بررسی صلاحیت عراقچی در کمیسیون امنیت ملی-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد

بررسی صلاحیت عراقچی در کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت سید عباس عراقچی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه، تشکیل جلسه داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 12
کد خبر: ۲۵۴۱۷۴

به گزارش راهبرد معاصر، جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش به منظور بررسی برنامه‌ها و صلاحیت گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه با حضور سید عباس عراقچی آغاز شد.

 

ابراهیم رضایی در تشریح جلسه صبح امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز اولین جلسه کمیسیون برای بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی با حضور عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار شد.

 

وی ادامه داد: عراقچی به تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداخت و خلاصه‌ای از سوابق و زندگی‌نامه‌اش را ارائه کرد و همچنین به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

 

وی تصریح کرد: عراقچی در کمیسیون گفت که خود را سرباز امام و رهبری می‌داند و سعی کرده در این مسیر پابرجا بماند. وی اشاره‌ای به سوابق خود در سپاه پاسداران و حضور در بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه داشت و توضیح داد که نزدیک به ۴۰ سال در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشته است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عراقچی در این جلسه تاکید داشت که وارد گروه‌بندی‌ها نشده و نمی‌شود و با همه وزرای خارجی از دوره‌های قبل کار کرده و همچنین اشاره‌ای داشت که مشاور شهید امیرعبداللهیان بوده و همچنین در دولت شهید رئیسی به عنوان مشاور وزیر فعالیت داشت.

 

رضایی افزود: عنوان برنامه‌های عراقچی «سیاست خارجی فراگیر، فعال و اثرگذار» بیان شد و وزیر پیشنهادی خارجه به اصول راهنمای سیاست خارجی اشاره کرد که برگرفته از قانون اساسی، تدابیر امام و رهبری انقلاب مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت، سیاست‌های کلان در حوزه روابط خارجی و بین‌الملل، اسناد بالادستی، سند و چشم‌انداز، برنامه هفتم، مصوبات مجلس شورای اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و دیدگاه رئیس جمهور و دولت است.

 

وی ادامه داد: در بحث تأمین منافع ملی، عراقچی یکی از برنامه‌های خود را دیپلماسی اقتصادی دانست، یعنی سیاست خارجی بر مدار پیشرفت اقتصادی کشور باشد و تاکید داشت که باید سیاست خارجی در خدمت پیشرفت اقتصاد و توسعه کشور باشد. عراقچی معتقد به دیپلماسی اقتصادی درون‌زا و برون‌گرا و متکی به دانش و فناوری است.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: محور بعدی برنامه وزیر پیشنهادی خارجه اولویت دادن به همسایگان است و عراقچی گفت که دولت شهید رئیسی در این زمینه با قدرت فعالیت می‌کرد و ما این راه را ادامه می‌دهیم، همچنین از ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و گسترش میدان دیپلماسی و استفاده از ظرفیت‌های آفریقا، آمریکای لاتین و شرق آسیا بهره می‌گیریم.

 

رضایی با اشاره به اینکه اولویت دادن به چین و روسیه هم به عنوان اولویت‌های کاری وزیر پیشنهادی امور خارجه مطرح شد، اظهار کرد: دیدگاه عراقچی درباره اروپا این بود که در بحث اروپا قائل به تعامل عزت‌مندانه و فرصت محور از موضع برابر و بر مبنای اقدام متقابل است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره آمریکا هم اعلام کرد که نمی‌توان با آمریکا رفع تخاصم کرد، اما باید آن را مدیریت کرد و از ظرفیت‌های سیاست خارجی در خنثی‌سازی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها و کوشش برای رفع تحریم‌ها استفاده کرد.

 

وی اظهار کرد: درباره تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت نیز عراقچی توضیح داد که هیچ افتراقی بین میدان و دیپلماسی قائل نیست و این دو یگانه هستند و باید با هم به دستاورد برسند و دستاوردهای میدان در دیپلماسی تبدیل به ثروت و قدرت و امنیت می‌شود و دیپلماسی بدون میدان هیچ توانی ندارد، مذاکره باید مبتنی بر قدرت باشد و در نظم نوین جهانی اگر جایگاه‌مان را تعیین نکنیم، دیگران تعیین می‌کنند.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عراقچی بر حفظ عزت و تقویت منزلت، پیشبرد دیپلماسی پارلمانی و بهره‌گیری از همه عناصر تاکید کرد و گفت سیاست خارجی بدون وفاق ملی و همدلی پیش نخواهد رفت و باید روحیه جهادی بیش از گذشته به وزارت امور خارجه تزریق شود.

 

رضایی اظهار کرد: عراقچی بیان کرد که نگرشش به دیپلماسی، متکی بر قدرت است و اعلام کرد جهان‌بینی من همان جهان‌بینی است که در سپاه بودم و تغییری نکرده است، چون بدون داشتن مؤلفه‌های قدرت نمی‌توان با کسی صحبت کرد.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عراقچی در پاسخ به سوال نمایندگان گفت که جزو باند «نیویورک» نیستم، البته قضاوتی هم درباره آن نمی‌کنم.

 

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها لازم‌الاجرا است و باید از آن تبعیت کنیم و اگر مذاکرات شرافتمندانه شکل گیرد، در چارچوب این قانون خواهد بود. وی بیان کرد که من مذاکرات احیای برجام را با وجود این قانون در سال ۱۴۰۰ شروع کردم و قانون اقدام راهبردی دست ما را پرتر و قوی‌تر کرده است.

 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عراقچی بر لزوم مشورت با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد. همچنین وی اعلام کرد که شرایط فرق کرده و سرنوشت مذاکرات معلوم نیست. همچنین اعلام کرد که ساختار وزارت خارجه را اصلاح خواهند کرد، چرا که تجربه ساختار فعلی خیلی موفق نبوده است. وی گفت که دانشکده وزارت خارجه برای تربیت دیپلمات احیا شود./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده