وزیر صمت: صنعت خودرو را باید از قیمت گذاری دستوری نجات دهیم-راهبرد معاصر

وزیر صمت: صنعت خودرو را باید از قیمت گذاری دستوری نجات دهیم

وزیر صمت با بیان این که باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم گفت: ۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۱۸ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 08
کد خبر: ۲۴۸۸۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت خودرو گفت: در سال 2023 کل درآمد خودرو سه هزار 350 میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته و این در حالی است که بر اساس آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو 840 هزار میلیارد تومان بوده است که نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: صنعت خودرو، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در کشور ایفا می‌کند به طوری که 60 صنعت مرتبط با صنعت خودرو است صنعتی که ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

علی آبادی اضافه کرد: سال گذشته 37 خودروساز یک میلیون و 335 هزار خودرو تولید کردند، اما از التهاب بازار کاسته نشد، اما با این تعداد تولید خودرو، رتبه 16 دنیا را به خود اختصاص داده ایم و برای سال 1403 تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را هدفگذاری کرده ایم.

وزیر صمت تشریح کرد: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و در حال حاضر ارز چند نرخی عملا لایه به لایه باعث ایجاد فساد می‌شود فرض کنید سال گذشته به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را 2 برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد. 

به گفته علی آبادی،900 هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم 12 درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو طی سال 2021 تا 2023 از هجدهم به شانزدهم رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت. 

وزیر صمت گفت: باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری دستوری نجات داده و از آن حمایت کنیم؛ معتقد نیستم خودروسازان ما خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودرو‌های روز و آینده حرکت کنیم.

وی افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود، خودروسازی در مونتاژ خودرویی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده کرده و می‌گوید 20 درصد، داخلی سازی شده که اشتباه است و باید منظور از عمق ساخت داخل بررسی شود.

علی آبادی با اشاره به راهبرد‌های اصلی در صنعت خودرو، گفت: برقی سازی راهی است که باید به سمت آن برویم؛ در حال حاضر روزانه 120 میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید 7 میلیون لیتر آن را وارد کنیم از این رو برقی سازی راه حلی برای عبور از مصرف بنزین است. 

به گفته وزیر صمت، مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودرو برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی سازی کرد، اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار