وزارت نیرو استخدام می‌کند + جزییات افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند یارانه خود را جدا کنند ایران خودرو: تولید سورن پلاس به‌زودی متوقف می‌شود دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور: بخشی از سد‌های کشور در آستانه بحران قرار گرفته‌اند زمان واریز معوقات بازنشستگان / معوقات کدام بازنشستگان پرداخت می‌شود؟ قیمت جدید طلا و سکه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۴ / کاهش قیمت سکه مبلغ جدید یارانه نقدی برای دهک‌های اول تا نهم اعلام شد / زمان واریز یارانه نقدی خرداد ۱۴۰۴ قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارز‌ها امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ آخرین قیمت ارز‌ها در بازار تجاری / کاهش نرخ دلار مدیرعامل ایران خودرو: بدون افزایش قیمت، نمی‌توانیم خودرو بفروشیم قیمت دلار مبادله‌ای، امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ معامله ۵۹۰ کیلوگرم شمش طلا و نقره در بورس کالا قیمت جدید طلا و سکه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۴ گمرک: تمامی ممنوعیت‌ها برای واردات تلفن همراه برداشته شد اطلاعیه بانک مرکزی درباره بانک آینده

نحوه رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی تغییر می‌کند

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای نحوه رسیدگی به اعتراض اشخاص نسبت به اطلاعات و اطلاعیه‌های خرید و فروش و بارنامه در فرایند حسابرسی را اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 31
کد خبر: ۲۵۵۹۵۶

به گزارش راهبرد معاصر، محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به پیشینه ضرورت صدور این بخشنامه اظهار داشت: تا پیش از صدور این بخشنامه طرف اول یا ثبت کننده اطلاعات در ثبت اطلاعاتی از قبیل فاکتور خرید و فروش خدمت یا کالا در سامانه‌های مالیاتی مانند سامانه صورت معاملات فصلی و سامانه ثبت بارنامه می‌توانست با ثبت فاکتور یا بارنامه‌های جعلی برای طرف دوم آثار مالیاتی ایجاد نماید و تا امروز بار اثبات عدم صحت اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های مالیاتی بر دوش طرف دوم بوده است. 

 

وی ادامه داد: رسیدگی به این پرونده‌ها به این ترتیب بود که ممیز مالیاتی به سراغ طرف دوم رفته و از وی خواستار ارائه سندی دال بر عدم صحت اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی می‌شد. در نتیجه این نقص فرایندی، اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری به ناحق مورد مطالبه مالیات قرار می‌گرفتند. 

 

سبحانیان با بیان اینکه این مسئله موجب تضییع حق بسیاری از فعالان اقتصادی شده و ضرر و زیان قابل توجهی را به آنها تحمیل کرده بود، اظهار داشت: در یکی از پرونده‌های مرتبط، برای یک شرکت فولادی دو هزار و ۶۵۰ بارنامه دروغین در سامانه بارنامه ثبت شده است که به دلیل نقصان در فرایند رسیدگی مالیاتی موجبات توقف فعالیت‌های عادی شرکت مذکور تا تعیین تکلیف پرونده‌های ایجاد شده برای آن شده است. 

 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کل کشور از صدور بخشنامه‌ای در راستای احقاق حقوق مؤدیان و به منظور رفع این نقیصه خبر داد و بیان کرد: رویه رسیدگی به پرونده‌های این‌چنینی اصلاح شده و بار اثبات تائید یا رد صحت اطلاعات مندرج در سامانه‌های مالیاتی بر عهده ادارات کل امور مالیاتی است. 

 

گفتنی است براساس این بخشنامه، اقلام اطلاعاتی در کارپوشه مالیاتی طرف دوم منعکس و امکان ثبت واکنش به صحت و سقم اطلاعات و اطلاعیه‌ها برای طرف دوم فراهم شده و از طریق پیامک به وی اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت عدم تائید طرف دوم، معاونت فناوری‌های مالیاتی می‌بایست با ارسال پیامک به طرف اول، عواقب قانونی ارائه گزارش خلاف واقع به سازمان امور مالیاتی را به طرف اول و طرف دوم ابلاغ نماید.

 

همچنین در صورتی که پرونده در مرحله رسیدگی و صدور برگ تشخیص باشد و طرف دوم ادعای عدم انتساب اطلاعات یا اطلاعیه‌ها به خود را ثبت کرده باشد، چنانچه هیچ‌گونه اسناد مثبته‌ای بدست نیاید، اداره امور مالیاتی طرف دوم امکان قانونی اعمال اطلاعات و اطلاعیه‌های یاد شده را در رسیدگی به پرونده طرف دوم نخواهد داشت./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
آخرین اخبار