جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

ترانزیت از چابهار 100 در صد افزایش پیدا کرده است

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت استراتژیک این بندر در مناسبات منطقه ای اظهار داشت: اهمیت چابهار موجب شد تا هند و افغاستان جهت عدم تحریم آن بر آمریکا فشار وارد نمایند. آقای گفت: علیرغم رکود در بعضی حوزه‌ها، امسال ترانزیت در چابهار ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.‎
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 13
کد خبر: ۲۷۷۸۶

به گزارش راهبرد معاصر؛‌ چابهار ایران را از نظر زیرساخت های ساحلی دارای اهمیت بسیار بالا تامین می کند. واقعیت این است که در حال حاضر ایران عمدتا وابسته بنادر خلیج فارس می باشد، که همانطور که در جنگ ایران و عراق اتفاق افتاد، می تواند در صورت حمله نظامی دشمن، ایران را در معرض خطر محروم شدن از دسترسی به دریا را قرار دهند که این اتفاق ها چند بار در جریان جنگ ایران و عراق بود. پس از راه اندازی، این بندر همچنین می تواند به اقتصاد استان های فقیرنشین سیستان و بلوچستان کمک کند که در حال حاضر به دلیل خشکسالی ها و عملیات شورشیان سنی بلوچ که در حال مبارزه با ایران در مرز با پاکستان هستند، به شدت در معرض آشفتگی است.

 

علی رغم وضع تحریم های شکننده ایالات متحده آمریکا بر علیه ایران، بندر چابهار همچنان از شمول تحریم ها معاف مانده است. علت این امر را نیز فشار هند بر آمریکا و نیاز مبرم واشنگتن جهت کاهش وابستگی کابل به اسلام آباد می توان جستجو نمود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: چابهار بندری در حال تغییر از حالت سنتی به مدرن است و وقتی می‌خواهد سیر سنتی خود را تغییر دهد، با برخی چالش‌ها رو به رو می‌شود و به هماهنگی‌های بین استانی و سازمانی نیاز دارد.وی ادامه داد: برخی محدودیتها در سنوات گذشته وجود داشت که اجازه نم‌ی‌داد امیدمان به عمل تبدیل شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی محدودیت‌ها تصریح کرد: در گذشته نمی‌توانستیم هر کشتی‌ را پذیرش کنیم و سایز کشتی‌ها با بندر همخوان نبود، اما امروز بندر می‌تواند پذیرایی همه نوع کشتی‌های دنیا باشد.

 

این مقام مسئول محدودیت تخلیه و بارگیری انواع کالا را مشکل دیگر در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: تا چند سال پیش بندر شهید بهشتی قابلیت تخلیه کانتینری و کالاهای حجیم را نداشت اما امروز این محدودیت مرتفع شده و بارهای بالای ۳۰۰ تن به راحتی تخلیه می‌شود.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره محدودیت‌های فصلی نیز گفت: همه ساله از خرداد تا شهریور به دلیل ارتفاع موج، با ریسک عملیات دریایی و تخلیه و پذیرش کشتی مواجه بودیم؛ اما با ایجاد موج شکن به طول ۱۴۷۰ متر در کل چابهار آرامش ایجاد شده است.

 

آقایی در مقایسه عملکرد چابهار با سنوات قبل گفت: امروز کشتی ۳۷۰۰ TEU در چابهار پهلوگیری می‌کند و به لنگرگاه بخش خصوصی و کشتی های سایز بزرگ تبدیل شده است.

 

وی با بیان اینکه چابهار در ویترین ایران یکی از بنادر استراتژیک کشور است، ادامه داد: تاکنون ۳۰ دستگاه استراتژیک که هر کدام به اندازه یک همواپیمای ایرباس برای ایران ارزش دارد، وارد کرده‌ایم.

 

به گفته این مقام مسئول از زمان افتتاح بندر چابهار ۹ کشتی کالای اساسی از افغانستان ترانزیت شده که ۱۰ هزار تردد در استان ایجاد کرده است.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دولت افغانستان برای ترانزیت هر کانتینر سه هزار دلار پیش بینی کرده بود اما ما با ۱۸۶۰ دلار این کار را انجام دادیم. همچنین در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۰ روز کالا را در مرز میلک به آن‌ها تحویل دادیم.

 

آقایی خاطرنشان کرد: ایران دو کشور افغانستان و هند را وادار به چانه زنی با امریکا کرد که چابهار از تحریم خارج شود.به گفته وی عملیات بندری در چابهار بین ۱۸ تا ۲۶ درصد ارزان تر از سایر بنادر است.

 

آقایی با اشاره به اهمیت بازه سرمایه گذاری برای سرمایه گذار گفت: دوران بهره‌برداری سرمایه گذار به بالاتر از ۲۲ سال رسیده است.وی بیان کرد که سال گذشته حجم تخلیه و بارگیری ۵۶ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است.این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم رکود در بعضی حوزه‌ها، امسال ترانزیت ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است.

ارسال نظر