ابعاد همکاری ایران و ترکیه در بانکداری الکترونیک-راهبرد معاصر
احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ابعاد همکاری ایران و ترکیه در بانکداری الکترونیک

احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اعمال شدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان گفت: ایران با وجود تحریم‌های آمریکا در موضوعات مرتبط با فناوری‌های بانکداری الکترونیک به مراتب نسبت به بسیاری از کشورها پیشتاز بوده است.
احمد صالحی؛ کارشناس مسائل پولی و بانکی
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 01
کد خبر: ۲۵۸۸۱۲

ابعاد همکاری ایران و ترکیه در حوزه بانکداری الکترونیک

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی برای شرکت در ششمین اجلاس بین‌المللی بانک‌های مرکزی سازمان همکاری‌های اسلامی در ترکیه و نیز توسعه مناسبات و همکاری‌های پولی و بانکی با کشورهای عضو، در صدر هیئتی تخصصی تهران را به مقصد استانبول ترک کرد.
 
در این اجلاس بین‌المللی مقرر است درباره آخرین وضعیت رشد اقتصادی و تورم کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) و نیز بررسی ابعاد بکارگیری فناوری‌های نوین در بانکداری الکترونیک، تبادل نظر شود.
 

در بسیاری کشورهای اروپایی بانکداری اسلامی به دلیل خواست مسلمانان برقرار است، زیرا بسیاری از مسلمانان متمول و صاحب سرمایه در کشورهای اروپایی زندگی می کنند


احمد صالحی، کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره اهمیت سفر رئیس کل بانک مرکزی به ترکیه به «راهبرد معاصر» گفت: بانکداری اسلامی در تمام کشورهای مسلمان حتی کشورهای غیر مسلمان مانند روسیه که جمعیت مسلمان قابل توجهی دارند، بسیار حائز اهمیت است.
 
وی افزود: موضوع بانکداری اسلامی به دلایل مختلفی به حاشیه رفته است، در حالی که به عنوان نمونه، بزرگترین بانک روسیه یعنی«اسبر بانک» به دلیل وجود 25 میلیون مسلمان در روسیه توجه خاصی به رعایت قواعد اسلامی در شیوه های بانکداری خود دارد. در اسبر بانک روسیه تلاش می شود خدمات مرتبط با سپرده گذاری و اخذ وام منطبق بر رعایت عقود اسلامی باشد، بنابراین می توان گفت این بانک روسی سمت و سوی بانکداری اسلامی دارد.
 
کارشناس مسائل پولی و بانکی عنوان کرد: در بسیاری کشورهای اروپایی نیز بانکداری اسلامی به دلیل خواست مسلمانان برقرار است، زیرا بسیاری از مسلمانان متمول و صاحب سرمایه در کشورهای اروپایی زندگی می کنند و خواهان سپرده گذاری و اجرای عقود بانکی بر مبنای قواعد اسلامی هستند.
 
صالحی گفت: امیدواریم در تعاملات بانک مرکزی با کشورهای یاد شده و بانک های مرکزی عضو سازمان همکاری اسلامی شاهد اجرای ضوابط و قواعد بانکداری اسلامی باشیم و با این روش بتوان مشتریان خاصی داشت.
 
وی درباره یکی دیگر از محورهای اجلاس که ناظر بر تحول در فناوری های بانکداری الکترونیک است، گفت: تأکید بر بکارگیری و استفاده از فناوری های نوین در بانکداری الکترونیک موضوع بسیار مهمی است، زیرا در عصر جدید بانک ها باید به فناوری هایی مجهز باشند که خدمات ویژه ای به مشتریان ارائه دهند.
 
کارشناس مسائل پولی و بانکی معتقد است: با وجود اینکه ایران در سال های اخیر زیر شدیدترین تحریم های آمریکا بوده، اما در زمینه فناوری های بانکداری الکترونیک به مراتب نسبت به بسیاری از کشورها پیشتاز است؛ به عنوان نمونه، بانکداران روسی در دیدار از بانک های کشور و شرکت در جلسات نظام بانکی از نوع خدمات بانکداری الکترونیک به مشتریان در بانک های ایرانی بسیار متعجب شدند.
 
وی تصریح کرد: آنها گمان می کردند به دلیل تحریم ها بانکداری الکترونیک در ایران توسعه نیافته است. در سال های اخیر بانکداری الکترونیک درایران به شدت گسترش یافته و نمونه عینی آن استفاده کمتر از اسکناس است. سقف بانکداری اسلامی ناظر به همکاری در توسعه ابزارهای مالی است، بنابراین امید می رود یکی از دستاوردهای حضور رئیس کل بانک مرکزی در اجلاس بین المللی بانک های مرکزی سازمان همکاری اسلامی، توسعه انواع خدمات تجاری و مالی در بانکداری کشور باشد.
 
صالحی با بیان اینکه علاوه بر بانک ها، تجار ایرانی نیز آشنایی قابل توجهی با ابزارهای روز بانکداری الکترونیک دارند، گفت: سفرهای متعدد رئیس کل بانک مرکزی در بیش از یک سال گذشته به کشورهای مختلف منطقه دستاوردهای قابل توجهی برای نظام بانکی کشور داشته است که از آن جمله می توان دور زدن تحریم ها را بیان کرد.
 

در سال های اخیر بانکداری الکترونیک درایران به شدت گسترش یافته و نمونه عینی آن استفاده کمتر از اسکناس است


وی یادآور شد: بی تردید دیدارها و توافقات رؤسای بانک های مرکزی در حاشیه اجلاس بانکداری اسلامی و دیجیتال به تحقق موضوعاتی منتهی می شود که از هر جهت به نفع ایران به ویژه در شرایط تحریم است. به دلیل تذکرات دائمی ایران، روسیه و چین و تأکید بر زیان های یکجانبه گرایی آمریکا و تبعاتی که این موضوع بر جهان وارد کرده است، در اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد شاهد سخنرانی ها و موضع گیری قابل تأملی علیه قدرت های بزرگ مانند آمریکا به وسیله سران کشورهایی همچون ترکیه، قطر، مالزی و اندونزی بودیم.
 
کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: سران بسیاری از کشورها از مردم فلسطین حمایت کردند و آمریکا و رژیم صهیونیستی را با بیان تند خطاب قرار دادند. سران بسیاری از کشورها در سازمان ملل متحد خواستار تغییراتی اساسی در ساختارهای حاکم بر نظم فعلی جهانی از تغییر حق وتو گرفته تا تغییراتی در نظام پولی و دلاری بودند.
 
صالحی گفت: این موضوعات به نفع عبور از یکجانبه گرایی و بازیگری تأثیرگذارتر ایران در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی است؛ از این منظر حضور رئیس کل بانک مرکزی در اجلاس بسیار تسهیل گر توافقات میان ایران و کشورهای اسلامی است و از بسیاری ابعاد به نفع روابط کارگذاری بانکی و اقتصاد کشورمان است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده