در تهران چند میلیون موتور سیکلت تردد می‌کنند؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: وجود حجم بالای موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران همچنان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 06
کد خبر: ۲۷۷۴۱۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در صحن شورای اسلامی تهران گفت: با توجه به اینکه چند ماه دیگر وارد فصل سرما خواهیم شد و احتمال وقوع وارونگی هوا و افزایش سطح آلودگی هوا وجود دارد، ضروری است که نهاد‌های مسئول از همین لحظه اقداماتی را برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کنند. رسیدگی به این معضل تنها زمانی که آلودگی به مرحله بحران برسد، کارآمد نخواهد بود. اقدامات پیشگیرانه باید پیش از وقوع مشکل انجام شود، نه اینکه تا ماه‌های آبان و آذر صبر کنیم و پس از بحرانی شدن وضعیت، صرفاً به ابراز نگرانی بسنده کنیم.

دانشجو در خبری نوشت:پیرهادی خاطرنشان شد: مسئولان باید از هم‌اکنون بررسی‌های لازم را انجام دهند، مشکلات را شناسایی کرده و راهکار‌های مؤثر را برای کاهش آلودگی هوا اجرایی کنند. نباید اجازه داد که این موضوع به مرحله‌ای برسد که جامعه ناچار به واکنش‌های دیرهنگام و بی‌نتیجه شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: در همین راستا، لازم است به نقش موتورسیکلت‌ها در حمل و نقل شهری، به‌ویژه در تهران، توجه شود. براساس آمار پلیس راهور تا آبان ۱۴۰۰، تعداد ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار موتورسیکلت پلاک و شماره‌گذاری شده است.

وی افزود: برخی آمار‌های جدید نیز نشان می‌دهند که طی سال‌های اخیر حدود ۵۰۰ هزار موتورسیکلت دیگر به این تعداد افزوده شده و مجموع موتورسیکلت‌های تهران به حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است.

پیرهادی عنوان کرد: شایان ذکر است که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های موجود در تهران از سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری برخوردارند. با وجود الزامات قانونی مرتبط با قانون هوای پاک که تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را منع می‌کند، در ادوار گذشته اجازه تولید و عرضه این وسایل نقلیه صادر شده است. البته در سال‌های اخیر این روند متوقف شده است.

پیرهادی افزود: با این حال، وجود حجم بالای موتورسیکلت‌های کاربراتوری در تهران همچنان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شود. بر اساس آمار سال ۱۴۰۰، از مجموع ۲ میلیون و ۶۴۵ هزار موتورسیکلت موجود، ۷۶ درصد معادل حدود یک میلیون و ۹۹۹ هزار دستگاه فرسوده هستند، که این امر لزوم رسیدگی فوری و برنامه‌ریزی دقیق را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

مهدی پیرهادی عنوان کرد: وجود سامانه صدور گواهی اسقاط موتورسیکلت، موضوعی است که در خصوص خودرو‌های فرسوده مطرح بوده، اما متأسفانه برای موتورسیکلت‌ها هنوز اجرایی نشده است، با وجود اینکه برخی از موتورسیکلت‌ها میزان آلایندگی بسیار بیشتری نسبت به خودرو‌های سواری دارند.

پیرهادی با اشاره به نبود پلاک‌های قابل شناسایی بر روی موتور سیکلت‌ها گفت: یکی از مشکلات اساسی در این حوزه، نبود پلاک‌های قابل شناسایی بر روی موتورسیکلت‌ها است. بسیاری از موتورسیکلت‌ها یا فاقد پلاک هستند، یا پلاک آنها برداشته یا مخدوش شده و یا حتی با استفاده از زنجیر چرخ یا پوشش‌هایی به نحوی پوشانده می‌شوند که قابل شناسایی نباشند.

وی افزود: برخی پیشنهاد داده‌اند که پلاک‌هایی در بخش‌های جداگانه موتورسیکلت قرار گیرد تا امکان خوانش آنها فراهم شده و از مخدوش کردن یا پوشاندن آسان جلوگیری شود.

عضو شورای شهر عنوان کرد: این موضوع در جلسات مختلف مورد پیگیری قرار گرفته است و استانداری نیز آن را در دستور کار خود قرار داده است. همچنین شهرداری تهران کمیته‌ای را برای بررسی این مسئله تشکیل داده که در حال مطالعه راهکار‌های اجرایی است، اما این فرآیند باید با سرعت بیشتری انجام شود.

مهدی پیرهادی گفت: البته باید تأکید کرد که این مسئله در حیطه وظایف شهرداری قرار نمی‌گیرد، زیرا بحث پلاک‌گذاری، نحوه نصب و تعیین وضعیت مالکیت موتورسیکلت‌ها از جمله مواردی است که مسئولیت آن با نهاد‌های مرتبط دیگر است.

پیرهادی با اشاره به عدم ثبت مالک دقیق بسیاری از موتورسیکلت‌ها گفت: بسیاری از موتورسیکلت‌ها چندین بار خرید و فروش شده‌اند، اما مالکیت آنها به‌صورت دقیق ثبت نشده است. در حال حاضر، یک پایگاه داده کامل و جامع برای ثبت مالکیت و پلاک موتورسیکلت‌ها وجود ندارد، که خود باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در مدیریت و کنترل آنها شده است.

عضو شورای شهر با اشاره به عدم محدودیت تردد موتورسیکلت‌های فرسوده در سطح شهر ادامه داد: علاوه بر این، موتورسیکلت‌های فرسوده بدون هیچ‌گونه محدودیتی در سطح شهر تردد دارند. صرف‌نظر از میزان فرسودگی آنها، این وسایل نقلیه در تمامی نقاط شهر قادر به تردد هستند. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط برخی راکبان نیز موجب نارضایتی گسترده عابرین پیاده شده است، به‌گونه‌ای که در بسیاری از موارد، این موتورسیکلت‌ها حتی در پیاده‌رو‌ها و مسیر‌های مخصوص عابران نیز حرکت می‌کنند.

وی در پایان افزود: متأسفانه برخورد قانونی جدی و مستمر با این تخلفات صورت نمی‌گیرد که خود عاملی برای تداوم این وضعیت است. /خبر آنلاین

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار