به گزارش راهبرد معاصر؛ محمد اسلامی در هفتمین کنفرانس بینالمللی ایستگاههای آینده با بیان اینکه مردم برای انجام سفر امن ترجیح میدهند با قطار مسافرت کنند و سفر امن مترادف با سفر با قطار است، گفت: در طول سالهای گذشته برای گسترش مویرگی خطوط ریلی اهتمام ویژهای داشتیم و میزان سرمایهگذاریها در این بخش را افزایش دادیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این سالها زیرساختهای ریلی تا سه برابر افزایش پیدا کرد، گفت: مهمترین سیاست ما توسعه خطوط ریلی و اتصال به کشورهای همسایه و توسعه کریدورهای ترانزیتی است تا بتوانیم سهم خود را در جابهجایی بار بینالمللی به حداکثر برسانیم.
وی افزود: در سالهای گذشته 10 میلیون تن بار از شبکه ریلی ایران ترانزیت شد که امکان افزایش این راندمان و ظرفیت وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 14 هزار کیلومتر خط ریلی در ایران وجود دارد و ساخت 15 هزار کیلومتر راهآهن هم در دستور کار است، گفت: در سالهای گذشته برای اولین بار قطار را به چهار استان کشور رساندیم و در دو سال آینده هم به دو استان دیگر قطار متصل میشود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت شهرسازی ریل پایه اظهار داشت: شهرسازی ریل پایه ادبیات ساخته شده توسط ما نیست و در تمام دنیا الگوی شهرسازی قرار گرفته و باید برنامهها را از شهرسازی خودرومحور به ریلمحور هدایت کرد.
اسلامی ادامه داد: یکی از اقدامات و برنامهها که به این موضوع کمک میکند اتصال سفرهای ریلی بینشهری به درونشهری با ایستگاههای تبادلی است که باید این سیاست را در دستور کار قرار دهیم.
وی با اشاره به توسعه حمل و نقلی ریلی حومهای افزود: حمل و نقل حومهای به توسعه پایدار و متوازن کمک میکند تا بتوانیم با حداکثر بهینگی، حداکثر زمان برای سفر را به دست بیاوریم و کیفیت زندگی را برای ساکنان شهرهای حومهای افزایش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد افتتاح متروی شهر جدید هشتگرد به عنوان یکی از شهرهای اقماری پایتخت خواهیم بود، گفت: شهر جدید هشتگرد اولین شهر جدید تهران است که صاحب مترو میشود و باید این سیاست را برای شهرهای جدید در دستور کار قرار دهیم.
اسلامی همچنین درباره معماری ایستگاههای راهآهن افزود: ایستگاههای راهآهن باید نماد فرهنگ و معماری کشورمان باشند و به کانون گردآوری مردم و قلب تپنده شهر تبدیل شوند.