روایتی از ماجرای اعتراض یک نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز-راهبرد معاصر
روایتی از ماجرای اعتراض یک نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز سردار نائینی: باید برد عملیات رسانه‌‎ای سپاه متناسب با اقدامات این نهاد باشد تعطیلی برخی روزها در تهران در هفته آینده به‌دلیل گرمای هوا صحت دارد؟ باقری: توسعه سیاست همسایگی و رفع تحریم‌ها از اولویت های سیاست خارجه است منصوری: به بنیاد مستضعفان بازمی‌گردم اعتبارنامه پزشکیان توسط اعضای شورای نگهبان امضا شد وحیدی: به دنبال اخذ مجوز برای حضور سربازها در اربعین هستیم دستگیری ۲ سرکرده داعش توسط وزارت اطلاعات بازخوانی مطالبات رهبر انقلاب در مراسمات تنفیذ پزشکیان: قطعاً ما با وحدت می‌توانیم موفق شویم مخبر: شهیدرئیسی مردم را به عنوان پشتیبان دولت به صحنه آورد بهادری جهرمی: به گواهی آمار، دولت سیزدهم دولت تصمیم و اقدام بود تاکید ایران به استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در مبادلات‌ بریکس معاون روابط عمومی سپاه منصوب شد دادستان دیوان محاسبات مشخص شد

روایتی از ماجرای اعتراض یک نماینده به هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: صحبت‌هایی که گفته می‌شود هیئت‌رئیسه طرح‌ها را وتو کرده است خلاف واقع است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 24
کد خبر: ۲۵۱۴۰۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد قسیم عثمانی در اخطاری در جلسه علنی امروز مجلس گفته که من طرحی دوفوریتی تهیه و تقدیم هیئت رئیسه کردم. این طرح تمام مراحل خود را طی کرده است اما آقای قالیباف این طرح را وتو کردند. با چه حقی این کار را انجام دادید؟ آقای قالیباف شما به قرآن سوگند یاد کردید که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را رعایت کنید.


وی ادامه داد که طرح بنده چه مشکلی داشت؟ اینجا خانه ملت است، بنده به‌عنوان نماینده مردم طرحی را در جهت منافع مردم طراحی کرده و طبق آیین‌نامه مراحل دوفوریتی آن را طی کردم چرا آقای قالیباف این طرح را وتو کردند.


علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده بوکان  گفت که انتصابی که شما به رئیس مجلس شورای اسلامی دادید درست نیست. اکنون ۳۰ طرح دوفوریتی در هیئت رئیسه وجود دارد و هر کدام باید به‌موقع مطرح شود.


نیکزاد تأکید کرد که با شناختی که بنده از شما دارم و سوابقی که از نمایندگی شما می‌شناسم این‌گونه صحبت‌کردن مصلحت نیست. این چه الفاظی است که شما به کار بردید؟ بنده تقاضا دارم که شأن مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.


پیرامون این موضوع به سراغ حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی رفتیم سلیمی درباره حواشی پیش‌آمده درباره این موضوع گفت: نکته اول آن است که هفته گذشته هیئت رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازدهم مشخص شده‌اند. ‌ طرح دوفوریتی باید به‌گونه‌ای باشد که بعد از ۷۲ ساعت به صحن بیاید. وقتی کمیسیون‌ها هنوز نهایی نشده‌اند چطور می‌شود طرحی به صحن مجلس بیاید. 
وی افزود: در بحث موضوع مورد ادعا نماینده  یک بحث حقوقی وجود دارد باتوجه‌به اینکه آن موضوع در دولت آقای روحانی تصویب شده است سؤال حقوقی آن است که آیا مجلس شورای اسلامی باید رسیدگی کند یا نه و این چنین بحثی داریم. 


سلیمی ادامه داد: اینکه مباحث حقوقی را بخواهیم با دعوا و فشار پیش ببریم به نظرم پسندیده نیست. 


وی گفت: در مجلس دوازدهم ۳۰ طرح  پیشنهادی دوفوریتی وجود دارد. طرح‌ها باید ابتدا به کمیسیون‌ها ارجاع شوند. هنوز تکلیف بخشی از کمیسیون‌ها مشخص نشده است. همچنین آیین‌نامه داخلی‌شان هنوز شکل نگرفته است. کمیسیون‌ها باید بر اساس آیین‌نامه داخلی لوایح و طرح‌ها را رسیدگی کنند.


سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس بیان کرد: صحبت‌هایی که گفته می‌شود هیئت‌رئیسه طرح‌ها را وتو کرده است خلاف واقع است.  البته نماینده‌ای هم که این مسئله را مطرح‌کردن عذرخواهی کردند. 


وی گفت: مجلس شورای اسلامی کاملاً برای ورود به مباحث مختلف  آمادگی دارد. در موضوع مورد ادعا نماینده باتوجه‌به اینکه در دوره آقای روحانی توسط آقایان در جای دیگر نه در مجلس به تصویب رسیده است بحث حقوقی است که در محلی که این مصوبه را گذرانده یا اینکه مجلس می‌تواند به این موضوع ورود کند.


سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین این مباحثی که نماینده مطرح کردند به نظرم باید مقداری دقیق‌تر مطرح می شد. با یک مطالعه‌ای در مباحث حقوقی کاش مسئله را مطرح می‌کردند.


گفتنی است، در ماده 161 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نحوه رسیدگى به طرح‌ها و لوایح دو فوریتى آمده است که حداکثر چهار ساعت پس از تصویب فوریت، طرح یا لایحه چاپ و توزیع و به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود و حداکثر بیست ساعت پس از تصویب فوریت، پیشنهاد نمایندگان به کمیسیون مربوط تسلیم می‌شود.


همچنین گزارش کمیسیون حداکثر سه روز کاری پس از تصویب فوریت، به هیأت رئیسه ارسال می‌شود تا در دستور کار مجلس قرار گیرد. در تبصره این ماده آمده است که چنانچه کمیسیون در مهلت فوق گزارش خود را ارائه ننماید طرح یا لایحه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و حداقل یک ‌ساعت قبل از شروع مذاکرات، پیشنهادهای نمایندگان چاپ و توزیع می‌شود./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار