تحلیل فنی انفجار پیجرها در لبنان-راهبرد معاصر
حمله موشکی حزب الله به مقر اطلاعاتی ارتش اسرائیل در محور شمال آنتونیو گوترش: در متوقف ساختن بزرگترین کشتار تاریخ شکست خوردیم بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشور‌های منطقه بیماری عفونی ناشناخته در افغانستان/ ۵۰۰ نفر مبتلا شدند جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی موافقتنامه نظامی امضا کردند سفیر لبنان در عراق: ایران همواره پشتیبان ما بوده است فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله هدف حمله اسرائیل به ضاحیه شهادت ۷۲ نفر در پی حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان | ۴۰۰ نفر مجروح شدند تل‌آویو ادعای رسانه عبری درباره آتش‌بس با لبنان را تکذیب کرد حمله موشکی حزب‌الله به مجتمع صنایع نظامی حیفا پوتین آمریکا را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد | فرمان تغییر دکترین هسته‌ای روسیه صادر شد اعلام بسته جدید کمک اتحادیه اروپا به افغانستان طالبان: افغانستان قصد دارد به بریکس بپیوندد رسانه عبری: آتش‌بس میان حزب‌الله و اسرائیل در ساعات آینده برقرار می‌شود نشست شورای امنیت درباره لبنان | فرانسه: طرح مشترکی با آمریکا برای آتش‌بس تدوین کرده‌ایم
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تحلیل فنی انفجار پیجرها در لبنان

پیجرها از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌کنند و با توجه به گزارش‌های منتشر شده، بیشتر دستگاه‌هایی که از باتری لیتیومی استفاده می‌کردند، دچار انفجار شدند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 23
کد خبر: ۲۵۷۹۳۴

تحلیل فنی انفجار پیجرها در لبنان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پیجرها دستگاه های ارتباطی کارآمدی هستند که قدمتی طولانی دارند و برای دریافت سیگنال ها و پیام های عمدتاً کوتاه استفاده می شوند و تولیدش به دهه ۸۰ میلادی برمی‌گردد. نحوه کارکرد پیجرهای کوچک و محبوب از دریافت امواج رادیویی و ایجاد ارتباط میان دو دستگاه برای ارسال و دریافت اعلان و پیام های کوتاه است.
 
در گذشته مردم از پیجرها به دلیل اندازه مناسب و راحتی حمل و نقل استفاده می کردند و به دلیل قابلیت بهره برداری در نهادهای نظامی بسیار محبوب و پرکاربرد بود. حتی پس از عرضه اولیه تلفن همراه و سایر وسایل ارتباط جمعی به دليل وزن بالا ، کاربری سخت و ناکارآمدی ابزارهای ارتباطی، پیجرها همچنان اولویت بالاتری برای نهادهای نظامی در راستای جا به جایی سریع و راحت تر داشتند، لذا جایگاه خود را از دست ندادند.
 

با توجه به پدیده رزونانس در علم فیزیک، ایجاد ارتعاش ضعیف در جسم می تواند محرکی برای ایجاد ارتعاش با توان بالاتر در جسم بعدی باشد


استفاده از پیجرها با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، عرضه تلفن های همراه کوچک و هوشمند و فراگیر شدن پوشش شبکه های اینترنتی میان مردم عادی کاهش یافت. یکی از ویژگی های بسیار مهم پیجرها پوشش گسترده ارتباطی است؛ در مکان هایی که پوشش شبکه های ارتباطی و سیگنال تلفن های همراه محدود یا قطع باشد، کارآمدی و اهمیت خود را نشان می‌دهند.
 


با توجه با حوادث تروریستی اخیر و انفجار پیجرها در لبنان بار دیگر توجه همگان به این دستگاه های قدیمی، اما کارآمد جلب شد. شایعات بسیاری در زمینه دلایل انفجار پیجرها به گوش می رسد، برخی از کارگذاشتن بمب های کوچک در دستگاه ها می گویند، برخی نیز به پیشرفت فناوری و انفجار به وسیله امواج رادیویی گمان دارند.
 
دلایل احتمالی انفجار پیجرها به وسیله علم فیزیک و از منظر تکنولوژی قابل بررسی است. با توجه به پدیده رزونانس در علم فیزیک، ایجاد ارتعاش ضعیف در جسم می تواند محرکی برای ایجاد ارتعاش با توان بالاتر در جسم بعدی باشد. با بیان نمونه ای درک موضوع راحت تر می شود؛ همه تجربه شنیدن صدای انفجار نارنجک های کوچک را در چهارشنبه سوری داریم، در بیشتر موارد بعد از صدای آزاد شده از نارنجک، شیشه ها و استکان ها در خانه شروع به لرزش می کنند، شیشه در مقیاس بزرگ تر ارتعاش دریافتی از انفجار را دریافت می کند، دفع نمی کند و به دلیل تحمل نکردن انرژی دریافتی به دلیل ارتعاش از انفجار، شکسته می شود.
ارتعاش می تواند در لحظه یا حتی هفته و زمان های طولانی تر در شیشه باقی ماند و با تلنگری کوچک آسیب ببیند. پدیده رزونانس باعث انباشت انرژی در اجسام می شود و انباشت بیش از حد و فشار بالای رزونانس می تواند باعث انفجار و متلاشی شدن جسم شود.
 
ارتعاش ناشی از رزونانس بر اجسام تأثیر می گذارد، بدیهی است اجسام و مدارهای الکتریکی نیز رزونانس دارند. می‌توان ‌با ارسال مداوم سیگنال ها به منبع تغذیه در محیطی خاص و بالا بردن ولتاژ مدارهای الکتریکی به دلیل ارتعاشات ناشی از رزونانس باعث انفجار باتری دستگاه های الکترونیکی شد.
 
با استفاده از این فناوری با ارسال سیگنال به منطقه ای خاص و فشار بیش از حد رزونانس در باتری دستگاه مورد نظر  شروع به فعالیت می کند و به دلیل تحمل نکردن انرژی بالا حاصل از رزونانس دریافتی، فعالیت و دمای باتری بیش از حد افزایش می یابد و به دمای ناشی از انفجار می رسد.
 
این موضوع می تواند درباره پیجرهای آسیب دیده در لبنان نیز صادق باشد، پیجرها از باتری های لیتیومی استفاده می کنند و با توجه به گزارش های منتشر شده، بیشتر دستگاه هایی که از باتری لیتیومی استفاده می کردند، دچار انفجار شدند و کاربران لبنانی گزارش داغ شدن بیش از حد دستگاه و سپس انفجار را دادند که می تواند پروژه رزونانس را تأیید کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار