پشت‌پرده استعفای فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی-راهبرد معاصر
 «راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پشت‌پرده استعفای فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی

استعفای فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی پس از عملیات روز اربعین حزب‌الله لبنان علیه اراضی اشغالی و نیز اوج‌گیری اعتراضات و اعتصابات در بخش‌های مختلف علیه کابینه موقت، حامل پیام‌ها و نکات معناداری است که در نوع خود سناریوهای تاریکی را برای رژیم اشغالگر قدس نوید می‌دهد.
سامان سفالگر؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 06
کد خبر: ۲۵۶۳۹۸

پشت‌پرده استعفای فرمانده ارشد ارتش رژیم صهیونیستی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر شرایط به شدت متشنج و بحرانی ای تجربه کرده است. چندی پیش حزب الله لبنان در جریان عملیات «روز اربعین» بیش از 320 موشک و البته ده ها پهپاد را به سمت سایت های نظامی و جاسوسی صهیونیست ها در عمق اراضی اشغالی شلیک کرد؛ رویدادی که با بازتاب های بین المللی قابل توجهی همراه شد و رسانه های صهیونیست به صورت قطره‌چکانی اخبار مختلفی را درباره ضربات مهلک این عملیات بر پیکره نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند. 


کافی است بدانیم چند روز از عملیات می گذرد و از سرنوشت فرمانده یگان 8200 ارتش صهیونیستی که مقر آن در گالیلوت، در بانک اهداف حزب الله لبنان قرار داشت، خبری نیست. این موضوع سبب شده است برخی رسانه های عربی از هلاکت وی و برخی دیگر نیز از استعفای حتمی اش در آینده نزدیک خبر دهند.  

ژنرال تامیر یادائی، فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی از سِمت خود استعفا کرد؛ رویدادی که با بازتاب های گسترده‌ای مواجه شده است و بسیاری آن را حامل پیام های معناداری ارزیابی می‌کنند


در عین حال، عملیات ویژه رژیم اشغالگر قدس در کرانه باختری به نماد شکستی تمام عیار تبدیل شده است، شاهد بوده ایم صهیونیست ها در بخش های مختلف کرانه باختری با مقاومت جانانه گروه های مقاومت فلسطینی مواجه شده اند و البته که این گروه ها در جریان درگیری با نظامیان صهیونیست، از تسلیحات سنگین خود رونمایی کرده اند. 


این موضوع شوک قابل ملاحظه ای به افکار عمومی و دستگاه های امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کرده است. در عین حال، چند عملیات استشهادی از کرانه باختری در عمق اراضی اشغالی انجام و به هلاکت‌ و زخمی شدن چندین صهیونیست منجر شده است. در کنار همه این حوادث، به تازگی اجساد 6 اسیر صهیونیست در نوار غزه یافت شد. 


این افراد در نتیجه بمباران رژیم اشغالگر قدس کشته شدند و همین موضوع سبب شده است سیلی از اعتراضات و اعتصابات گسترده در فلسطین اشغالی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راه بیفتد و همگان از آن بخواهند بهتر است هر چه سریع‌تر توافق آتش بس جنگ غزه را با حماس امضا و زمینه را برای تبادل اسیران فراهم کند. 


به تازگی شاهد رویدادی تکان دهنده در اراضی اشغالی بودیم و ژنرال تامیر یادائی، فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی از سِمت خود استعفا کرد؛ رویدادی که با بازتاب های گسترده‌ای مواجه شده است و بسیاری آن را حامل پیام های معناداری ارزیابی می‌کنند. 


یادائی به مدت سه سال فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی بود، از این رو در تحلیل رویداد جدید توجه به دو نکته ضروری به نظر می‌آید. 


نخست، اینکه هم‌زمان با اوج گیری اعتراضات و اعتصابات در عمق اراضی اشغالی علیه کابینه نتانیاهو و به ویژه افراطیون متحد نخست وزیر صهیونیست‌ها، این‌گونه به نظر می‌آید شکاف ها در دستگاه های نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس در زمینه ادامه یافتن جنگ غزه اوج گیری قابل توجهی داشته است.

 
پیش از آغاز جنگ غزه نیز شمار زیادی از افسران و مقام های دستگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر قدس در اعتراض به رویه و اقدامات نتانیاهو برای پیشبرد لایحه اصلاحات قضایی در اراضی اشغالی، دست به اعتراض زدند و شمار قابل توجهی از آن‌ها تهدید به استعفا کردند و حتی بخش قابل ملاحظه ای از کارمندان این نهادها خواستار اخذ مجوز برای شرکت در اعتراضات ضد نتانیاهو بودند.


در وضعیت کنونی نیز که شدت فشارها علیه کابینه نتانیاهو به دلیل عملکرد ضعیف آن در جبهه های جنگ غزه و ناتوانی در آزاد کردن اسیران صهیونیست بالا گرفته است، هیچ بعید نیست شمار زیادی از مقام های ارشد نظامی و امنیتی رژیم اشغالگر قدس نظیر فرمانده نیروی زمینی ارتش این رژیم، همسو با افکار عمومی معترض در اراضی اشغالی، علیه نتانیاهو دست به اعتراض زده باشند و اعتراض را در قالب استعفای خود به نمایش بگذارند.

 
سیاست سانسور حداکثری رژیم صهیونیستی مانع از افشای واقعیت ها در این حوادث می شود، ولی اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی در برهه حساس کنونی به دلایل شخصی اقدام به استعفا کرده است، چندان منطقی به نظر نمی‌آید.

 
دوم، اینکه رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر متحمل ضربات سنگینی از ناحیه جریان مقاومت در غزه، لبنان و کرانه باختری شده است. این موضوع فشارها علیه مقام های ارشد سیاسی و نظامی صهیونیست را به نحو قابل توجهی افزایش داده و اهرم های فشار را علیه آن‌ها برای استعفا بیش از پیش تقویت کرده است. 

اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده است فرمانده نیروی زمینی ارتش صهیونیستی در برهه حساس کنونی به دلایل شخصی اقدام به استعفا کرده است، چندان منطقی به نظر نمی‌آید


از این رو، کاملاً محتمل است یکی از اصلی ترین دلایل استعفای ژنرال یادائی از سِمت فرماندهی نیروی زمینی ارتش صهیونیستی نیز مرتبط با ناکامی های نیروهای نظامی صهیونیست در مواجهه با نیروهای مقاومت در منطقه باشد. 


این موضوع پیش‌تر در بازه زمانی پس از اجرای عملیات «وعده صادق» مسبوق به سابقه است، در آن زمان نیز شاهد بودیم رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی و البته فرمانده بخش مرکزی این ارتش از سِمت های خود استعفا کردند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار