بارش ۵۰ میلی متری موسمی در جنوب شرق کشور-راهبرد معاصر

بارش ۵۰ میلی متری موسمی در جنوب شرق کشور

بررسی ‌های بارش ایستگاه های هواشناسی و باران‌سنجی چهار استان جنوبی نشان می دهد که بارش های موسمی برای هفتمین روز متوالی در شبانه روز گذشته نیز ادامه داشته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۵ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 11
کد خبر: ۲۵۴۰۴۶

به گزارش راهبرد معاصر، بررسی‌های بارش ایستگاه‌های هواشناسی و باران‌سنجی چهار استان جنوبی نشان می‌دهد که بارش‌های موسمی برای هفتمین روز متوالی در شبانه روز گذشته نیز ادامه داشته و در این مدت از حدود ۱۴۰ ایستگاه بارندگی گزارش شده که عمده بارش‌ها مربوط به مناطق جنوب شرق کشور بوده است.

 

این بارش‌ها از ایستگاه‌های هواشناسی و باران‌سنجی در استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان گزارش شده و تا صبح امروز بیشترین بارش نقطه‌ای حاصل از بارش‌های موسمی یک هفته اخیر با میزان ۵۰.۵ میلی متر از ایستگاه «بهشت آباد» در سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

 

همچنین در این مدت از ایستگاه‌های «مچان» در سیستان و بلوچستان ۴۸.۵، «نیلگان» در سیستان و بلوچستان ۴۵، «دستگرد» در سیستان و بلوچستان ۳۹، «مولتان» در سیستان و بلوچستان ۳۸ و «فدامی شور» در فارس ۳۱.۵ میلی متر بارش گزارش شده است.

 

این بارش‌ها در برخی مناطق جنوبی کشور سبب سیلابی شدن برخی رودخانه‌های فصلی و آب‌گرفتگی معابر شد و فعالیت این سامانه همچنین از شدت گرمای هوا در برخی مناطق کاست و برای نمونه در حالی که روز گذشته دمای هوا در مناطق شمالی سیستان و بلوچستان به ۴۶ درجه سلسیوس رسید، در ایرانشهر که تحت تأثیر فعالیت سامانه موسمی قرار گرفته، بیشینه دما ۳۹ درجه سلسیوس شد.

 

مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده است که امروز نیز ناپایداری‌های موسمی در جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و غرب هرمزگان و جنوب شرق فارس ادامه خواهد داشت و این مرکز همچنین اعلام کرده است که فردا یکشنبه نیز این بارش‌ها در غرب و جنوب فارس و غرب هرمزگان ادامه دارد.

 

فعالیت این سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون «طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی» در پی دارد.

 

توصیه می‌شود برای مواجهه مناسب با این شرایط نسبت به «توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در کنار روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی» اقدام شود./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار