فضای مجازی آمریکا در تسخیر برنامه‌های کاربردی چینی-راهبرد معاصر
یادداشت نور ملحم، تحلیلگر سوری؛

فضای مجازی آمریکا در تسخیر برنامه‌های کاربردی چینی

برنامه تیک تاک بخشی از طرح رقابت چینی-آمریکایی در زمینه فناوری است، زیرا واشنگتن می‌ترسد چین بر فضای مجازی و اینترنت این کشور تسلط یابد و گوی سبقت را از آن‌ها برباید.
نور ملحم؛ تحلیلگر سوری
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 21
کد خبر: ۲۵۴۸۶۷

فضای مجازی آمریکا در تسخیر برنامه‌های کاربردی چینی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بسیاری از برنامه‌ های کاربردی شبکه‌های اجتماعی در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند، اما در عین حال ابهامات زیادی در زمینه حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران ایجاد کرده‌اند؛ به عنوان نمونه، برنامه «تیک تاک» (TikTok) به طور غیرقابل انکاری در جهان جنجال برانگیز شده است و بسیاری از کشورها در حال اتخاذ تصمیماتی برای محدود کردن آن در داخل مرزهای خود به بهانه دسترسی ادعایی این برنامه کاربردی به داده های شخصی کاربران، نقض امنیت سایبری و حتی سیاست خارجی هستند.


نخستین بار نیست مشهورترین برنامه کاربردی چینی با چنین تهدید جدی در داخل آمریکا مواجه می شود؛ چه اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور سال 2020 میلادی تلاش کرده بود میان عرضه و ممنوعیت تیک تاک یک گزینه انتخاب کند، اما قضات فدرال این تلاش ها را ناکام گذاشتند، زیرا مدعی شدند اینگونه ممنوعیت ها به نقض فعالیت های مرتبط با آزادی بیان منجر می شود.

پس از موفقیت برنامه کاربردی ویدئوی کوتاه تیک تاک و بازار آنلاین Temu، برنامه کاربردی دیگری که در چین توسعه یافته Talkie AI است


واشنگتن در تلاش است تیک تاک را تصاحب یا آن را برای همیشه در قلمرو آمریکا ممنوع کند، زیرا می‌ترسد که این برنامه وسیله‌ای برای جاسوسی دولت چین از داده‌های آمریکایی‌ها یا اعمال نفوذ بر خردسالان باشد. به طور کلی برنامه تیک تاک بخشی از طرح رقابت چینی-آمریکایی در زمینه فناوری است، زیرا واشنگتن می ترسد چین بر فضای مجازی و اینترنت این کشور تسلط یابد و گوی سبقت را از آنها برباید.

 


برنامه کاربردی تیک تاک که سال ها پیش راه اندازی شد، این روزها به سکوی هوش مصنوعی مکالمه محوری تبدیل شده است که به کاربران اجازه می دهد به وسیله آن با برخی شخصیت های مجازی مانند دونالد ترامپ، تیلور سویفت، ایلان ماسک و دیگر افراد مشهور ارتباط برقرار کنند. این شخصیت ها با استفاده از هوش مصنوعی برای شبیه سازی مکالمه طبیعی با کاربران طراحی شده اند.


پس از موفقیت برنامه کاربردی ویدئوی کوتاه تیک تاک و بازار آنلاین Temu، برنامه کاربردی دیگری که در چین توسعه یافته Talkie AI است که با وجود نگرانی‌ها در زمینه هک شرکت‌های فناوری چینی، به سرعت در آمریکا محبوبیت پیدا کرده است. برخی کارشناسان امور چین معتقدند، حزب کمونیست چین از گسترش سریع برنامه Talkie AI در بازارهای غربی حمایت کرده است.


Talkie AI ماه گذشته میان 6 برنامه سرگرمی برتر در فروشگاه برنامه های کاربردی (اپ استور) اپل قرار گرفت و برنامه جدید در وهله نخست برای کاربران به ویژه جوانان و نوجوانان است.


 به تازگی Temu به کسب غیرقانونی اطلاعات شخصی کاربران متهم شد که نگرانی‌ها را در زمینه خطرات امنیتی نصب کالاهای مشابه ارزان‌تر افزایش داده است و برخی ها این برنامه را «بدافزار خطرناک» توصیف می کنند، زیرا می تواند داده های زیادی را از دستگاه هایی که روی آن نصب شده است جمع آوری کند.


در عصر فناوری اطلاعات، داده‌ها منبع مهمی در جنگ‌های تجاری هستند که می‌توان آن را در بسیاری از زمینه‌ها به کار برد، اما برای دولت چین، به عنوان سلاحی قدرتمند در جنگ تجاری و فناوری برابر آمریکا تلقی می‌شود. بنابراین دولت‌های آمریکا، کانادا، انگلیس، استرالیا و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه عرب و کمیسیون اروپا مقام ها و کارکنان برخی بخش‌های دولتی خود را از استفاده و دانلود برنامه کاربردی تیک تاک بر روی تلفن‌های هوشمند منع کرده‌اند.


علاوه بر این، روزنامه های چینی به انتقاد از قانون ممنوعیت تیک تاک پرداختند و پکن این اقدام را نمونه بارزی از این دانست که چگونه برخی سیاستمداران آمریکایی مدعی حمایت از امنیت همه جانبه اطلاعات، برای دستیابی به اغراض سیاسی خود و دور زدن صریح قوانین غربی استفاده می کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده