به گزارش راهبرد معاصر، بابک نگاهداری؛ رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در نامهای به رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش به مشکل عدم رتبهبندی نومعلمان اشاره کرد و خواستار، بهرهمندی معلمان جدیدالاستخدام از رتبهبندی شد.
در این نامه آمده است:
قانون نظام رتبهبندی معلمان پس از 10 سال انتظار فرهنگیان در 15 اسفند 1400 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بر اساس ماده 4 این قانون، فرآیند رتبه بندی باید برای تمام معلمان انجام شود این در حالی است که به دلیل ایرادات شیوه نامه رتبهبندی، معلمان در سال اول استخدام خود فاقد رتبه هستند.
به عنوان مثال در حال حاضر نومعلمان ورودی آزمون استخدامی سال 1402 فاقد رتبه هستند و حقوق آنها پس از کسورات بیمه و بازنشستگی تنها حدود 7 میلیون تومان است!
توضیح آنکه مطابق جدول 3 ماده 3 شیوه نامه رتبهبندی حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبه 1 مجموعاً 460 امتیاز در نظر گرفته شده است که شامل 150 امتیاز صلاحیتهای عمومی، 140 امتیاز صلاحیتهای تخصصی، 120 امتیاز صلاحیتهای حرفهای و 50 امتیاز تجربه است.
بر اساس جدول 4 ابعاد و عناوین شایستگیهای تجربه عبارت است از سنوات خدمتی ارزیابی عملکرد سالانه، گواهی ضمن خدمت، سابقه تدریس به همکاران و دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش. واضح است که هیچ یک از این عناوین مشمول نومعلمان نمیشود و این افراد به دلیل فقدان تجربه حضور در مدارس هیچ امتیازی از بخش تجربه کسب نکرده بنابراین فاقد رتبه میشوند.
علاوه بر این بر اساس تبصره 2 ماده 6 قانون رتبهبندی معلمان دولت مکلف بوده است که همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت به مشمولان این قانون اختصاص دهد. در این ماده به صراحت ذکر شده است که فوق العاده رتبهبندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است، با این وجود فوق العاده موضوع تبصره 1 ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز برای نومعلمان لحاظ نمیشود.
این وضعیت در کنار تأخیر در پرداخت حقالتدریس موجب میشود که نومعلمان با وجود زحمت فراوان و فشار مضاعف کاری به واسطه سال اول حضور در مدرسه حقوقی متناسب و مکفی را نداشته باشند و به شدت دچار افت انگیزه شوند که این مهم دقیقاً مغایر با فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم طرح ریزی برای جذب نخبگان به آموزش و پرورش است.
از این رو پیشنهاد میشود در راستای اجرای دقیق قانون رتبهبندی معلمان و ایجاد نظام عادلانه و مبتنی بر رقابت تعالی جویانه هر چه سریعتر با رفع ایرادات مذکور فوق العاده رتبهبندی و فوقالعاده موضوع تبصره یک ماده 65 قانون مدیریت خدمات کشوری برای تمامی نومعلمان (ورودی آزمون استخدامی و دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی) اعمال شود./ تسنیم
تازه یک چیز بگم بیشتر تعجب میکنید که نخبه های کنکور چهار سال پیش مخصوصا پسر وقتی وارد دانشگاه شهید رجایی میشوند و بعد از چهارسال وارد کلاس میشوند تازه میفهمند چه خبر هست نه راه پس دازند ،نه راه پیش ،به خاطر تعهد هشت ساله
اما معلمان ماده ۲۸خیلی راحت خروج میزنند چون تعهد ندارتد
حقوق یک معلم نخبه چهارسال پیش کنکور با رتبه ۳۰۰ بدون سهمیه در دوران دانشجو معلمی ۷۹۰۰بوده ،،الان امسال رفته سر گلاس بعد چهارسال حکمش عوص نشده همان ۷۹۰۰،و شش و نیم دریافتی ،سه و نیم هم کزایه را کنار باید بگدارد
در دوران چهارسال دانشگاه شهید رجایی نصف هزینه خوابگاه میشد و بقیه حداقل هزینه رفت و برگشت
اما نو معلم الان نصف میده کرایه از شهرهای کوچک به روستاها یا از شهرهای کوچک به کلان شهرها ،و نصف میماند دراصل حقوق سع و نیم دریافتی داردچون نصفش کرایه کنار میره
ماده ۲۸ راه انصراف دارد
معلم چهارساله دانشگاه فرهنگیان و رجایی راه انصراف ندارد
،نه راه پس نه راه پیش ،چون تعهد هشت ساله داده ،ولی معلم ماده ۲۸ تعهد هشت ساله ندارد و همکارش ماده ۲۸بوده بعد سه ماه تدریس در دبیرستان انصراف داده چون تعهدی نداشته مثل او
تنها لطفی که مجلس میتواند کند تعهد هشت ساله را چهارساله کند تا هر کسی بهتر تصمیم بگیرد برای رفتن یا ماندن چه ماده۲۸چه استخدام کنکور