به گزارش راهبرد معاصر، متن ابلاغیه عارف به شرح زیر است.
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳ ٫ ۱۰ ٫ ۵ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارتخانههای کشور نفت و صنعت معدن و تجارت و به استناد بند (ب) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور برنامه موضوع بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد.
برنامه بازسازی و تأمین ناوگان حمل و نقل ریلی و جادهای موضوع بند (ث) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.
ماده ۱ به منظور تحقق اهداف مندرج در بند (ت) تبصره (۱۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور
الف - تعداد (۶۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری تولید داخل و (۲۴۰۰) دستگاه اتوبوس برون شهری با سن کمتر از (۵) سال از طریق واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جادهای مسافری کشور افزوده میگردد.
ب-تعداد (۲۲۵۰) دستگاه مینی بوس تولید داخل و (۳۷۵۰) دستگاه مینی بوس با سن کمتر از (۳) سال برای استفاده در داخل و خارج شهر از طریق واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جادهای مسافری کشور افزوده میشود.
پ- تعداد (۱۵۰۰) دستگاه اتوبوس درون شهری تولید داخل و (۱۵۰۰) دستگاه اتوبوس درون شهری با سن کمتر از (۵) سال از طریق واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان مسافری درون شهری کشور افزوده میشود.
ت-تعداد (۱۵۰۰۰) دستگاه کشنده تولید داخل و (۵۰۰۰ دستگاه کشنده با سن کمتر از (۵) سال از طریق واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان جادهای باری کشور افزوده میشود.
ث- تعداد (۱۵۰) دستگاه واگن مسافری تولید داخل و تعداد (۱۵۰) دستگاه واگن مسافری با سن کمتر از (۲۰) سال از طریق واردات توسط بخش خصوصی به ناوگان ریلی مسافری کشور افزوده میشود.
ج - حداقل تعداد (۱۰۰) دستگاه قطارکش لوکوموتیو و یا قطار مسافری خودکشش تولید داخل و حداقل تعداد (۱۰۰) دستگاه قطار کش (لوکوموتیو) و یا قطار مسافری خودکشش باسن کمتر از (۱۵) سال از طریق واردات توسط بخش خصوصی وارد چرخه حمل و نقل ریلی میشود.
چ - شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداقل (۵۰) دستگاه قطارکش لوکوموتیو و یا قطار مسافری خودکشش متوقف بیش از (۵) سال را به منظور تسریع در انجام طرح پروژههای بازسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به بخش خصوصی واگذار کند.
ماده ۲- مشخصات انواع وسایل نقلیه تجاری جادهای اعم از باری و مسافری مورد نیاز از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برای) وسایل نقلیه برون شهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برای) وسایل نقلیه درون شهری و مشخصات ناوگان مورد نیاز بخش ریلی موضوع این برنامه از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام خواهد شد.
ماده ۳- مطابقت ناوگان تولیدی و واردانی موضوع این برنامه به غیر از ناوگان ریلی با استانداردهای فنی و محیط زیستی توسط سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست صورت خواهد گرفت.
ماده ۴- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است مطابق برنامه مندرج در ماده (۱) این آیین نامه نسبت به ثبت سفارش ناوگان جادهای کشنده باری و اتوبوس و مینی بوس) اعم از نو و کارکرده اقدام نماید در حوزه، ریلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به ازای هر دو دستگاه کشنده ریلی وارداتی نو یا یک دستگاه کشنده ریلی وارداتی دست دوم، نسبت به انعقاد قرارداد خرید یک دستگاه کشنده ریلی ساخت داخل از شرکتهای تولید کننده داخلی با تأیید ظرفیت خالی و تضمین تحویل کشنده ریلی ظرف مدت (۱۲) ماه منوط به رعایت مفاد قرارداد اقدام کند.
ماده ۵- اشخاص حقیقی یا حقوقی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، میتوانند نسبت به واردات انواع ناوگان موضوع این برنامه اقدام کنند.
ماده ۶- سقف حمایت وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تا چهل درصد (۴۰) قیمت فروش اتوبوسهای برون شهری تولید داخل و وارداتی از محل منابع داخلی مطابق بند (ت) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ به رانندگان دارای کارت هوشمند فعال و شرکتهای حمل و نقل مسافری که از سوی آن سازمان تعیین میشود، است.
ماده ۷- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چهارچوب دستورالعمل اجرایی تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و بر اساس برنامه دریافتی از وزارت راه و شهرسازی و با رعایت اولویتهای مصوب در این برنامه نسبت به معرفی متقاضیان به شبکه بانکی اقدام کند.
به منظور تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه تامین ناوگان جادهای (مسافری) و ریلی مسافری و باری سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی پس از تشکیل وزارت نفت در چهارچوب آیین نامه بازار بهینه سازی مصرف انرژی مصوب شورای عالی انرژی و به استناد جزء (۲) بند (ج) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نسبت به صدور گواهیهای صرفه جویی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ برای بازپرداخت سرمایه گذاریهای طرحهای نوسازی ناوگان فرسوده برون شهری در سقف پنجاه هزار میلیارد ریال به شرط تحقق سرمایه گذاری اقدام میکند.
ماده ۹-بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران متناسب با پیشرفت و تحقق این برنامه نسبت به تأمین ارز مورد نیاز اقدام میکند.
ماده ۱۰ وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور مکلفند گزارش اجرای این برنامه را هر سه ماه یکبار به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارائه کنند./ تسنیم