رژیم صهیونیستی وارد جنگ با یمن می‌شود؟-راهبرد معاصر
ترک نشست اتحادیه بین المجالس جهانی حین سخنرانی نماینده «کنست» پنتاگون: استقرار سامانه تاد در اسرائیل موقتی است باکو: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد از قلمرو کشور تعرضی به همسایگان صورت گیرد افشای جزئیاتی از روابط ترامپ با پوتین نتانیاهو در گفتگو با ماکرون: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم جهاد اسلامی و جبهه مردمی فلسطین: مقاومت آماده وارد کردن ضربات دردناک به دشمن است ادعای جدید نیویورک تایمز درباره احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران + عکس پنتاگون: یک تیم نظامی آمریکا برای راه اندازی سامانه تاد وارد اسرائیل شد رسانه طالبان: داعش به دنبال بدنام کردن اسلام است «حیفا» جایگزین شهرسوخته شمونه می‌شود! مجتبی امانی در دیدار مخبر: بزودی به لبنان باز می‌گردم آغاز رزمایش مشترک روسیه و پاکستان عراقچی: تبادل پیام غیرمستقیم با آمریکا متوقف شده است ایران: به هیچ وجه در طراحی، تصمیم گیری و اجرای عملیات ۷ اکتبر نقشی نداشته‌ایم سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا فردا در اسرائیل مستقر می‌شود
یادداشت علی احمد الدیلمی، دیپلمات یمنی؛

رژیم صهیونیستی وارد جنگ با یمن می‌شود؟

محیط پیرامونی یمن با شرایط لبنان و سوریه به دلیل مسافت و ماهیت سرزمینی و جغرافیایی متفاوت است، اما آنچه نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی در غزه، ضاحیه جنوبی بیروت و دمشق اتفاق افتاد، این هشدار را می‌دهد تکرار چنین سناریویی در صنعا و یمن بعید نیست.
علی احمد الدیلمی؛ دیپلمات یمنی
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۲۶۰۱۲۲

رژیم صهیونیستی وارد جنگ با یمن می‌شود؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با توجه به تحولات جدید منطقه به ویژه پس از افزایش جنگ در لبنان و احتمال گسترش آن تا سطح جنگی همه جانبه در منطقه، درباره آینده یمن سؤال مطرح می شود، آیا عربستان سعودی و امارات متحده عربی بار دیگر به دنبال مداخله نظامی خواهند بود تا صحنه داخلی یمن را بازترسیم کنند یا اینکه کشور وارد اختلافات داخلی و مداخلات سیاسی خارجی خواهد شد و طرف های مداخله گر ترجیح می دهند تحولات را از دور رصد کنند؟


معتقدم موضوع مداخله نظامی مستقیم و یکجانبه عربستان و امارات نمی تواند در تحولات یمن مؤثر باشد، اما شاید عربستان سعودی با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر کشورهایی که منافع عمده ای در یمن دارند و به دنبال حل و فصل تنش ها هستند، وارد مداخله سیاسی و مقابله با تهدیدات نظامی یمن در دریای سرخ شوند.

آنچه چشم انداز آینده نگرانه را تقویت می کند، انتشار برخی اخبار در زمینه فراهم شدن مقدمات تحولی سیاسی در داخل یمن است


در جبهه داخلی، نیروهای سیاسی باید بتوانند از فضای اختلاف خارج شوند تا با برقراری صلح، وحدت و تشکیل دولت مقتدر از ورود به مارپیچ درگیری ها و جنگ های مداوم جلوگیری کنند.
 
به همین دلیل تصور می کنم یمن به تدریج وارد مرحله تغییر شود، هرچند نمی توان زمان یا ویژگی هایش را به راحتی تعیین و ترسیم کرد، زیرا احزاب سیاسی یمن بر سر آنچه می خواهند به آن در چارچوب تحولات آتی دست یابند همچنان تردید دارند. فکر می کنم با توجه به نمایش اقتدار نظامی ارتش در منطقه و مقابل رژیم صهیونیستی، شگفتی ها و تحولات مرموز زیادی در انتظار یمنی هاست و احزاب سیاسی باید از خود اراده عمل برای برقراری ثبات در کشور نشان دهند.


ممکن است در آینده با سناریوهای جدیدی مواجه باشیم و باید خود را از قبل آماده کنیم. آنچه چشم انداز آینده نگرانه را تقویت می کند، انتشار برخی اخبار در زمینه فراهم شدن مقدمات تحولی سیاسی در داخل یمن است. دیگر جنگ ها ماهیت واقعی نخواهند داشت و قدرت بازدارندگی در ارتش و نیروهای مسلح ما وجود دارد.
 
نباید از نظر دور داشت محیط پیرامونی یمن با شرایط لبنان و سوریه به دلیل مسافت و ماهیت سرزمینی و جغرافیایی متفاوت است، اما آنچه نسبت به تهدیدات رژیم صهیونیستی در غزه، ضاحیه جنوبی بیروت و دمشق اتفاق افتاد، این هشدار را می دهد تکرار چنین سناریویی در صنعا و یمن بعید نیست.


این تهدید در حالی است که بندر ایلات رژیم صهیونیستی به دلیل کاهش 85 درصدی فعالیت خود در نتیجه حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام ورشکستگی کرده است. تا پیش از عملیات هفتم اکتبر 2023 میلادی مسئولان صهیونیست چنین تصور می‌کردند، حماس توانایی ایجاد مشکل امنیتی گسترده و حزب الله نیز پیرو جنگ 2006 میلادی توان نظامی سابق را ندارد، اما تحولات یک سال اخیر عکس این موضوع را اثبات کرد. علاوه بر این، انصارالله یمن به صف گروه‌هایی پیوست که به طور مستقیم علیه رژیم صهیونیستی دست به عملیات نظامی می‌زنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده