفعات سردرد را کاهش می‌دهد.

- غذا‌های حاوی پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین در تمام وعده‌های غذایی خود از مواد غذایی کم چرب و غنی از پروتئین مانند حبوبات، مرغ و بوقلمون استفاده نمایید. / مشرق

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده