مدارس ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد غیرحضوری شد مدارس ابتدایی جیرفت و عنبرآباد دوشنبه غیرحضوری شدند مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی دماوند نوبت صبح ۸ دی غیرحضوری شد مدارس ابتدایی فیروزکوه غیرحضوری شد هشدار سازمان وظیفه عمومی فراجا درباره صدور کارت‌های جعلی در فضای مجازی سرمای شدید مدارس استان مرکزی را در روز دوشنبه به تعطیلی و تأخیر کشاند بخشنامه کاهش ساعت کار مادران شاغل مدارس برخی مناطق کردستان دوشنبه تعطیل است مدارس چهارمحال و بختیاری فردا به علت بارش برف تعطیل شد فعالیت مدارس آذربایجان شرقی دوشنبه برای تمامی مقاطع تعطیل خواهد بود مدارس تهران دوشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۴ تعطیل شد؟ فعالیت مدارس سقز فردا دوشنبه تعطیل شد اخبار تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان‌ها فردا ۸ دی ۱۴۰۴ پیشرفته‌ترین ماهواره‌های تصویربرداری ایرانی از پایگاه روسیه به فضا پرتاب شدند + فیلم برف و باران در جاده‌های ۱۶ استان و محور‌های چالوس و آزادراه تهران - شمال آخرین وضعیت ترافیکی و جوی محور‌های مواصلاتی کشور

ماجرای ورود یک نوع عطر خطرناک به بازار ایران

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خبر جعلی درباره مسموم بودن و فلج زا بودن یک عطر در بازار فقط یکی از ده‌ها مورد شایعه سازی‌های دروغین در فضای مجازی و کذب است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 28
کد خبر: ۲۶۱۹۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ کیانوش جهانپور درباره شایعه ای که اخیرا در فضای مجازی درباره فلج کننده بودن عطر راشا منتشر شده است، افزود: به طور کلی مرجع اعلام خطرناک بودن یا تقلبی بودن هر نوع دارو، مواد غذایی یا لوازم آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو است و هیچ ارگان دیگری در این زمینه مسئولیت ندارد.

 

وی ادامه داد: در مورد شایعه منتشر شده در فضای مجازی درباره عطر راشا نیز جعلی بودن نامه آن از سوی سازمانی که سربرگ آن جعل شده بود اعلام و تکذیب شد.

 

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در سال های اخیر انتشار این نوع اخبار و نامه های جعلی در فضای مجازی بسیار زیاده شده است و ما نیازمند این هستیم که سواد سلامت و سواد رسانه ای جامعه افزایش پیدا کند تا مردم فریب این نوع فضاسازی ها و شایعه سازی را نخورند.

 

جهانپور افزود: مردم باید بدانند که مرجع اعلام این نوع اخبار سازمان غذا و داروست و هیچ وقت یک بیمارستان یا ارگانی غیر از وزارت بهداشت مرجع اعلام چنین اخباری نیست، ضمن اینکه هر کالای مرتبط با سلامت که در بازار وجود دارد مانند عطر و ادوکلن در صورتی که برچسب اصالت و شناسه اصالت آن (که روی کالا باید باشد) از طریق پیامک مندرج بر روی آن تایید نشود اساسا قابل مصرف نیست.

 

وی درباره برخورد با شایعه سازان در فضای مجازی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد به جز پلیس فتا که رسیدگی به این شایعات و برخورد سریع و قاطع با مبادی ایجاد شایعه در حوزه مسئولیت آن است، برخی از این شایعات رنگ و بوی امنیتی دارد و شاید با مقاصد خاصی منتشر می شود.

 

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در این موارد مسئولان امنیتی و انتظامی مسئولیت دارند که وارد موضوع شوند و بررسی کنند تا برخوردهای لازم انجام شود.

 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تقریبا هرهفته با مواردی از انتشار شایعات مواجه است که جعلی هستند، منشا بسیاری از این شایعات و اهداف پشت آن نیز نامشخص است، این نوع شایعات به این عطر خاص محدود نمی شود و نمی توانیم تک تک این شایعات را در رسانه های رسمی پاسخ دهیم و مدام تکذیب کنیم.

 

جهانپور گفت: راه حل اساسی این است که راه های تشخیص اخبار درست و موثق را به مردم بیاموزیم و سواد رسانه و سواد سلامت مردم را ارتقا دهیم تا هر شایعه ای که در فضای مجازی منتشر شد برای مردم جلوه توجه نکند، مردم به آنها اعتنا نکنند و آن را بازنشر ندهند.

 

وی افزود: ما در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده ایم که تکذیب این نوع شایعات چندان جایگاهی ندارد زیرا منشا سازندگان این نوع شایعات مشخص نیست، تکذیب زمانی معنا دارد که شخص حقیقی یا حقوقی با منشا مشخص ادعایی را مطرح می کند که می شود با او گفت و گو کرد و جوابیه تکذیبیه داد.

 

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: این نوع شایعات منشا نامشخص دارد و در بسیاری موارد شایعات قدیمی هم دو سال یا چند سال بعد دوباره در فضای مجازی مطرح و تکرار می شوند. نمونه های مشابه زیادی وجود دارند که هر سال تکرار می شوند و به نظر می رسد به جز کار امنیتی و انتظامی که مسئولان مربوطه باید انجام دهند کار اساسی وزارت بهداشت در این زمینه ارتقای سواد سلامت و سواد رسانه ای مردم است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار