مجلس پیگیر سوءمدیریت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش-راهبرد معاصر
برنامه هفتم منابع مناسبی برای بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است خطیب: امنیت و قدرت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه

مجلس پیگیر سوءمدیریت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از پیگیری تخلفات و سوء مدیریت صورت گرفته در نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش از طریق ماده ۴۵ آیین‌نامه مجلس خبر داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۲۵۶۷۹۰

به گزارش راهبرد معاصر، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت پیگیری نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش، گفت: این موضوع در مجلس و با استفاده از ابزارهای نظارتی یعنی ماده 45 آیین نامه در حال پیگیری است.

 

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس درباره تبصره یک ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس، بیان کرد: بر اساس ماده 45 آیین‌نامه داخلی مجلس موارد و اشکالاتی که در اجرای قانون بوده بررسی و گزارش آن به صحن مجلس داده می‌شود و مواردی از اجرای قانون که جنبه مجرمانه داشته باشد به قوه قضائیه ارسال و بخش‌هایی هم که نیاز به اصلاح قانون است و خلا قانونی دارد به صحن پیشنهاد می‌شود تا موارد بر‌طرف شود.

 

متن نامه درخواست جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه درباره نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش  به شرح ذیل است:

 

هیئت رئیسه محترم

خواهشمند است در اجرای تبصره یک ماده 45 آیین نامه مجلس شورای اسلامی درخواست جمعی از نمایندگان در خصوص رسیدگی به تخلفات و سوء مدیریت صورت گرفته در نحوه ارزیابی و مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش پذیرفته شدگان در چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1403 را جهت بررسی در کمیسیون تخصصی ذی ربط ارجاع فرمایید.

 

شرح موضوع:

همان گونه که مستحضرید جهت جذب نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش در سال 1403 تحت سه عنوان

1.آموزگار ابتدایی و استثنایی آموزش و پرورش 1403

2.آزمون دبیری و هنر آموز آموزش و پرورش 1403

3.آزمون مربی پرورشی و مشاغل کیفی.

 

بنابر اظهارات وزیر محترم آموزش و پرورش در هفتم شهریور ماه سال 1403 تا پایان شهریور 80 هزار نیرو وارد این وزارت خانه شود و البته 19 هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیت بخشی فعال خواهند شد، این حجم از استخدام نیروی انسانی در دولت ، زمینه ورود اشخاص زیادی به عرصه رقابت استخدامی را ایجاد کرده است و به تبع این رقابت، خانواده این داوطلبان نیز به نحوی دغدغه های ذهنی در خصوص موفقیت داوطلبان مرتبط را با خود خواهند داشت. بعد از اعلام نتایج کتبی آزمونهای فوق و اعلام اسامی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آنها به مصاحبه تخصصی و عمومی و گزینش دعوت شده و تحقیقات محلی در خصوص آن ها انجام شده است. بعد اعلام نتایج نهایی و اعلام اسامی پذیرفته شدگان، حجم زیادی از اعتراضات به نتایج اعلام شده و فرایند مصاحبهها به طرق مختلف تلفنی، پیامکی، نامه و حضوری به اینجانبان و کارکنان دفاتر اینجانبان منعکس شده است بررسی اولیه این اعتراضات نشان میدهد اشخاصی که پذیرفته نشده اند، پاسخ قانع کننده ای از مسئولین ذی ربط و کارنامه اعلامی دریافت نکرده اند که به نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مراجعه نمودند . به نظر می رسد این عدم اقناع سازی و عدم ارائه پاسخ شفاف و روشن به پذیرفته نشدگان منجر به از دست رفتن سرمایه اجتماعی نظام در سطح و سیع میشود که یک خطر بزرگی برای حاکمیت است. برای روشن شدن ابعاد این مساله برای نمایندگان ملت و استفاده از ظرفیت نمایندگان ملت در جهت پاسخگویی به معترضین و پیگیری حقوق برخی از داوطلبانی که حقوق آنها ممکن است تضییع شده باشد، لازم و ضروری است، مسئولین ذی ربط و مجریان در فرآیندهای برگزاری این آزمونهای استخدامی و مصاحبههای مختلف و اعلام نتایج، جهت شفاف سازی بر اساس تبصره (1) ماده (45) قانون آیین نامه داخلی ابعاد این مساله به ویژه در محورهای زیر را برای نمایندگان ملت تبیین کنند :

 

1. ارزیابی علمی داوطلبان در مصاحبههای تخصصی بر اساس چه استانداردی انجام شده است؟

2.آیا یک وحدت رویه در ارزیابی علمی داوطلبان در مصاحبه تخصصی وجود داشته است؟

3. نحوه اعمال سهمیههای مختلف از جمله معلمان حق التدریس و ... در جذب داوطلبان چگونه بوده است؟ همچنین نحوه اعمال امتیازات مختلف تدریس، مدالهای ملی و بین المللی و ... چگونه است؟

4.آیا دوره های هماهنگی و ایجاد رویه واحد برای مصاحبه گران و ارزیابان تخصصی برگزار شده است؟

5.ارزیابی عمومی و گزینش داوطلبان در مصاحبههای عمومی و گزینش بر اساس چه استانداردی انجام شده است ؟

6.آیا یک وحدت رویه در ارزیابی عمومی و گزینش داوطلبان در مصاحبه های عمومی و گزینش وجود داشته است ؟

7.آیا دوره های هماهنگی و ایجاد رویه واحد برای مصاحبه گران عمومی و گزینش و محققان گزینش ، برگزار شده است؟

8. در جهت اجرای قانون شفافیت دستگاههای اجرایی در کارنامه اعلامی داوطلبان ریز نمراتشان در هر مصاحبه بر اساس هر محور مورد مصاحبه و ارزیابی، منعکس شده است؟

9. آیا در صورت ابهام در گزینش یا رد صلاحیت در گزینش یا رد صلاحیت در گزینش به صورت مبسوط و مشروح و دقیق علت رد در کارنامه داوطلب منعکس شده است.

10.آیا در کلیه مراحل مصاحبه های تخصصی و عمومی و گزینش و تحقیقات محلی، صوت مشروح مذاکرات مصاحبه ها و تحقیقات مذکور ضبط شده است تا در صورت اعتراض یا شکایت داوطلب نزد مراجع ذی صلاح از جمله دیوان عدالت اداری، صوت آن به عنوان یک سند قابل ارائه به آن مراجع باشد؟

11.آیا فرآیندی طراحی شده است که معترضین به صورت مشروح اعتراض خود را ارائه کنند و بلافاصله دلایل عدم پذیرفته شدن آنها برایشان تبیین شود؟

12.آیا امکان ثبت اعتراض به صورت الکترونیک برای معترضان ایجاد شده است؟

13.فرآیند رسیدگی به اعتراضات چگونه است و به چه نحو پاسخ اعتراضات به داوطلبین ارائه می شود؟

14. بر عملکرد مصاحبه کنندگان و ارزیابان و محققان به چه نحو ارزیابی و نظارت شده است تا از اعمال سلایق شخصی آنها پیشگیری شود؟

 

بنا بر مطالب فوق جهت شفاف سازی و جلوگیری از هرگونه سوء جریان احتمالی، بر اساس تبصره (1) ماده (45) قانون آیین نامه داخلی ابعاد این مساله باید در اسرع وقت در کمیسیون تخصصی ذی ربط بررسی شود و اگر در این بررسیها محرز شد که سوء جریانی وجود داشته نسبت به اصلاح فرایندها اقدام و در صورت احراز تخلف یا جرم با خاطی با خاطیان برخورد قانونی قاطع انجام پذیرد. همچنین در صورتی که محرز شود در حق حتی احدی از داوطلبان کوتاهی شده است و حتی از آنها تضییع شده است نسبت به احقاق حق آنان اقدامات لازم انجام شود. لذا تقاضامند است به فوریت ابعاد مسئله مورد بررسی قرار گرفته گزارش آن در صحن علنی قرائت گردد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار