سرود فجر برگزیدگان خود را شناخت-راهبرد معاصر

سرود فجر برگزیدگان خود را شناخت

مراسم اختتامیه جشنواره ملی سرود فجر ساعاتی پیش _۲۶ شهریورماه_ در تالار وحدت برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
کد خبر: ۲۵۷۵۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در ابتدای اختتامیه جشنواره سرود فجر حامد جلیلی (دبیر جشنواره ملی سرود) به قرائت یک متن پرداخت.

متن سخنرانی او به این شرح است: «همان طور که مستحضر هستید دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال پس از روی کار آمدن دولت مردمی رییس جمهور شهید به لطف وزیر سابق جناب آقای اسماعیلی و همت جناب آقای سالاری و جناب اقای دکتر اله یاری در معاونت هنری این وزارت خانه تاسیس شد. رهبری معظم انقلاب، در سال‌های اخیر بار‌ها و به انحا مختلف بر ارتقا، پیشرفت و استفاده از ظرفیت سرود تاکید داشتند و در واقع تاسیس این دفتر نیز در راستای عمل به منویات ایشان بوده است. بنده نیز از بدو تاسیس تا به امروز در این جایگاه فرهنگی هنری خدمتگزار مردم و اهالی موسیقی و سرود هستم. ما ماموریت خود را در دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر و ارتقا سطح ذائقه شنیداری عمومی به سمت سرود قرار دادیم به طوریکه سرود به عنوان یک عنصر موثر در سبد فرهنگی-موسیقایی خانواده‌های ایرانی (از کودک تا بزرگسال) قرار بگیرد. چرا که در این صورت می‌توان ادعا کرد، سرود به مثابه هوای تازه در دل جامعه نقش اصلی خود یعنی جریان‌سازی و امید آفرینی را ایفا کرده است

ما در دفتر سرود سعی کردیم ضمن حمایت از برخی آثار تاثیر گذار مثل سلام فرمانده، به جوانب دیگر ارتقا سرود نیز بپردازیم از جمله ارتقای کیفی سرود از طریق طراحی دوره‌های مربیگری سرود به صورت مجازی با حضور اساتید مطرح کشوری و به صورتی که براحتی در اختیار تمام مربیان گروه‌های سرود کشور باشد. ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خودش را ارتقا دهد و با روش‌های به روز و درست موسیقی و آواز، گروه سرود خود را راهبری کند، سطح کیفی سرود‌های کشور چندین درجه بالاتر می‌رود. از سوی دیگر تلاش کردیم دفاتر سرود در برخی از استان‌هایی که زیرساخت لازم را دارند تاسیس کنیم تا بتوانند حامی گروه‌های سرود و به نوعی تسهیلگر فعالیت‌های گروه‌ها باشند. موضوع دیگری که متاسفانه این سال‌ها نسبت به آن غفلت شده است، حل برخی از دغدغه‌های مربیان سرود است.»

در ادامه متن سخنرانی او آمده بود: «متاسفانه اهالی سرود در تمام این سال‌ها خالصانه و بدون هیچ چشم‌داشتی تلاش کردند و برخی از دوستان نه تنها هیچ حمایتی نشدند بلکه خیلی از مواقع به صورت شخصی هزینه کردند. ما در تلاشیم و رایزنی‌های خوبی هم انجام دادیم تا اهالی سرود و مربیان بتوانند مانند دیگر هنرمندان از مزیت‌های صندوق اعتباری هنر استفاده کنند. و، اما پیرامون جشنواره سرود فجر! همانطور که می‌دانیم، جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ برای اولین بار با عنوان جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی فعالیت خودش را آغاز کرد و بعد از چهار دوره برگزاری با همین عنوان، نام و نشان و آرم جدید طراحی شد و از دوره پنجم با عنوان فعلی؛ یعنی جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد. متاسفانه در همه این سال‌ها با سیاست‌های اتخاذ شده رفته رفته نه تنها برای سرود بلکه برای گروه‌های کر نیز عرصه حضور در جشنواره موسیقی تنگ شد و به شدت حضورت آنها کمرنگ و حتی کاملا حذف شد. از سال ۱۴۰۱ که اولین سال تاسیس این دفتر بود، ما با وجود موانع زیرساختی و مالی تلاش کردیم سرود مجدد به صحنه جشنواره موسیقی فجر برگردد و چندین شب، اجرای گروه‌های سرود را با استقبال خوب مخاطبان بر روی صحنه جشنواره موسیقی فجر داشتیم، حتی در شب اختتامیه جشنواره نیز اجرای گروه‌های سرود بی بهره نماندیم، اما به زعم ما همچنان این جایگاه در شان سرود نبود به همین دلیل در مهرماه ۱۴۰۲ دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود فجر رو دایر کردیم.

این جشنواره در ۴ مرحله برگزار گردید، مرحله نخست با ثبت نام بیش از ۸۰۰ گروه برگزار شد و در نهایت با ۸۰ گروه وارد مرحله اجرایی منطقه‌ای شدیم. در مرحله منطقه‌ای نیز در چهار شهر اصفهان، مشهد، میناب و تهران از سرتاسر ایران گروه‌ها حضور یافتند و به صورت زنده در مقابل داوران اجرا کردند. ۲۸ گروه منتخب این مرحله حدود ۵ ماه تحت راهبری دبیرخانه جشنواره آثار ویژه خود برای جشنواره ملی سرود فجر را تولید کردند؛ چون طبق اصول اختتامیه جشنواره قرار بود در اوایل تیرماه برگزار گردد که به دلیل شرایط کشور و انتخابات ریاست جمهوری به اواخر شهریور و هم اکنون انتقال یافت. نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در جشنواره‌های کشور، گروه‌های سرود موظف هستند همراه با ارکستر و موسیقی زنده، اجرا داشته باشند.

با تمام سختی‌ها و کاستی‌های مالی و با همراهی و کمک دوستان یک گروه ارکستر کاملا حرفه‌ای برای همراهی با تمام گروه‌های تشکیل شد به طوری که این گروه موسیقی تمام آثار را دقیق و کامل مسلط شدند و حتی چند روز قبل از اجرای اصلی نیز به صورت واقعی هر گروه سرود، با گروه ارکستر تمریناتی داشتند. به لطف خدا طی سه روز ۲۳،۲۴،۲۵ شهریور مرحله پایانی جشنواره با حضور داوران عزیز برگزار شد

امیدواریم این جشنواره آغازی باشد بر نگرش حرفه‌ای و تخصصی به سرود به عنوان یکی از زمینه‌های حرفه‌ای موسیقی، آنگونه که در خور این هنر جریان ساز و امیدآفرین است. با توجه به سخنان ارزشمند رهبر گرانقدر ایران، سرودی جریان ساز است، که بتواند بر زبان مخاطب جاری شود، مخاطب را با خود همراه کند و به قدری ذهن و ذوق هنری وی را درگیر سازد که فرد را به زمزمه سرود وادارد! به طوریکه شوق موسیقایی خود را سرود اغنا کند. البته ما معتقد به حذف سبک‌های دیگر موسیقی نیستیم بلکه معتقدیم ضروری است که جمع‌خوانی اعم از سرود، کر و … را در کنار باقی عرصه‌های موسیقی داشته باشیم، به همین دلیل با وجود جشنواره سرود، همچنان سال گذشته، در جشنواره موسیقی، حضور گروه‌های سرود را شاهد بودیم و اجرای آنها را بر روی صحنه جشنواره بردیم. ما به همین میزان بسنده نمی‌کنیم. ما به دنبال برگزاری جشنواره‌های سرود بین المللی هستیم و حتی رایزنی‌هایی را هم انجام دادیم. دفتر سرود معتقد است ظرفیت سرود را حتی می‌توان به عنوان یک عنصر فرهنگی در دل خانواده دید، و در آینده به دنبال برگزاری پویش‌ها و رویداد‌های هنری مرتبط با خانواده و سرود، با شعار هر خانواده یک سرود هستیم.»

در ادامه محمود سالاری (معاون امور هنری) طی سخنانی گفت: جای این جشنواره در میان جشنواره‌های فجر خالی بود؛ زیرا سرود باید ارتقای کیفی پیدا می‌کرد، از حالت آماتور خارج می‌شد و گروه‌ها می‌توانستند با ارکستر و ساز‌های زنده اجرا کنند تا در میان گروه‌های سرود دنیا حرفی برای گفتن پیدا کنیم.

او ادامه داد: سرود یعنی جامعه اسلامی؛ هیچ گروه سرودی سراغ ندارم که اگر یکی از همراهان اشتباه خواند به او حمله کنند، بلکه تلاش می‌کنند آن مشکل را مستتر کنند. هیچ گروه سرودی سراغ ندارم که کسی برای خراب شدن کار تلاش کند و اگر کسی ضعیف است، همه به او کمک می‌کنند. دستاورد‌های تربیتی، وحدت و همدلی که سرود ایجاد می‌کند را باید به آن توجه کرد. باید اطراف و آورده‌های سرود را ببینیم و برسیم به اینکه گرو‌های سرود ما آرمانی شوند.

پس از صحبت‌های سالاری و در بخش دیگری از این مراسم از هنرمند پیشکسوت هادی آرزم تقدیر شد.

همچنین حجت اشرف‌زاده در این برنامه به اجرای سه قطعه موسیقی پرداخت.

برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر هستند:

برنده بخش هم آوازی سرود گروه زهراییون از اهواز/ استان خوزستان

برنده بخش هم آوازی کر گروه کرال خراسان رضوی از مشهد

برنده بخش هم آوازی آکاپلا گروه آداک از گلستان

و گروه یاقوت از اصفهان شایسته تقدیر

در بخش صداما گروه مهرآوا از مشهد استان خراسان رضوی شایسته تقدیر

در بخش صداما گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری و گروه کوش از میناب از استان خوزستان

برنده بخش جایزه ایران گروه آفاق از آزادشهر استان گلستان

برنده بخش جایزه نور گروه موعود از مشهد استان خراسان رضوی

برنده بخش سرو سرود گروه جوانه‌ها از مشهد استان خراسان رضوی

برنده بخش بهترین رهبری گروه امین زینعلی از گروه آرشه از اصفهان

برنده بخش خلاقیت و نوآوری گروه آوای میناب از استان هرمزگان

برنده جایزه رویش گروه سرود اسوه از تهران

برنده جایزه بهترین شعر آقای محمدرضا داوری از گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری

جایزه تک خوان آقای پوریا اسدی از گروه

شهید فانی لارستان استان فارس / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار