سایه شکست آتش بس دوحه بر سر مذاکرات قاهره-راهبرد معاصر
حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

سایه شکست آتش بس دوحه بر سر مذاکرات قاهره

حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان لزوم ارزیابی بازیگران حاشیه‌ای برای برقراری آتش بس فوری در غزه گفت: باید دید آمریکا، مصر، قطر و دیگر کشورها که در شکست مذاکرات قاهره دخیل هستند، تا چه اندازه می‌توانند به نفع مردم غزه و برداشتن سایه جنگ و مرگ از سر آن‌ها نقش آفرینی کنند.
حسن لاسجردی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 27
کد خبر: ۲۵۵۴۹۷

سایه شکست آتش بس دوحه بر سر مذاکرات قاهره

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ منابع آگاه امنیتی مصری از پایان مذاکرات درباره آتش‌بس در غزه و تبادل اسیران میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در قاهره خبر دادند. این منابع به رویترز گفتند، مذاکرات بدون دستیابی به توافق پایان یافت. 


به نظر می آید با وجود شکست مذاکرات دوحه، در مذاکرات قاهره نیز حماس و رژیم صهیونیستی با بسیاری از پیشنهادهای میانجیگران مخالفت کردند.

وقتی دو کفه ترازو را در برابر هم قرار دهیم، متوجه زیاده خواهی طرف صهیونیست با اتکا به حمایت آمریکا و کشورهای غربی می شویم


حسن لاسجردی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره چرایی بی نتیجه ماندن مذاکرات آتش بس قاهره به «راهبرد معاصر» گفت: با بررسی مهم ترین خواسته دو طرف و تحلیل همه جانبه آنها می توان به حلقه مفقوده ای رسید و علت تلاش برخی کشورها برای پایان دادن به نسل کشی و جنگ در غزه که به توافق منجر نمی شود، دریافت.

 


وی افزود: مهم ترین خواسته طرف فلسطینی توقف درگیری ها، آتش بس کامل و خروج اشغلالگران صهیونیست از غزه و رژیم صهیونیستی خواهان آزادی بدون قید و شرط همه اسیران حتی قبل از توافق بر سر آتش بس است.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: وقتی دو کفه ترازو که در کفه ای خواسته های حماس و طرف فلسطینی است را در برابر کفه خواسته های رژیم صهیونیستی قرار دهیم، متوجه زیاده خواهی طرف صهیونیست با اتکا به حمایت آمریکا و کشورهای غربی می شویم.


لاسجردی گفت: خواسته های طرف صهیونیست با طرف فلسطینی برابر نیست، به همین دلیل برخی خواسته های صهیونیست ها قابلیت اجرا ندارند و مانع از توافق شده است. اگر رژیم صهیونیستی به دنبال آزادی اسیران است باید با شروط حماس موافقت کند، زیرا حماس به خوبی می داند بنیامین نتانیاهو، کابینه موقت صهیونیستی و طرف های غربی به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

 
وی تصریح کرد: آنچه حماس و نیروهای مقاومت در فلسطین دنبال می کنند، خروج تضمین شده و کامل رژیم صهیونیستی از غزه است؛ خروجی که تمام دنیا نسبت به آن آگاه شوند و مطمئن باشند صهیونیست ها در غزه حضور ندارند و دخالت نمی کنند، در این صورت حماس در منظر افکار عمومی جهان اسیران رژیم صهیونیستی را آزاد می کند.


کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: رژیم صهیونیستی از هر راهی به دنبال آن است متوجه شود اسیران تحت نظر حماس چند نفر هستند، بنابراین پافشاری حماس بر اینکه باید شروط آتش بس کامل با ارائه تضمین های بین المللی محقق شود بسیار مهم است، نتانیاهو تمایلی به آتش بس واقعی ندارد و خواهان تداوم درگیری و کشتار بعد از آزادی اسیران است که این موضوع باعث برقرار نشدن آتش بس و به نتیجه نرسیدن مذاکرات شده است.


لاسجردی عنوان کرد: دو موضوع یاد شده اصلی ترین مطالبات و خواسته های طرف های درگیری در غزه است و مشخص نیست تا چه اندازه در میز مذاکرات احتمالی آتی جای تغییر وجود داشته باشد، زیرا مذاکره کنندگان دو طرف تاکنون بر مواضع خود اصرار داشته اند.

آنچه حماس و نیروهای مقاومت در فلسطین دنبال می کنند، خروج تضمین شده و کامل رژیم صهیونیستی از غزه است


وی گفت: حماس خواهان آتش بس است، اما با شروط عنوان شده و تضمین جهانی برای جلوگیری از آتش افروزی های مجدد نتانیاهو؛ باید دید بازیگران حاشیه ای اعم از آمریکا، مصر، قطر و دیگر کشورها که در آتش بس خود را دخیل می دانند و خواستار آتش بس فوری میان دو طرف هستند تا چه اندازه می توانند به نفع مردم غزه و برداشتن سایه جنگ و مرگ از سر آنها نقش آفرینی کنند.

 


کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نوع بازیگری آمریکا در عرصه جنگ غزه تأکید کرد: تاکنون طرف آمریکایی برای عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه و توقف جنگ ضمانت لازم ارائه نکرده و نتانیاهو و کابینه اش را زیر فشار قرار نداده است.

 
وی عنوان کرد: تا زمانی که ضمانت های لازم از سوی رژیم صهیونیستی با تضمین کشورهای بزرگ داده نشود، حماس درباره پذیرش شروط صهیونیست ها کمترین تصمیمی نمی گیرد، بنابراین تا آن زمان همچنان حلقه مفقوده بزرگ مذاکرات در تضمین آتش بس و خروج کامل رژیم صهیونیستی از نوار غزه به قوت خود باقی است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده