واکاوی 2 شوک جدید مقاومت به رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

واکاوی 2 شوک جدید مقاومت به رژیم صهیونیستی

شلیک بی‌سابقه دو راکت از سمت کرانه باختری به‌سوی اراضی اشغالی و همچنین اقدام حزب‌الله لبنان در برپا کردن دو چادر در جوار مرزهای رژیم اشغالگر قدس، دو رویداد مهمی به شمار می‌روند که در روزهای اخیر شوک قابل‌توجهی به اشغالگران صهیونیست وارد کرده‌اند.
سامان سفالگر؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۱۳ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 04
کد خبر: ۱۹۲۳۰۱

واکاوی 2 شوک جدید مقاومت به رژیم صهیونیستی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی در روزها و ماه های اخیر دوران پرتنشی را تجربه کرده است. در این راستا، همزمان با روی کار آمدن مجدد بنیامین نتانیاهو و طیف ائتلاف راست افراطی متحد وی به قدرت، اراضی اشغالی شاهد چند برابر شدن حجم بحران ها بوده است؛ بحران هایی که بخشی از آن ها ناشی از دستورکارهای غیرمنطقی نیروها و جریان های افراطی حاضر در کابینه نتانیاهوست.


همچنین بخش های دیگری از تنش های این روزهای اراضی اشغالی ناشی از واکنش مقاومت فلسطین، دولت های منطقه و حتی شهروندان صهیونیست به رویه های کابینه جدید رژیم صهیونیستی است. با این همه، تقریبا بیشتر ناظران و تحلیلگران درباره اینکه رژیم اشغالگر قدس اکنون میزبان افراطی ترین کابینه کل تاریخ این رژیم جعلی است و به موجودیتی منزوی در عرصه های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده، اتفاق نظر دارند.

در روزهای اخیر در اتفاقی قابل تأمل دو فروند راکت از سمت کرانه باختری و به طور خاص شهر جنین، به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شد


رژیم صهیونیستی که حتی نزدیکترین متحد بین المللی آن، یعنی دولت آمریکا تاکنون از دعوت نخست وزیرش به واشنگتن خودداری کرده و در جریان سفر بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم به آمریکا شاهد بودیم هیچ مقام رسمی ای از دولت آمریکا با وی ملاقات نکرد و وی صرفاً به شرکت در کنفرانسی در آمریکا بسنده کرد.


در این راستا به تازگی وقوع دو اتفاق جدید که با مهندسی جریان مقاومت در منطقه عملیاتی شده، شوک های جدیدی به اشغالگران صهیونیست وارد کرده است.


نخست، اینکه در روزهای اخیر در اتفاقی قابل تأمل دو فروند راکت از سمت کرانه باختری و به طور خاص شهر جنین، به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی شلیک شد؛ رویدادی که در 18 سال اخیر بی سابقه بوده است و از فعال شدن ظرفیت های جدید مقاومت فلسطین در منطقه کرانه باختری خبر می دهد.


فراموش نکنیم کرانه باختری مدت ها در کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است. جریان سیاسی ای که به شدت حامی تعامل دیپلماتیک با صهیونیست هاست و اینکه اکنون جدای از راکت پراکنی از کرانه باختری به سمت اراضی اشغالی، شاهد شکل گیری طیف متنوعی از گروه های جدید مقاومت نظیر «بیشه شیر»، «گردان نابلس» یا «گردان جنین» در این منطقه هستیم. این موارد تأیید کننده یک واقعیت است و آن، اینکه طیف حامی مذاکره و تعامل در جامعه فلسطین به شدت ضعیف شده است و اکثریت ملت فلسطین به این باور رسیده اند، جز با مقاومت مسلحانه نمی توانند حق خود را از رژیم اشغالگر قدس بگیرند.


در این میان بلافاصله پس از رویداد اخیر شلیک موشک از کرانه باختری به سمت اراضی اشغالی، نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد میدان شدند، محافل سیاسی این رژیم نیز جلسات فوری تشکیل دادند و حرکت اخیر جریان مقاومت از کرانه باختری را بسیار خطرناک توصیف کردند.


در این میان باید توجه کرد، توسعه فعالیت های مقاومت به کرانه باختری که البته مقام معظم رهبری نیز در چند سال گذشته بر این موضوع تأکید کرده اند، تا حد زیادی گزینه های مقاومت را در برابر تجاوزگری های صهیونیست ها افزایش می دهد و عملاً هزینه اقدامات ماجراجویانه این رژیم را علیه ملت فلسطین و کلیت جریان مقاومت چند برابر می کند.


دوم، اینکه اقدام حزب الله لبنان در برپا کردن چند چادر در مناطق مرزی با رژیم صهیونیستی شوک جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرده است که البته رسانه های صهیونیستی مدعی شده اند حزب الله چادرهای مذکور را در عمق 30 متری اراضی اشغالی برپا کرده است. این رسانه ها تصریح کرده اند حزب الله لبنان اقدام به استقرار کماندوهای خود در این چادرها کرده است؛ رویدادی که جدای از ایجاد نگرانی در میان سیاستمداران ارشد صهیونیستی ، موجی از وحشت را میان شهرک نشینان صهیونیست برانگیخته است.

توسعه فعالیت های مقاومت به کرانه باختری که البته مقام معظم رهبری نیز در چند سال گذشته بر این موضوع تأکید کرده اند، تا حد زیادی گزینه های مقاومت را در برابر تجاوزگری های صهیونیست ها افزایش می دهد


نکته قابل تأمل اینکه کابینه رژیم اشغالگر قدس به هیچ عنوان جرئت نداشت علیه تحرکات اخیر حزب الله دست به اقدام خصمانه بزند. موضوعی که تا حد زیاد ریشه در این دارد که اساساً کابینه نتانیاهو خود را در شرایط تقابل با حزب الله لبنان نمی بیند.


رژیم صهیونیستی به خوبی از توانمندی های موشکی، پهپادی و البته زمینی حزب الله آگاه است و نمی خواهد در بحبوحه بحران های بی‌شمار سیاسی، امنیتی و نظامی خود، شاهد اتفاق منفی تازه علیه منافعش باشد. البته که این موضوع در نوع خود پیروزی برای حزب الله لبنان نیز به شمار می رود. پیش تر نیز حزب الله با تکیه بر توان پهپادی و موشکی خود توانسته بود رژیم صهیونیستی را وادار کند به منابع انرژی لبنان در دریای مدیترانه و تقسیم عادلانه و درست آن ها گردن نهد (در غیر این صورت می بایست پذیرای تبعات منفی این موضوع برای خود باشد).


در این میان، حزب الله با اقدام اخیر خود رژیم صهیونیستی را برای خاتمه دادن به اشغالگری‌هایش در برخی اراضی لبنان که همچنان نیز ادامه دارد، زیر فشار قرار داده است. در واقع، کابینه نتانیاهو از سویی نمی‌تواند به نحو غیرمشخص و مبهمی درباره اقدام اخیر حزب الله در جوار مرزهای مشترک با اراضی اشغالی سکوت کند و از سوی دیگر توانایی ارائه پاسخ قهری نیز به این موضوع ندارد.


در این میان تنها راهی که برای این رژیم باقی می‌ماند، این است اگر می خواهد به فشارهای داخلی خاتمه دهد، دست از اشغالگری بقیه سرزمین های لبنانی بردارد و آن ها را آزاد کند؛ دستورکاری که اگر محقق نشود، می تواند صورت حساب سنگینی برای رژیم صهیونیستی در بحبوحه چالش های عدیده داخلی و بین المللی این رژیم صادر کند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده