لیبرال‌ها با گران کردن تهران چه هدفی را دنبال می کنند؟-راهبرد معاصر
عضو سابق شورای شهر پاسخ می دهد؛

لیبرال‌ها با گران کردن تهران چه هدفی را دنبال می کنند؟

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: به تعبیر حامیان اندیشه لیبرالی کسانی که در شان تهران نیستند، باید از این شهر بروند و عملا تهران به شهر سرمایه دارها و متمکنین تبدیل شود تا انحصار زیستن در تهران را برای سرمایه داران فراهم کنند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 12
کد خبر: ۲۴۹۶

پرویز سروری عضو سابق شورای شهر تهران و عضو عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب در گفت و گو با "راهبرد معاصر" در خصوص زمزمه های مطرح شده پیرامون افزایش هزینه ها برای شهروندان پایتخت از طریق اخذ عوارض از خودروهای حاضر در بزرگراه های سطح شهر توضیحاتی ارائه کرد. او معتقدست: «این مهم به وقوع می پیوندد. عملا تفکر لیبرالی حاکم در مدیریت شهری پایتخت با نگاهی کاسب کارانه در اندیشه شکل گیری مهاجرت معکوس به بدترین شکل ممکن هستند تا عملا تهران به شهر سرمایه دارها و متمکنین تبدیل شود.»

متن کامل این گفت و گو پیش روی شماست:

 

مطرح شدن دریافت مبلغ عوارض استفاده از بزرگراه های سطح شهر از شهروندان تهرانی از سوی یکی از معاونین شهرداری تهران به چه شکل اریابی می کنید و این نگرش به اعتقاد شما برامده از چه نوع تفکر و دیدگاهی است؟

 

من فکر می کنم این تز، برآمده از مکتب اندیشه لیبرال دموکراسی تیم حاضر در شهرداری و شورای شهر برخاسته است. اساسا لوایح و طرح های ادارات از یک مبانی فکری بر می خیزد که پیشتر یکی از اعضای شورای شهر عجله کرد و از آن رونمایی نمود. «اینکه تهران باید گران اداره شود تا  مهاجرت معکوس جان گیرد». به تعبیر حامیان اندیشه لیبرالی کسانی که در شان تهران نیستند، باید از این شهر بروند و هجرت معکوس به بدترین شکل ممکن رخ دهد تا عملا تهران به شهر سرمایه دارها و متمکنین تبدیل شود تا انحصار زیستن در تهران را برای سرمایه دارها فراهم کنند. شهرداری یک وظیفه دارد و باید خدمات را روان و تا جایی که می تواند ارزان کند. شهرداری می بایست این خدمات را تاجایی که می تواند توسعه دهد، اما امروز این نهاد خدمت رسان به دلیل تفکر رایج در بدنه آن، به شکل یک کاسب طعمکاری درآمده که به دنبال خالی کردن جیب مردم با گران کردن خدمات است. این خدماتی که سخن از پولی کردن آن به میان آمده سالهای سال به مردم ارائه شده است. به همین دلیل می بینید در طرح ترافیک و مناطق محدوده شرایط به گونه ای ترسیم می شود تا وضعیت برای مردم سخت تر شود. می بینیم به تونل هایی که در دوران گذشته ساخته شده و هزینه های آن صرف شده، امروز به چشم یک منبع درآمد دیده می شود و به دنبال این هستند که در این شرایط سخت، شرایط را برای مردم سخت تر کنند. در ایامی مردم ما در فشار به سر می برند و سرمایه های آنها به علت افزایش نرخ ارز تنزل پیدا کرده و به یک سوم رسیده، به جای اینکه شهرداری به عنوان غمخوار مردم رفتاری مناسب از خود بروز بدهد و بتواند از آلام و سختی های مردم بکاهد خود نیز به عنوان داعیه دار گرانی ها به برجسته سازی از مشکلات مردم مبادرت می ورزد  و هر روز به نوعی تازه مردم را در استرس و اضطراب قرار می دهد اینها مواردی است که اعلام می شود و همین اعلام شدن با ایجاد استرس برای مردم مشکلاتی روانی به وجود می آورد. به اعتقاد من این مهم محقق خواهد شد و هزینه ها در شهر تهران برای شهروندان افزایش خواهد یافت.

 

اعضای شورای شهر و شهرداری تهران تلاش می کنند با برخی رفتارها از آسیب سیاست های هم فرکان خودشان در دوران سازندگی که به تمرکزگرایی در تهران ضریب داد بکاهند. امروز همین تفکر مجددا با  افزایش هزینه ها و بار کردن آن بر دوش مردم قصد دارند تصمیم غلط قبلی خود را با تصمیمی غلطتر رفع نمایند. به نظر شما این رفتار تا چه اندازه معقول به نظر می رسد؟

 

به نکته درستی اشاره کردید. تفکری که در دولت سازندگی به وجود آمد تفکری مبتنی بر توسعه بود، این درحالیست که تفکر انقلاب اسلامی مبتنی بر پیشرفت و عدالت بوده و هست. آن ها در تفکر مبتنی بر توسعه عقیده داشتند برای رسیدن به قله متصور شده اگر عده ای در زیر این چرخها له شوند اهمیتی ندارد و این ابرازات صریحی بود که اعلام شد. این تفکر دقیقا در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار داشت و نتیجه ان این بود که در دوره ای که شهرداری در دست همین جریان سازندگی بود شاهد گران شدن بیش از حد خدمات در تهران بودیم که به فساد گسترده نیز منجر شد. امروز دوباره از منظری دیگر همان مساله را شاهد هستیم. از سویی روندی ناکارآمد در شهر تهران دیده می شود که فرآیند رشد و پیشرفت تهران را متوقف کرده، و دوم اینکه متاسفانه به دنبال این هستند که از درون آن روند، برای خود منابع و درآمد کسب کنند. شما در همه عرصه ها شاهد این مهم هستید؛ در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی و در ساخت و ساز افزایش لجام گسیخته قیمت ها دامن گیر مردم کشور شده که این برنامه مبتنی بر تفکر توسعه است که در دولت های سابق به ویژه در دولت سازندگی شاهد شکل گیری شاخصه های آن بودیم. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار