چهار شرور مسلح در جریان رزمایش پاک‌سازی کویر بردسکن به هلاکت رسیدند قاچاقچیان بین المللی به ۵ سال حبس و ۶ هزار میلیارد جزای نقدی محکوم شدند دیدار محسنی‌اژه‌ای با مقام عالی قضایی پاکستان هانی کرده با اصابت ۲ گلوله پلیس بازداشت شد پیش‌بینی افزایش گردوخاک از دوشنبه در تهران اسامی برخی محصولات خوراکی غیرمجاز اعلام شد اعلام جرم دادستانی تهران علیه مدیران دو رسانه دستور ویژه وزیر آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق دانش‌آموزان سنندجی عزل مدیر آموزش و پرورش ری درپی پرونده تعرض به دانش‌آموزان جزئیاتی از پرونده تعرض یک معلم به دانش‌آموزان در شهر ری نیسان آبی رکورد دار واژگونی در روز‌های بارانی/جایگزینی گاردریل‌ها با نیوجرسی در بزرگراه‌های پایتخت اصلاح آیین‌نامه تغذیه دانشجویان/اختصاص ۴ همت به حوزه تغذیه پلیس: آزارگر زنان تهرانی دستگیر شد + عکس متهم توقیف ۱۱ فروند قایق شوتی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس واریزی حقوق معلمان و فرهنگیان با احکام جدید / میزان افزایش حقوق معلمان

اتوبوس‌های تندرو بهتر است یا تراموا؟

رئیس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به مقایسه فنی و ذکر مزایا و معایب اتوبوس‌های تندرو(BRT) و تراموا (LRT) پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 15
کد خبر: ۲۷۱۰۸۲

به گزارش راهبرد معاصر،  سرهنگ زینی‌وند، رئیس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: تراموا یا همان LRT (Light Rail Transit)، که ترکیبی از سیستم‌های BRT و تراموا است، به تازگی وارد تهران شده است. این سیستم جدید حمل و نقل شهری ظرفیت حمل ۳۰۰ نفر در هر دستگاه را دارد.

 

وی افزود: تست‌های مربوط به تراموا در شب‌ها در مسیرهایی مانند محورهای انقلاب، آزادی و دماوند از پایان شرق قدیم تا میدان آزادی در حال انجام است تا نحوه عبور از تقاطع‌ها، میادین و ایستگاه‌ها بررسی شود.

 

رئیس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته این تراموا، استفاده از سنسورهای هوشمند است. این سنسورها در صورت تغییر مسیر، هشدار داده و راننده را از انحراف از مسیر اصلی مطلع می‌کنند. به همین دلیل، راننده باید بر روی خطوط مشخص شده حرکت کند. در هر دو سمت تراموا کابین‌هایی برای راننده در نظر گرفته شده که به او امکان می‌دهد تا در انتهای مسیر، دوباره به سمت دیگر برگشته و به راحتی کنترل وسیله نقلیه را برعهده بگیرد.

 

مقایسه فنی BRT و LRT

وی گفت: در حالی که تهران در حال تست سیستم تراموا یا LRT (Light Rail Transit) است، مقایسه این سیستم جدید با سیستم BRT (Bus Rapid Transit) در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد که LRT از مزایای زیادی برخوردار است.

 

سرهنگ زینی‌وند در این خصوص بیان کرد: یکی از مزایای اصلی LRT نسبت به BRT، امکان توسعه جهت افزایش ظرفیت است. این سیستم می‌تواند به‌طور انعطاف‌پذیری ظرفیت خود را افزایش دهد، در حالی که ظرفیت سیستم BRT محدودتر است.

 

وی ادامه داد: همچنین، از نظر مصرف انرژی، تراموا (LRT) به‌ازای هر مسافر انرژی کمتری مصرف می‌کند، که آن را به گزینه‌ای بهینه‌تر برای حمل و نقل شهری تبدیل می‌کند. علاوه بر این، این سیستم جدید ایجاد هویت شهری و نمادسازی را نیز در بر دارد و می‌تواند به‌طور مؤثری با محیط مدرن شهری ترکیب شود.

 

رئیس اداره کل تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از دیگر مزایای LRT می‌توان به آسایش سفر، تسهیل دسترسی مسافران به ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد جاذبه سفر اشاره کرد که باعث جذب بیشتر مسافران و راحتی آنها در استفاده از سیستم خواهد شد.

 

وی بیان کرد: این پروژه طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک کل کشور در حال اجرا است و تست‌های آن در مسیرهایی از میدان شرق قدیم (منطقه تهرانپارس) تا میدان آزادی در حال انجام است. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این تست‌ها، به یکی از بخش‌های اصلی حمل و نقل شهری تهران تبدیل خواهد شد./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار