این اپراتور به آیفون‌های رجیستر نشده آنتن می‌دهد!-راهبرد معاصر

این اپراتور به آیفون‌های رجیستر نشده آنتن می‌دهد!

در پی ماجرای قطع آنتن آیفون‌های رجیستر نشده، آرین اقبال در گفتگو با خبرآنلاین گفت: «یکی از اپراتور‌ها این قانون را اجرا نمی‌کند و اگر سیم‌کارت این اپراتور را بگیرید آنتن خواهید داشت.»
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 24
کد خبر: ۲۵۵۳۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ اخیرا اخباری مبنی بر قطع آنتن آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ رجیسترنشده، منتشر شد و سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از آغاز این روند خبر داد، اما هم‌زمان با انتشار این خبر، افرادی که با دستگاه‌هایی همچون دانگل‌های LTE و GSM‌ها نیز سروکار داشتند با قطع آنتن دستگاه‌های خود مواجه شدند، این در حالی است، هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها تاکنون نیاز به رجیستر نداشتند.

اکنون سؤال اینجا است که آیا با آغاز این روند دیگر هیچ‌کدام از آن دستگاه‌ها آنتن نمی‌گیرند؟ آیا واقعاً هدف از این فرآیند مبارزه با قاچاق است یا پای رانت در میان است؟ این سیاست‌گذاری چه باری بر دوش اپراتور‌ها و اشخاص خواهد گذاشت؟ چه بلایی بر سر کسب‌وکار‌های مبتنی بر IOT خواهد آمد؟

فرایند رجیستری و آنتن‌دهی گوشی‌های همراه به چه شکل است؟

در راستای این خبر، آرین اقبال فعال و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: «فرآیند رجیستری به این شکل است که هر گوشی یک IMEI دارد و هنگام رجیستری در سامانه همتا وزارت صمت ثبت می‌شود. زمانی که سیم‌کارت درگوشی گذاشته می‌شود و اپراتور می‌خواهد در شبکه رادیویی خود به دستگاه آنتن بدهد، این IMEI را با دیتابیسی از طریق سامانه همتا چک می‌کند. درواقع بررسی می‌کند که آیا این شماره مجاز یا غیرمجاز است. اگر گفته شد که این شماره رجیستر شده و یا به هر دلیل دیگری مجاز است به آن آنتن می‌دهد و اگر مجاز نبود آنتن نمی‌دهد.»

همه اپراتور‌ها موظف‌اند قانون را اجرا کنند

او ادامه داد: «این فرآیند مبنی بر این است که اگر دستگاه در سامانه همتا ثبت‌نشده بود، آنتن نگیرد در این غیر این صورت آنتن بگیرد. بخش قانونی و مجوز این روند در سامانه همتا و بخش پیاده‌سازی فنی آن در اپراتور‌های موبایل اجرا می‌شود. همه اپراتور‌های موبایل نیز موظف‌اند که این قانون را اجرا کنند.»

اقبال گفت: «البته گفته می‌شود که یکی از اپراتور‌ها این قانون را اجرا نمی‌کند و اگر سیم‌کارت این اپراتور را بگیرید آنتن خواهید داشت البته من خودم امتحان نکرده‌ام، اما شنیده‌ام که چنین چیزی موضوعیت دارد.» / خبرآنلاین

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار