اعلام جزئیات ضریب جینی خانوار ایرانی در ۱۴۰۲ + جدول-راهبرد معاصر
اخطار سازمان هواپیمایی کشوری درباره سوء استفاده از شرایط غیرمترقبه رئیس اتاق بازرگانی ایران: کره‌ای‌ها با برندسازی به بازار ایران نفوذ کردند فرشاد مقیمی به عنوان رئیس هیات عامل ایدرو منصوب شد سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور منصوب شد لغو پرواز‌ها در برخی فرودگاه‌ها از ساعت ۲۱ امشب فروش ۱۴۰ کیلوگرم شمش طلا در پنجاه و ششمین حراج شمش لغو انسداد ۱۰ روزه محور کندوان پرداخت وام ازدواج به فرزندان بازنشستگان کشوری آخرین خبر‌ها از پرداخت سود سهام عدالت روند قیمت طلا و انواع سکه در بازار؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟ + جدول قیمت‌ها هشدار فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور | فرونشست به خانه و خیابان‌ها در کلان‌شهر‌ها رسیده است بازگشت ساعت آغاز به کار ادارات از ۱۵ مهرماه به روال گذشته دستور جدید مجلس برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وضعیت هوا در جاده‌های کشور | مه‌گرفتگی و بارش پراکنده در محور‌های شمالی حراج بعدی شمش طلا ۱۵ مهر برگزار می‌شود

اعلام جزئیات ضریب جینی خانوار ایرانی در ۱۴۰۲ + جدول

ضریب جینی خانوار‌های شهری و روستایی کل کشور به ترتیب ۰.۳۸۲۰ و ۰.۳۵۸۳است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۱۲۴ افزایش و ۰.۰۰۶ کاهش نشان می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۲۵۹۵۰۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ یکی از شاخص‌های سنجش نابرابری درامد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درامد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است.

در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی خانوار‌های کل کشور ۰.۳۹۷۹ است که در مقایسه با سال قبل ۰.۰۱۰۲ افزایش نشان می‌دهد. همچنین ضریب جینی خانوار‌های شهری و روستایی کل کشور به ترتیب ۰.۳۸۲۰ و ۰.۳۵۸۳ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ۰.۰۱۲۴ افزایش و ۰.۰۰۶ کاهش نشان می‌دهد.

سال ۱۴۰۲-کل کشور:

سهم بیست درصد کم­هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۵.۹۵ و ۴۷.۵۰ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت در کل کشور به ترتیب ۱۳.۹۵، ۷.۹۹ و ۴.۲۰ است.

در حوزه توزیع درامد شاخص­های دیگری همچون شاخص تیل، اتکینسون و پالما نیز برای تبیین بهتر وضعیت پردرامد‌ها و کم درامد‌ها وجود دارد که شاخص پالما به ۱.۹۵ و شاخص تیل به ۰.۲۷۲۳ رسیده است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۳۴۹ است.

اعلام جزئیات ضریب جینی خانوار ایرانی در ۱۴۰۲ + جدول

سال ۱۴۰۲– مناطق شهری:

سهم بیست درصد کم هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۶۰ و ۴۶.۵۴ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۱۱.۸۸، ۷.۰۵ و ۳.۸۸ است. شاخص پالما ۱.۷۹ و شاخص تیل ۰.۲۵۲۱ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۲۱۵۱ است.

سال ۱۴۰۲– مناطق روستایی:

سهم بیست درصد کم هزینه‌ترین و پرهزینه‌ترین جمعیت به ترتیب ۶.۸۵ و ۴۳.۸۲ درصد است.

نسبت ده، بیست و چهل درصد پرهزینه‌ترین به ده، بیست و چهل درصد کم هزینه‌ترین جمعیت در مناطق روستایی به ترتیب ۱۰.۲۶، ۶.۴۰ و ۳.۶۵ است.

شاخص پالما ۱.۵۶ و شاخص تیل ۰.۲۱۴۲ است. همچنین شاخص اتکینسون ۰.۱۹۱۹ است.

در سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری کمترین ضریب جینی در استان کرمان (۰.۲۶۲۵) و بالاترین ضریب جینی در استان سیستان و بلوچستان (۰.۴۱۹۸) مشاهده می‌شود.

همچنین در مناطق روستایی کمترین ضریب جینی مربوط به استان کرمان (۰.۲۴۱۳) و بیشترین ضریب جینی مربوط به استان همدان (۰.۳۹۴۸) است. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار