انتقاد تند محسن هاشمی به روحانی و زنگنه-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

انتقاد تند محسن هاشمی به روحانی و زنگنه

رئیس شورای شهر تهران، رئیس جمهور و وزیر نفت را متهم نموده که با وجود گذشت یک سال از وعده شان مبنی بر تهیه اتوبوس های گازسوز برای شهرداری، حتی یک اتوبوس در اختیار شهرداری تهران قرار نداده اند.
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - 2019 October 15
کد خبر: ۲۴۹۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ از زمان برگزاری انتخابات شورای شهر اول تا به امروز که شورای شهر پنجم در نیمه راه به سر می برد، کمتر شهرداری و یا شورای شهری را در تهران می توان یافت که نسبت به عملکرد دولت مستقر نظر مساعد ابراز کرده باشد.

 

نگاهی به مواضع محمد باقر قالیباف نسبت به دولت های احمدی نژاد و روحانی و همچنین شخص احمدی نژاد در جایگاه شهردار تهران به دولت محمد خاتمی تا به امروز که پیروز حناچی در خیابان بهشت مستقر شده، گواهی بر این مدعاست.

 

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در همایش فصلی مدیران شهرداری تهران که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد به انتقاد از سیاست های دولت در عدم تامین خواسته های شهرداری پرداخته است.

 

هاشمی در ابتدای این همایش ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: لازمه این جلسه به دلیل حضور مدیران شهری و اجرایی این است که در آن با صراحت و بدون تکلف صحبت شود. همان‌طور که شهردار محترم هم گاهی تذکر می‌دهند، نباید امید را از دست بدهیم و از طرف دیگر کسی نباید در این جلسه از انتقادات دلگیر شود. خاصیت نظارت شورا گله‌های گاه به ‌گاه است، اما مهم این است که سعی کنیم تا در یک فضای تعاملی به نتایج مثبت برسیم.

 

وی ادامه داد: هفته تهران را پشت‌سر گذاشتیم که اقدامات مناسبی در آن انجام شد، فعالیت‌های که عمدتا فرهنگی بودند. البته اگر در این هفته به بخش‌های عمرانی و زیربنایی نیز توجه می شد، برنامه های هفته تهران می‌توانست بهتر عرضه شود.

 

هاشمی ادامه داد: اگر فقط به فکر حقوق کارکنان و نگهداشت شهر باشیم و برای پروژه‌های عمرانی اقدامی نکنیم، اساسا فلسفه مدیریت شهری زیر سوال می‌رود و بهبودی هم رخ نمی‌دهد چراکه استهلاک زیرساخت‌ها خدمات را به‌مرور از بین می‌برد. بنابراین، ناگزیریم پروژه‌های عمرانی را دنبال کنیم. البته امروز مدیریت کشور و مردم دچار سختی هستند و باید مشکلات اقتصادی و رکود ناشی از تورم را نیز در نظر بگیریم اگرچه این دلیل نمی‌شود که بگوییم تمام مشکلات‌مان به‌دلیل تحریم‌هاست و نمی‌توانیم وضع فعلی را تغییر دهیم. باید امیدوارانه با تصمیم‌های درست، خود را با شرایط فعلی وفق دهیم. اگر بخواهیم مثل گذشته عمل کنیم قطعا نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

 

رییس شورای‌شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نمی‌کنیم، تصریح کرد: مقامات کشور از جمله ریاست‌جمهوری، وزرای نفت و راه‌ و ... جمع شدند و تصمیم گرفتند ١٩ هزار اتوبوس برای شهرهای کشور تامین کنند. براساس استفاده از صندوق توسعه و تامین وزارت‌نفت قرار شد این بستر راه‌اندازی شود و حدود ١٢ هزار اتوبوس گازسوز برای کلانشهرها تامین شود. تا این لحظه حتی یک اتوبوس هم تامین نشده در حالیکه بیش از یک‌سال از آن زمان گذشته است. می‌دانیم وزارت‌صنعت و کشور علاقمند بودند این کار انجام شود اما وقتی وارد موضوع شدند، عدم تطبیق با وضعیت موجود و عدم تفکر نسبت به توانمندی‌های داخلی باعث شده این موضوع هنوز هم حل نشود.

 

هاشمی عنوان کرد: مسایل مربوط به حمل‌ونقل شهری که طبقات پایین جامعه به آن نیاز دارند کم‌کم به یک مشکل بزرگ تبدیل می‌شوند. همین‌جا از مسئولان دولتی تقاضا دارم رساندن اتوبوس‌ها به شهرداری‌ها را جدی بگیرند.

 

وی همچنین گفت: با توجه به این‌که رهبر انقلاب بر تولید داخلی تأکید کردند، تولید این اتوبوس‌ها امکان‌پذیر است. البته مسایل دیگری نیز برای کمک به شهرداری‌ها مطرح است که آقای الویری پیگیری می‌کنند؛ مانند عوارض ارزش‌افزوده. متاسفانه به‌دلیل لایحه‌ای که به مجلس رفته سعی بر این است که در تعاریف نام عوارض را از روی درآمد بردارند و اسم مالیات روی آن بگذارند، با این روش این پول مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود. این گلایه را از دولت دارم. مجلس نیز توجه نمی‌کند که بخشی از درآمد شهرداری‌ها از طریق همین عوارض ارزش افزوده است. در این شرایط رکود، اگر پول به خزانه برود تا دوباره تخصیص داده شود، احتمالا این تخصیص اساسا اتفاق نمی‌افتد یا تبدیل به یک تخصیص نیمه‌کاره می‌شود. توقع ما از مجلس و دولت این است که درآمد حاصل از عوارض ارزش افزوده برای شهرداری‌ها از بین نرود.

 

هاشمی ادامه داد: شهردار تهران تمام تلاش خود را در این زمینه می‌کند و کمیته درآمدی شهرداری را نیز مدیریت می‌کند. همه باید به این فکر باشند که حداقل پروژه‌های عمرانی را با استفاده از نقدینگی بخش‌خصوصی پیش ببرند. باید یک درآمد واقعی را از طریق مشارکت‌ها ایجاد کنیم.

 

رئیس شورای‌شهر تهران گفت: بحث استفاده از TODیک موضوع شهرسازی است و یک موضوع درآمدی نیز به شمار می‌رود. معاونت‌های مالی و شهرسازی می‌توانند از این امکان استفاده کنند. سه‌دستگاه تی‌بی‌ام که در شهر داریم نباید بی‌کار بمانند چراکه با یک قرارداد مشارکتی تی‌اودی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. بخشی از خط ۶ که افتتاح شد هم براساس همین طرح انجام شد. همچنین، پارکینگ‌هایی در سطح تهران مثل پارکینگ کنار باغ کتاب که مشکلاتی نیز درموردشان وجود دارد، می‌تواند به روش مشارکتی به سرعت ساخته شود، البته در حال حاضر انجام آن با تاخیر زیادی مواجه شده است.

 

هاشمی تأکید کرد: باید بیشتر با دید امیدوارانه نسبت به فعالیت‌های اجرایی در شهر و به‌صورت عمل‌گرایانه کار را دنبال کنیم تا در دو سال باقیمانده از عمر شورای‌شهر شاهد فعالیت‌های ارزشمندی باشیم و توقع مردم را برآورده کنیم. به همین خاطر است که در اسناد برنامه سوم منابع را افزایش دادیم و عدد ۱۰۹ هزار را به ١۵٠ هزار میلیارد تومان برای ۵ سال اضافه کردیم.

 

رییس شورای‌شهر در پایان خاطرنشان کرد: بودجه غیرنقدی شهرداری هم هنوز به صورت کامل فعال نشده است. امیدوارم این اتفاق زودتر بیافتد تا بتوانیم بخشی از مشکلاتمان را از طریق بودجه غیر نقدی حل کنیم.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار