پایان باز برای پرونده پرسپولیس، بیرانوند و تراکتور-راهبرد معاصر

پایان باز برای پرونده پرسپولیس، بیرانوند و تراکتور

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال توضیحات کاملی پیرامون پرونده شکایت پرسپولیس از بیرانوند و تراکتور داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 20
کد خبر: ۲۵۴۹۷۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ جمشید نورشرق در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه فوتبال برتر پیرامون آخرین وضعیت پرونده شکایت باشگاه پرسپولیس از علیرضا بیرانوند و باشگاه تراکتور عنوان کرد: به دلیل اینکه از لحاظ مقررات یک الزامی داریم که از لحاظ پرونده‌ها با رسانه‌ها صحبت نکنیم، نمی‌توانیم به جزئیات در این موضوع بپردازیم. بند 7 ماده 12 مقررات صراحتا ما را از مصاحبه منع کرده ولی من با رعایت این مقرره، در حدی که میتوانم در این باره صحبت کنم، به اظهار نظر می‌پردازم چراکه جامعه منتظر شنیدن این موضوع است.

او با بیان اینکه ما می‌خواهیم اطلاعات صحیح ارائه کنیم و استرس به جامعه هواداری ندهیم، اذعان کرد: در روز سی‌اُم خردادماه فرم فسخ یک طرفه قرارداد توسط علیرضا بیرانوند در سازمان لیگ ثبت شد که در همان روز، باشگاه پرسپولیس نسبت به این مسئله طرح دعوی کرد و از سوی سازمان لیگ به ما ارجاع شد که ما هم بدون فوت وقت و طی سه روز بعد موضوع را به طرف مقابل که بیرانوند باشد، ابلاغ کردیم و گفتیم اگر پاسخی دارد طی 10 روز ارائه بدهد.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه شائبه تاخیر در رسیدگی به این پرونده بی‌اساس است، ابراز کرد: ما نسبت به پرونده‌هایی که برای باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان مشهور در فوتبال مطرح هستند، ناخودآگاه حق دیگران را تضییع می‌کنیم! به جهت اینکه پرونده بیرانوند نباید با دیگر پرونده‌ها تفاوت ایجاد کند ولی پرداخت بیش از حد رسانه‌ها موجب می‌شود این انتظار از ما به وجود بیاید که از من پرسند چرا خیلی زود تصمیم نگرفتید ولی باید بدانند که من ده‌ها پرونده مختلف در فوتبال برای فسخ غیرموجه را در کمیته تعیین وضعیت رسیدگی کردم که متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل گمنام بودن آن نفرات، در رسانه‌ها مطرح نشده؛ در حالی که مباحث حقوقی بالایی داشته و آرای غنی در حوزه حقوقی صادر شده است.

نورشرق یادآور شد: در روز چهارم تیرماه به بیرانوند گفتیم به مدت 10 روز دفاعیات خود را برای ارسال کند. از سوی دیگر، بدون فوت وقت در روز بیستم تیرماه جلسه رسیدگی گذاشتیم و از بیرانوند و وکلای پرسپولیس دعوت کردیم و جلسه مفصل داشتیم.

او اضافه کرد: در روند پروسه اتفاقاتی افتاد که از نظر زمانی تاثیر گذاشت؛ در این بین، باشگاه پرسپولیس شکایت ثانویه‌ای ثبت کرد و در شکایت دوم، باشگاه تراکتور را طرف دعوی قرار داد و با توجه به اینکه، یکی دو روز قبل از آن هم رونمایی از بیرانوند در رسانه تراکتور صورت گرفت، مطابق مقررات از این باشگاه هم شکایت کرد. این اتفاق، برای ما تکلیف ایجاد کرد که فرآیند رسیدگی را با شکایت علیه طرف جدید انجام داده‌اند. به همین مناسبت، بازهم بدون فوت وقت در هشتم مردادماه جلسه رسیدگی تشکیل دادیم که این بار علاوه بر باشگاه پرسپولیس و بیرانوند یا وکیل وی، از وکلای تراکتور هم دعوت کردیم تا از خود دفاع کنند.

رئیس کمیته تعیین وضعیت تصریح کرد: جلسه طولانی مدتی بین نمایندگان باشگاه پرسپولیس، بیرانوند و باشگاه تراکتور داشتیم و مطالب کاملا شنیده شد. بخشی از موضوعاتی که باید در این جلسه با آمادگی کامل از سوی آنها مطرح می‌کردند، به دلیل اینکه از طرف مقابل نیازمند پاسخگویی بود، طرفین فرصت خواستند تا لوایح خودشان را به کمیته تعیین وضعیت بدهند و روند کارمان را به تاخیر انداخت.

نورشرق تصریح کرد: آخرین لایحه که نزد ما ثبت شد، غیر از یک لایحه که اخیرا آمد و بار حقوقی نداشت، در روز 18 مرداد از سوی باشگاه پرسپولیس بود که یک لایحه به‌طور خاص درباره شکایت دوم نسبت به تراکتور فرستادند.

او ادامه داد: ما از اینجا نیاز ندیدیم تا جلسه رسیدگی مجدد داشته باشیم و بر این باور بودیم که مطالب شنیده شده است. جلسات متعدد مشورتی در کمیته تعیین وضعیت با اولویت نسبت به این پرونده برگزار کردیم تا با سرعت بیشتری پیگیری شود. در همین شرایط، نامه باشگاه پرسپولیس خطاب به فدراسیون منتشر شد که گفتند روز یکشنبه جلسه شورا در کمیته تعیین وضعیت تشکیل خواهد شد که از آن فیلمبرداری شود! ولی من گفتم طبق مقررات، چنین چیزی امکان پذیر نیست و جلسات محرمانه است.

رئیس کمیته تعیین وضعیت تصریح کرد: از اینجا به بعد حواشی رسانه‌ای شروع شد و در حالی که ما درباره مسائل مختلف برای این پرونده بررسی می‌کردیم، یکی از رسانه‌ها یک رای را از خودشان منتشر کردند و گفتند بیرانوند چهار ماه محروم شده و یک مبلغ مشخص هم بخاطر غرامت باید پرداخت کند و باشگاه تراکتور هم تبرئه شده است. این اتفاق موجب حیرت و تعجب ما شد چون نه رای صادر شده و نه در فدراسیون و خارج از آن کسی از ما سوالی پرسید. حتی اگر سوال هم می‌پرسیدند جواب نمی‌دادیم.

نورشرق اضافه کرد: الان اگر بگویید این پرونده به‌طور کلی چند وجه دارد و چند رای خواهد داشت، همه می‌گویند دو جنبه برای محرومیت یا تبرئه بیرانوند دارد ولی ممکن است ذیل محرومیت بیرانوند، محکومیت تراکتور هم وجود داشته باشد. در این شرایط، کدام احتمال بیشتر است؟ شاید جامعه ما خبر محکومیت بیرانوند را بیش از خبر برائت، انتظار داشته باشد. از نظر بُرد رسانه‌ای و انتظار عمومی هم اینطور است و در چنین شرایطی، این احتمال تقویت می‌شود که آن رسانه هم بین دو گزینه‌ی موجود، یک گزینه را به‌عنوان خبر و البته بی‌اساس منتشر کرد. اینطور نبود بین 10 حالت مختلف، یک رای را منتشر کند و کار راحتی انجام دادند.

او در واکنش به اینکه چرا تا قبل از شروع مسابقات یا پیش از دیدار تراکتور و پرسپولیس رای این پرونده صادر نمی‌شود، گفت: آیا بخاطر شروع مسابقات باید هر تصمیمی در این پرونده بگیریم؟ باید عادلانه و طبق مقررات تصمیم بگیریم. شاید نظر ما مورد اقبال شخص یا افرادی نباشد و ممکن است عده‌ای نپسندند. بالاتر از کمیته تعیین وضعیت، استیناف هم هست که رسیدگی خواهد کرد.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تاکید کرد: ما طبق جدول زمان‌بندی و بدون فوت وقت این پرونده را رسیدگی می‌کنیم. در حال حاضر قرار کارشناسی صادر شده و کارشناس مالی انتخاب کردیم و بلافاصله هزینه کارشناسی را طرف مربوطه طی 24 ساعت پرداخت کرده و رسیدگی شروع شده است. ما حداکثر هفت روز برای کارشناس مالی فرصت گذاشتیم تا نظر بدهد. ما باید نظر کارشناسی را به طرفین ابلاغ کنیم ولی بازهم رای به‌طور رسمی در رسانه‌ها صادر نمی‌شود. اگر طرفین اعتراضی کنند، طبق مقررات تصمیم می‌گیریم و این پرونده قبل از اعلام رسمی ادامه پیدا می‌کند. اگر اعتراضی نکنند یا اعتراض را وارد تشخیص ندهیم و قابل صدور رای بدانیم، حتما تصمیم خودمان را می‌گوییم.

نورشرق درباره تاثیرگذاری شکایت از بیرانوند در تغییر نتیجه مسابقات ابراز کرد: یک سری حرف‌ها ناشی از ناآگاهی عده‌ای از روند کار کمیته تعیین وضعیت است. فسخ یک‌طرفه در صورت تخلف از سوی بازیکن، منجر به رای محرومیت 4 تا 6 ماهه از تاریخ ابلاغ خواهد شد و پیش از آن برای شکایت باشگاه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. حتما این اظهار نظر خطا است و محرومیت از تاریخ ابلاغ خواهد بود.

او تصریح کرد: در آن الحاقیه قرارداد بیرانوند و پرسپولیس نوشته شده که اگر تا فلان تاریخ پول بازیکن داده نشود، بازیکن حق فسخ دارد ولی لازمه اینکه پول پرداخت شده، اظهار نظر کارشناس مالی است و مسئله پاداش‌ها در این بین وجود دارد. در مورد برخی از پرداخت‌ها ابهام و اختلاف است که تصور می‌شود این پرداخت را طبق پاداش تعریف می‌کند ولی پرسپولیس در قالب حقوق و حق‌الزحمه این مورد را لحاظ می‌کند. نیاز است از نظر مالی و حقوقی مشخص شود تا ما هم چطور اظهار نظر کنیم.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال تصریح کرد: دیروز یک رسانه گفت که فردا در فلان ساعت رای این پرونده اعلام می‌شود که درست نبود.

نوشرق تاکید کرد: ما به دلیل اینکه نام باشگاه و بازیکن حاشیه فراوانی ایجاد شد و گفتند فدراسیون فوتبال به‌طور عام یا کمیته تعیین وضعیت به‌طور خاص را تحت فشار گذاشتند تا تصمیم خاصی در این پرونده بگیرد یا تصمیم اصلی خود را نگیرد، صراحتا می‌گویم که اینطور نیست و من به‌عنوان مسئول کمیته با صداقت و صراحت تاکید می‌کنم هیچ شخص یا مرجعی از داخل یا بیرون از فدراسیون یا نهادهای نظارتی واقعا حتی نظر ما را نپرسیدند، چه رسد به اینکه در جهت خاصی حرکت کنیم. اینجا ظلم شد و من به‌عنوان مخاطب نهایی این موضوع را تکذیب می‌کنم. اینجاست که باید امور فرهنگی حاکم بر فوتبال باید سر و سامان بیشتری بگیرد.

اظهار نظر نورشرق موجب شد تا محمدحسین میثاقی، مجری فوتبال برتر عنوان کند که صدور رای این پرونده احتمالا تا نیم‌فصل به طور بیانجامد و پروسه رسیدگی طولانی مدت و حق اعتراض برای طرفین، موجب می‌شود تا حداقل دو، سه ماه رای نهایی صادر نشود که رئیس کمیته تعیین وضعیت نیز تاکید کرد به دنبال اجرای دقیق قانون هستند و نمی‌توانند خارج از چارچوب عمل کنند.

کلمات کلیدی: فوتبال
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده