به گزارش راهبرد معاصر، علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرصت دوباره به آن دسته از معلمانی که در رتبهبندی قبلی شرکت کردهاند و بر اساس امتیازات مکتسبه فاقد رتبه شدهاند، داده شده است گفت: این افراد از فردا میتوانند اسناد خود را در سامانه رتبهبندی معلمان بارگذاری کنند.
وی درباره رتبه بندی معلمان جدید الاستخدام نیز اظهار کرد: این افراد ابتدا باید دورههای آموزش پودمانی را در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و دورههای بدو خدمت را بگذرانند؛ همزمان ارزیابی آنها نیز انجام میشود و به آنها رتبه تعلق میگیرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این افراد مشمول کادر اداری نمیشوند اظهار کرد: در قانون رتبه بندی احراز رتبه و تعلق رتبه فقط به گروه معلمان یعنی آموزگار، دبیر، هنرآموز، مشاور، مربی امور تربیتی تعلق میگیرد، یعنی گروهی که رسته آنها آموزشی فرهنگی است.
بر اساس بخشنامه صادره، وزارت آموزش و پرورش فرصتی دیگر را برای رتبهبندی معلمان فاقد رتبه در نظر گرفته تا ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از معلمان فاقد رتبه به جریان بیفتد که طبق آن معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و تجربه خود در رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
در این بخشنامه که علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش روز یکشنبه ابلاغ کرد، آمده است: در اجرای مواد ۱ و ۵ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان، فرآیند ارزیابی معلمان برای آن دسته از معلمانی که در ارزیابی اولیه حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشیار معلم را کسب نکردهاند و در شرایط عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) هستند و یک سال از تاریخ اولین تأیید هیات ممیزه آنان میگذرد، اجرایی شده است.
در این اطلاعیه که با اعلام سامانه رتبه بندی به نشانی HRM.MEDU.IR برای ثبت درخواست فرهنگیان، عنوان شده است: فرایند ارزیابی و رتبه بندی معلمان جدید استخدام و افراد جامانده از رتبه بندی برای بارگذاری مستندات و مدارک توسط داوطلبان از هفته آینده آغاز و اطلاع رسانی انجام میشود.
وزارت آموزش و پرورش از استانها خواسته است با فوریت نسبت به تشکیل هیات ممیزه استان و شهرستان با ترکیب تعیین شده بر اساس ماده ۷ قانون نظام رتبهبندی معلمان و ماده ۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان اقدام کنند و صورتجلسه هیات ممیزه استان به صورت مستمر در پایان هر هفته به مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری ارسال شود.
همچنین از ادارات کل استانی خواسته شده است نسبت به آموزش مدیران و معلمان و سایر مجریان رتبه بندی در کوتاهترین و موثرترین مسیر برای بهبود کیفیت و حفظ سلامت رتبه بندی در دو هفته آینده به طور مستمر از همه فرصتها و ابزارهای موجود در استان برای توجیه همکاران و عوامل اجرایی استفاده و گزارش عملکرد حداکثر تا تاریخ ۱۵ آبان به این مرکز ارسال شود.
این وزارتخانه ضمن تاکید بر ضمن رعایت آیین نامه و شیوه نامه رتبهبندی همچنین خواستار رعایت سرعت و دقت در ارسال مستندات ۵ گانه مربوطه (مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، ضمن خدمت، ارزشیابی سالیانه، امتیاز تربیت معلم) مطابق با مدارک و مستندات موجود در پرونده پرسنلی فرهنگیان شده و تاکید کرده است که بررسی روزانه کارپوشه مدیر بلافصل، امور اداری، حراست و گزینش منطقه محل اشتغال مشمول به منظور بررسی و تعیین تکلیف امتیازات مورد تاکید است.
وزارت آموزش و پرورش از هیات ممیزه شهرستان و استان خواسته است به صورت روزانه پرونده الکترونیکی رتبه بندی افراد را بررسی و نسبت به تعیین رتبه استحقاقی و ادامه فرآیند تا صدور احکام کارگزینی اقدام کند و پس از باز شدن سامانه و امکان بارگذاری مدارک و مستندات همکاران جدید استخدام و جامانده اطلاع رسانی گسترده همراه با آموزش و توجیه جهت بارگذاری مدارک و دقت در اصالت صحت مدارک به همکاران مشمول صورت پذیرد.
وزیر آموزش و پرورش از بازنگری در احراز صلاحیت ۶ هزار نیروی در حال جذب این وزارتخانه خبر داد و گفت: انتظار میرود تلاش و ممارست همکاران بر رشد و پیشرفت روزانه در رفع مشکلات باشد.
علیرضا کاظمی در بیست و هشتمین جلسه شورای معاونان اظهار داشت: انتظار می رود تلاش و ممارست همکاران در این وزارتخانه بر رشد و پیشرفت روزانه در رفع مشکلات باشد.
وی با اشاره به سفر هفته گذشته به دو استان البرز و اردبیل گفت: در سفر به استان البرز اقدامات خوبی در نهضت مدرسه سازی و بهره برداری از چندین پروژه آموزشی و ورزشی صورت گرفت.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در استان اردبیل مدرسه دارالفنون در قامت دارالفنون تهران با ۳۰ کلاس درس و با امکانات بسیار قابل توجه و برخوردار از استانداردهای لازم، بازگشایی شد. هر چند مهم تر از فضای فیزیکی این پروژه، اندیشه ای است که در ماورای این مدرسه شکل گرفته است.
کاظمی با بیان اینکه این مدرسه با کمک سرمایه گذار بنا شده است، تصریح کرد: مقرر شد ۴۰ مدل از این مدرسه با عنوان «دارالفنون» در سراسر کشور احداث شود؛ بنا داریم یک الگوی مدیریتی برای ساخت و ایجاد دارالفنون هایی در استان ها با تمرکز بر کیفیت بخشی ایجاد شود.
وی در ادامه ارائه گزارش از سفر به اردبیل بیان کرد: در این استان ۱۲ هزار کلاس درس از سال گذشته تخریب و بازسازی و سامانه های گرمایشی ۷ هزار مدارس نیز بهسازی شد تا دانش آموزان در آغاز فصل سرما نگرانی نداشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیدار روز گذشته دانش آموزان در آستانه روز دانش آموز با مقام معظم رهبری گفت: دیدار رهبری فرصت استثنایی برای نظام تعلیم و تربیت بود که با شور و شوق بی نظیر دانشآموزان همراه شد.
کاظمی به بخش دیگری از فرمایش رهبری در این جلسه اشاره کرد و افزود: رهبری به تلاش برای حفظ و معرفت افزایی در مراسم ۱۳ آبان تأکید داشتند و ما نیز باید در این زمینه برنامه های اساسی و متقنی داشته باشیم. همچنین ایشان فرمودند در مسیر رویایی حرکت علمی کشور به پشتیبانی های معنوی از جمله ذکر و شکر نیازمندیم.
وی درباره نکته دیگری از فرمایش رهبری مبنی بر اینکه دشمن در حال تلاش است که حافظه ملت از جنایات که در جهان رقم می خورد، پاک کند گفت: در هیچ شرایطی نباید این جنایات از اذهان فراموش شود و باید تبیین این جنایات برای آحاد جامعه سرلوحه کارمان باشد و وحشی گری ها و جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی به دانش آموزان و نسل های جدید معرفی شود.
وزیر آموزش و پرورش ضمن تبریک به جامعه دانشآموزی و تیم های ورزشی المپیک که موفقیت ها و مدال هایی به دست آوردند، تصریح کرد: جای تقدیر و تشکر دارد که برای اولین بار تیم ورزشی دانش آموزی جایگاه پنجم را در جهان با کسب ۲۶ مدال طلا به دست آورده است.
احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در توئیتی به موضوع بکارگیری معلمان حقالتدریس کددار جامانده اشاره کرد.
احسان عظیمیراد، نماینده مردم مشهد و کلات و سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: در پیگیریهای تلفنی خود با دکتر فرهادی، معاون محترم وزیر آموزش و پرورش، اطلاع یافتم که بخشنامه بکارگیری معلمان حقالتدریس کددار جامانده برای برخی استانها صادر شده و به تدریج برای سایر استانها نیز صادر خواهد شد. از مدیران کل استانهایی که هنوز لیست معلمان عزیز را ارسال نکردهاند، درخواست میشود که هر چه سریعتر اقدام کنند.
رضا فیضینژاد در این زمینه اظهار کرد: احکام رتبهبندی بیش از ۷۳ هزار نفر از معلمانی که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته شدهاند، به همراه احکام اصلاحی رتبهبندی بیش از ۲۰ هزار نفر از معلمانی که پیشتر به رتبهبندی خود اعتراض کرده بودند، پس از بررسی مجدد، اصلاح و رتبههای بالاتری برای آنها اعمال شده است.
به گفته وی، فایل اطلاعات بازنشستگان مذکور توسط وزارت آموزش و پرورش به تعداد ۱۲۶ هزار و ۲۶ معلم بازنشسته به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه شد و صندوق نیز براساس اطلاعات دریافتی از وزارت متبوع، احکام آنها را صادر کرد و پس از آن، معوقه و مبلغ ناشی از رتبهبندی به صورت یکجا به حساب آنها واریز شد.معاون فنی و امور بیمهای صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در حال حاضر نیز احکام براساس نظام رتبه بندی برای معلمانی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ بازنشسته شدهاند صادر شده و معوقات پرداخت شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
پیش تر رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، با اشاره به اینکه معلم باید بخشی از فضاهای آموزشی و پرورشی خود را در خارج از مدرسه به مطالعه و پژوهش بپردازد تا در کلاس درس حرف برای گفتن داشته باشد، تصریح کرد: به همین دلیل ساعات تدریس معلمان را نمیتوان با معیارهای قانون کار و کارمندی سنجید لذا تصویب قانون ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمین مدارس غیردولتی با بیمه کامل حرکت در همین مسیر بود.
احمد محمودزاده با تاکید بر این که اگر قرار است تحول مثبتی در آموزش و پرورش انجام دهیم، گفت: توانمندسازی نیروی انسانی مهمترین محور در نظام تعلیم و تربیت کشور است.
وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اظهار کرد: اهمیت توجه به منزلت و معیشت معلم به اندازهای است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها در فرمایشات خود آن را مورد تاکید جدی قرار دادهاند چرا که هر تلاشی برای معلم انجام دهیم نتیجه آن را بر کیفیت آموزش خواهیم دید.
محمودزاده با تاکید بر اینکه هیچ ابزاری به اندازه معلم توانمند در کلاس درس موثر نیست، گفت: باید در مسیر دانش افزایی و ایجاد منزلت و آرامش معلمان حرکت کنیم تا بدون دغدغه در کلاس درس حاضر شوند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، با اشاره به اینکه معلم باید بخشی از فضاهای آموزشی و پرورشی خود را در خارج از مدرسه به مطالعه و پژوهش بپردازد تا در کلاس درس حرف برای گفتن داشته باشد، تصریح کرد: به همین دلیل ساعات تدریس معلمان را نمیتوان با معیارهای قانون کار و کارمندی سنجید لذا تصویب قانون ۳۰ ساعته شدن تدریس معلمین مدارس غیر دولتی با بیمه کامل حرکت در همین مسیر بود.
محمودزاده با تاکید بر اینکه معلمین ما علاوه بر مسائل آموزشی، باید توانایی پاسخگویی به سوالات و شبهات نسل جدید را داشته باشند، گفت: در دورههای توانمند سازی علاوه بر دانش افزایی باید نسبت به مسائل تربیتی و فرهنگی نیز محتواهای لازم ارائه شود.
وی با تاکید بر اینکه کارت صلاحیت معلمی در راستای حمایت از معلمین مدارس غیر دولتی است، اظهار کرد: وقتی معلمی پس از طی مراحل گزینش ، آموزش های لازم را می بیند و موفق به دریافت کارت صلاحیت معلمی میشود میتوان روی آن سرمایه گذاری و از حقوق قانونی او دفاع کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت برگزاری دورههای ضمن خدمت با کیفییت بالا و مطلوب، گفت: باید با آسیب شناسی، ضعفها و ایرادات برگزاری دورهها را شناسایی و در مسیر کیفیت بخشی به آن حرکت کنیم، چرا که معتقدیم آموزشها باید برای معلم در کلاس درس مفید و کاربردی باشد در غیر اینصورت برگزاری دورههای سطحی و کم محتوا هیچ کمکی به دانش آفزایی معلمین ما نخواهد کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده با تاکید بر اینکه ایجاد انگیزه برای معلمان جهت شرکت در دورههای ضمن خدمت بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: کیفیت آموزشها باید از سطح بالایی برخوردار باشد تا معلمان به حضور در آن ترغیب شوند و لذا باید در انتخاب اساتید با دانش و آگاه به مسائل و علوم روز دقت کرد.