اقتصاد ایران به دوران عرضه آبشاری ارز بازمی‌گردد؟-راهبرد معاصر

اقتصاد ایران به دوران عرضه آبشاری ارز بازمی‌گردد؟

به گفته کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های دولت جدید برای وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی، اعتقاد خاصی به عرضه آبشاری ارز دارد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 30
کد خبر: ۲۵۲۲۱۵

به گزارش راهبرد معاصر؛  بازار ارز در آرامش به سر می برد و نوسانات جزیی در این بازار به سمت رشد قیمت دیده می شود. 


به عبارت دیگر، قیمت دلار و سکه از بازه مشخص خودشان خارج شده و در کانال جدید تثبیت روزانه دادند.


قیمت دلار هرات که از 17 روز پیش در کانال 57 هزار تومان گیر افتاده بود، روز شنبه با افزایش در کانال 58 هزار تومان بازگشایی کرد و قیمت سکه هم که در 20 روز معاملاتی گذشته در کانال 40 میلیون نوسان می‌داد، به کانال جدید رفت.


به عقیده تحلیل‌گران تکنیکال، محدوده مقاومتی مهم بازار در 58 هزار و 500 تومان تا 58 هزار و 800 تومان قرار دارد و تا زمانی که نتواند بالای آن تثبیت بدهد، روند صعود در بازار شکل نخواهد گرفت.


نکته بازار ارز و سکه قیمت تتر بود. با رشد قیمت بیت‌کوین، قیمت تتر با کاهش از کانال 59 هزار تومان عقب نشست و دوباره به زیر نرخ تهران رفت. در این شرایط تبدیل دلار به تتر در بازار قوت گرفته است.


چرا بازار ارز دچار نوسان شد؟
معامله‌گران باورشان تقویت شد. آن‌ها تصور می‌کنند نوسان بازار ارز و سکه و شروع دولت جدید بی‌ارتباط به هم نیست. البته برخی تحلیل‌گران بعید می‌دانند بانک مرکزی با اتمام عمر یک دولت، مدیریت بازار را شل کند. 


از نظر آن‌ها، نوسان اخیر حتماً یک منشا دارد. تعطیلات، تکانه در ورودی پول نفت و احتمالا روندهای غیر اقتصادی مثل افزایش شانس پیروزی ترامپ از جمله دلایل نوسان عنوان می‌شود.


قیمت ها جان صعود ندارند
در روز شنبه با وجود اینکه بازار ارز و سکه بعد از بیش از دو هفته از بازه رنج خود خارج شد، اما همچنان قیمت جان صعود قدرتمند ندارد.

تحلیل‌گران معتقدند آن‌چه که در روز شنبه مانع افزایش بازار شد، ایجاد وضعیت بلوکه است. 


در وضعیت بلوکه خریدار باید به فروشنده سود بدهد و به واسطه همین، کمتر کسی حاضر به خرید می‌شود. البته این وضعیت بلوکه از نیمه دوم سنگین‌تر شد و به واسطه آن قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی عقب نشستند. 


فعالان بازار ارز و سکه تصور می‌کنند تا زمانی که سایه وضعیت بلوکه در بازار وجود داشته باشد، کمتر کسی حاضر به خرید و دادن ضرر می‌شود. به واسطه همین، از نگاه اکثر بازار، فعلاً قیمت‌ها جان صعود قدرتمند ندارد.

 

رفت و برگشت قیمت ها در بازار ارز و سکه
قیمت دلار هرات شنبه را در پله اول کانال 58 هزار تومان بازگشایی کرد و از ابتدا میل به صعود از خود نشان داد. قیمت دلار هرات در نیمه اول با افزایش تا مرز مقاومت 58 هزار و 500 تومان بالا رفت، اما در نیمه دوم با شکل گرفتن وضعیت بلوکه، از این سطح کاهشی شد و در 58 هزار و 150 تومان بسته شد.


قیمت درهم با گپ مثبت 110 تومانی در 15 هزار و 950 تومان آغاز به کار کرد و در نهایت در 15 هزار و 960 تومان و زودتر از روزهای قبل به کار خود پایان داد.

به نظر می‌رسد این زود تمام شدن بازار دبی به دلیل شرایط تعطیلی در ایران و ساعت کاری بانک‌ها برمی‌گردد.


قیمت سکه در 41 میلیون و 200 هزار تومان بازگشایی کرد و تا 41 میلیون و 350 هزار تومان هم بالا رفت، اما دوباره با کاهش در نرخ بازگشایی بسته شد.


قیمت طلای آبشده هم در پله ششم کانال 14 میلیون شروع به کار کرد و با افزایش تا مرز مقاومت پله هفتم رفت. در ادامه، به واسطه شرایط بلوکه، این بازار هم از این مرز با کاهش عقب نشست.

با این حال که بازار طلا و سکه همراه با بازار ارز صعودی شدند، اما متغیر دوم، یعنی انس طلا در انتهای هفته بازارهای جهانی، کاهشی بود. به همین دلیل حباب سکه و طلا افزایشی شدند. حباب سکه به 20 درصد رسید و حباب طلای آبشده هم که طی یک هفته معاملاتی گذشته منفی شده بود، مثبت شد.


در سمت رسمی بازار، قیمت دلار و یورو مثل بازار آزاد بر مدار صعود بودند. قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله با افزایش 500 تومانی وارد کانال 48 هزار تومان شد و قیمت یورو هم با رشد 600 تومانی به 52 هزار و 100 تومان رسید.

۲ مساله اساسی در بازار ارز
در بررسی بازار ارز در کشور در این روزها دو مساله اساسی وجود دارد که باید این مورد توجه قرار بگیرد یکی از این موارد انتظارات و دیگری موضوع نقدینگی است.
در باب انتظارات می‌توان اولین مورد را آرامش فضای داخلی و هماهنگی در اجرای امور کشور دانست. شاید اولین مساله وزرای انتخابی و نحوه گرفتن رای اعتماد از مجلس توسط وزرا است.


دولتی که بتواند ایجاد اجماع در داخل کند و امور داخلی را با وحدت و آرامش پیش ببرد پشت میز سیاست خارجه هم با قدرت و توان بیشتری حاضر خواهد شد و بازار ارز اگر شاهد چنین آرامش و هماهنگی باشد به سختی طغیان می‌کند.

توازن نیروها در سیاست خارجی نیز از ابزار مهم دولت در کنترل بازار ارز است. بازار ارز نشان داده که به تنش‌هایی که در سیاست خارجه ایجاد می‌شود، حساس است. به همین خاطر کنترل فضای سیاست بین‌الملل برای بازار ارز حائز اهمیت است.

کنترل نقدینگی هم عامل مهمی برای کنترل نرخ دلار و تورم است.

یکی از مواردی که گفته می‌شود لازم است دولت برای کنترل تورم و توسعه اقتصادی انجام دهد، رفع ناترازی‌ها در بودجه و قیمت انرژی است.

پیشنهاداتی برای اصلاح قیمت انرژی به دولت شنیده می‌شود. گفته می‌شود ارزان بودن قیمت سوخت باعث قاچاق معکوس سوخت و افزایش مصرف شده است به نحوی که ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شده است.


شیوه عرضه ارز در بازار تغییر می کند؟
عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی که این روزها اسمش برای کاندیداتوری وزارت اقتصاد و بانک‌مرکزی در دولت پزشکیان شنیده می شود، در کلاب‌هاوس انتقاداتی در مورد تزریق مرتب بانک مرکزی داشته است.

همتی گفته الان من می‌بینم بانک مرکزی مرتب تزریق می‌کند، قیمت هم پایین نمی‌آید بلکه بالاتر می‌رود. شما باید دخالت آبشاری بکنید. یعنی از بالا باید تزریق کنید نه در کف قیمت.

تزریق در کف فقط رانت ایجاد می‌کند. من در سال 97 تا 99 در بازار اسکناس تزریق که نکردم هیچی، 1 میلیارد دلار از بازار جمع کردم. البته در بازار هم این نگاه به آقای همتی و سابقه‌اش وجود دارد و لقب نوسانگیر بزرگ هم از همان سال 97 به او داده شد.

کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: آرامش در بازار ارز به دلیل تداوم عملکرد بانک‌مرکزی فعلی است.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بانک‌مرکزی در یک سال گذشته توانسته به خوبی بازار ارز و سکه را مدیریت کند. افزایش قیمت ارز در این مدت به دلیل تنگناهای اقتصادی در کشور است.

وی افزود: بانک‌مرکزی در دولت جدید نیز باید همین رویه دیپلماسی اقتصادی را در پیش بگیرد تا بتواند بازهم منابع بلوکه شده کشور را آزاد کند.

رحیمی تاکید کرد: اینکه گفته می شود مدل تزریق ارز به بازار تغییر خواهد کرد، مهم نیست. کاهش نوسانات با هر مدل علمی رخ دهد در نهایت می تواند به پیش بینی پذیری اقتصاد منجر شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده