ایران، همراستا با قطب‌بندی اقتصادی بریکس-راهبرد معاصر
متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی بخوانند | اعلام قیمت قطعی فروش ۱۱ خودرو وارداتی و زمان ثبت نام + جدول فروش ۲۰۰ کیلو طلا در حراج امروز | زمان حراج بعدی اعلام شد یارانه نان در بودجه ۱۴۰۳ چقدر است؟ این ۳ کشور بیشترین ملک را در ترکیه خریدند تاریخ واریز مبلغ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مهر ماه 1403مشخص شد ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳/ سقف مقاومتی سکه شکست تصمیم نهایی دولت درباره تغییر نرخ سود بانکی اعلام شد | کاهش نرخ سود بانکی قیمت گوشت قرمز امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۳ | ماهیچه گوسفندی در مرز میلیونی شدن صعود دلار نیما در مبادله طلا و ارز ایران | نرخ امروز: ۴۸ هزار و ۴۰۵ تومان قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز در بازار امروز ۱۴۰۳/۰۷/۲۶ جدول | قیمت سکه پارسیان امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۳ قیمت بیت کوین امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۳ رئیس سازمان بازرسی: مسدودسازی حساب برای دریافت تسهیلات بانکی خلاف قانون است ۴ محصول لبنی دوباره یارانه‌ای می‌شوند
حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ایران، همراستا با قطب‌بندی اقتصادی بریکس

حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره حضور رئیس جمهور کشورمان در شانزدهمین اجلاس سران بریکس در روسیه گفت: تلاش برخی کشورهای قوی در حوزه اقتصادی برای پیوستن به بریکس نشان می‌دهد این مجموعه عزم جدی برای قطب‌بندی جهانی دارد، لذا ایران در چنین فضایی می‌تواند بخشی از بدنه تعاملات اقتصادی با جهان، خارج از فشارهای بین المللی باشد.
حسن هانی زاده؛ کارشناس سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 21
کد خبر: ۲۶۰۶۶۱

ایران، همراستا با قطب‌بندی اقتصادی بریکس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه درباره سفر مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: موج بعدی اقدامات دیپلماتیک ما آخر هفته جاری در اجلاس سران بریکس در کازان روسیه خواهد بود و ملاقات‌های دوجانبه‌ای میان پزشکیان با سران کشورهای عضو و دیگر کشورهایی که به عنوان مشارکت کننده و ناظر دعوت شده اند، تنظیم شده است.
 
وی افزود: این اجلاس حضوری گسترده خواهد بود و فرصت بسیار مناسبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای مختلف به شمار می‌رود و ان‌شالله ما هم از این فرصت استفاده خواهیم کرد.
 

عضویت در سازمان همکاری بریکس به قدری مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است که شاهد تلاش بسیاری از کشورها برای عضویت در آن هستیم


حسن هانی زاده، کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در راستای حضور در شانزدهمین اجلاس سران بریکس به «راهبرد معاصر» گفت: انتظار می رود مجموعه بریکس در سال های نه چندان دور به نهاد و قطب اقتصادی دنیا تبدیل شود، سازمانی قدرتمند و متشکل ازاعضای قوی اقتصادی که می تواند در رقابت با آمریکا و اتحادیه اروپا قد علم کند، به همین دلیل همکاری فعال ایران با سازمان همکاری بریکس حائز اهمیت است.
 


وی افزود: سفر رئیس جمهور به روسیه در راستای حضور در نشست بریکس بی شک نویده دهنده باز شدن دریچه جدیدی در تعاملات ایران و کشورهای بزرگ اقتصادی مانند چین، هند، روسیه ، آفریقای جنوبی و برزیل است که از بسیاری جهات به دلیل بزرگ بودن بازار صادراتی کشورهای یاد شده به حفظ منافع اقتصادی ایران منجر می شود.
 
کارشناس سیاست خارجی یادآور شد: عضویت در سازمان همکاری بریکس به قدری مورد توجه کشورهای جهان قرار گرفته است که شاهد تلاش بسیاری از کشورها برای عضویت در آن هستیم به نحوی که امروز تعداد زیادی از کشورها در آستانه ورود به بریکس هستند.
 
هانی زاده گفت: تلاش برخی کشورهای قوی اقتصادی برای پیوستن به بریکس نشان می دهد این مجموعه عزم جدی برای قطب بندی جهانی دارد، لذا ایران در فضای تعاملات میان اعضای بریکس می تواند با کمرنگ کردن تمامی تهدیدات تحریمی، شرایطی فراهم کند که به عنوان بخشی از بدنه بریکس تعاملات اقتصادی خود را با جهان، خارج از فشارهای بین المللی گسترش دهد.
 
وی عنوان کرد: بریکس در نظر دارد به جای تعامل با دلار و یورو، ارز منطقه ای در چارچوب داخلی داشته باشد تا نیازی به نظارت وزارت خزانه داری آمریکا بر گردش مالی جهان نباشد. این موضوع برای بسیاری کشورهایی که در تحریم های یکجانبه آمریکا قرار می گیرند، از جمله ایران از بسیاری جهات حائز اهمیت است؛ لذا باید برنامه ای جامع در راستای توجه حداکثری به فعالیت در بریکس و استفاده از این فرصت ایده آل داشت.
 

باید برنامه ای جامع در راستای توجه حداکثری به فعالیت در بریکس و استفاده از این فرصت ایده آل داشت


کارشناس سیاست خارجی با بیان ظرفیت های سازمان همکاری اقتصادی بریکس برای خروج از سلطه جهانی دلار به عنوان امتیازی بسیار بزرگ گفت: نیمی از جمعیت جهان که در حوزه بریکس هستند می توانند از ارزش دلار و نقش هژمونی اقتصاد آمریکا و اروپا در جهان بکاهند، یعنی عضویت در مجموعه سازمان همکاری های بریکس می تواند زمینه ساز خروج کشورهای عضو ازجمله ایران از سلطه ارزهای خارجی مانند دلار و یورو شود.
 
هانی زاده افزود: خروج از سلطه ارز و یورو به مثابه خروج از سلطه تحریم آمریکا و اروپاست، لذا همراهی و همکاری هرچه بیشتر ایران با بریکس به معنای پویایی اقتصادی ایران در سال های آینده است، با تأکید بر اینکه برنامه ریزی های دولت باید بر این مبنا باشد که در آینده ای نه چندان دور ایران جزو مهم تعاملات چرخه اقتصادی بریکس باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده