مختصات مشترک احمدی نژادی‌ها و فتنه گران چیست؟-راهبرد معاصر

مختصات مشترک احمدی نژادی‌ها و فتنه گران چیست؟

تاکید بر مظلوم نمایی، گسترش پایگاه اجتماعی، جلب نظر افکارعمومی، عدم توجه به منافع ملی، قبیله گرایی و منفعت طلبی، همراهی با نظام و انقلاب تا جایی که منافع شخصی و گروهی ایجاب می کند و... برشی از این اشتراکات است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 April 05
کد خبر: ۲۸۵
به گزارش "راهبرد معاصر"؛ زمزمه های خبر دستگیری بقایی پیش از آغاز سال 96 مطرح شد و در نهایت نیز پیش از آغاز سال جدید، او و پس از مدت زمان کوتاهی مشایی دستگیر شدند تا دوران محکومیت خود را سپری کنند. به اعتقاد برخی کارشناسان دستگیری شخص احمدی نژاد آن چیزی بود که در قامت «اتوپیا»ی بهاریها به حساب می آمد و حرکات و نمایش های هنجارشکنانه رئیس جمهور سابق نیز که در قامت حمایت از یارانش نمود پیدا می کرد با شکل گیری این مهم سامان می یافت تا از قبل این موضوع بتوانند پروژه مظلوم نمایی و جذب پایگاه اجتماعی را به حد اعلاء برسانند. 


سلیمی نمین یکی از آن صاحب نظرانی ست که بر این موضوع تاکید می کند. این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه که همه حرف‌های محمود احمدی‌نژاد صرفا به این دلیل است که خود را در موضع مظلومیت قرار دهد تا اصل پرونده های اطرافیانش تحت الشعاع قرار بگیرد، گفت: «بعضا میبینیم که قوه قضاییه به او جواب می‌دهد. در حالیکه اصلا نباید به او جواب بدهد. قوه قضاییه باید کار خود را بکند و به مردم نشان دهد که حلقه خاص دور احمدی نژاد حلقه فاسدی است. احمدی نژاد کارهایی می کند تا با او برخورد کنند، قوه قضاییه باید صبوری به خرج دهد و نباید جواب او را بدهد
 

مظلوم نمایی مهمترین رکن تاکتیکی بهاریها

اما مهمترین رکن در شاخصه های تاکتیکی بهاریها مظلوم نمایی و اتهام افکنی ست. البته بقایی پس از دستگیری تا حدودی از کدهای استراتژیک طیف متبوع خویش به رهبری احمدی نژاد رونمایی کرد: «تمامی فرایندهای به اصطلاح قضایی صورت گرفته علیه اینجانب، از جمله اتهامات بی پایه و اساس نسبت داده شده، بازداشت های غیرقانونی، زندان انفرادی، بازجویی های انجام شده از سوی سپاه و وزارت اطلاعات و نمایشی بودن دادگاه غیرعلنی، بیانگر این حقیقت بوده است که هدف از انجام این اقدامات، چیزی جز یک خیمه شب بازی کودکانه، برای بدنام کردن دولت قبل نبوده است. با وجود اطمینان از این حقیقت تلخ که اینجانب قربانی یک طراحی حساب شده در روند اهداف شوم رژیم صهیونیستی و انگلیس هستم، با ناامیدی تمام به رای ظالمانه دادگاه بدوی که به صورت غیابی صادر شده بود، اعتراض کردم در مرحله تجدید نظر نیز دستگاه قضایی تحت ریاست آملی لاریجانی تصمیم به غیرعلنی بودن جلسات دادگاه گرفت تا باز هم ملت ایران از دانستن حقایق و پی بردن به منویات شوم بیگانه پرستان، محروم شوند.»


او همچنین با انتشار فایل صوتی تلاش کرد از خود در اذهان افکارعمومی یک آزادیخواه بیگناه بسازد و قوه قضاییه را به ظلم گرایی علیه خود محکوم کند: « دادگاه من فرمایشی بود و آن را با داداگاه های رژیم ستم شاهی مقایسه می کنم. همانطور که پیش بینی می کردم دادگاه تجدیدنظر هم همانند دادگاه بدوی عمل کرد و عین دادگاه بدوی حکم ظالمانه صادر کرد. ملت بزرگ ایران، حلالم کنید، من به محض رسیدن به زندان حتما اعتصاب غذا می کنم و تا پای جانم در این مسیر می مانم تا شهید شوم تا به ظالمان بفهمانم خون مظلوم پایمال نخواهد شد.»


احمدی نژاد نیز که در بازه های زمانی مختلف و در حمایت از بقایی و مشایی بارها اظهارنظر کرده بود این بار و پس از به زندان رفتن بقایی نیز دست به قلم شد تا با ادبیاتی احساسی تم مظلومیت خود و طیف منتسب به خود را به بالاترین حد ممکن برساند. او در این نامه مخاطب خود را خداوند و امام زمان (عج) قرار داده بود. « ای امام زمان(ع)، ای مولا و سرور ما! خود شاهدید در نظامی که به نام شما و برای اجرای عدالت برپا شده است، بردن نام مبارکتان و پافشاری بر عدالت و حقوق ملت ، به جرمی نابخشودنی تبدیل شده است. کسانی که به ترتیباتی و خارج از اراده ملت بر مراکز قدرت مسلط شده‌اند، از عدالت طلبان، خادمان ملت و عاشقان و یاران شما و در واقع از ملت بزرگ با شدیدترین شکل انتقام می‌کشند. شاهدید در نظامی که باید مظهر عدالت، پاکی و مهربانی باشد، هیچ مرجعی برای تظلم و شکایت از ستم دستگاه‌های حکومتی در برابر مردم وجود ندارد.  مقامات ارشد با هم‌اند و شما، مردم و خدا را فراموش کرده‌اند و یک جانبه مشغول ثروت‌اندوزی و بازی‌های کثیف قدرت شده‌ اند. ای مولا و ای صاحب ما! تو خود همچنان حافظ و پشتیبان و راهنمای ملت ما باش.»


اعتصاب غذا برای جلب نظر افکارعمومی

انتشار خبر اعتصاب غذای بقایی که حتی پیش از دستگیری وی هم به عنوان یک اهرم تهدید مطرح می شد، با هدف قهرمان سازی از بقایی، فرافکنی از اتهامات وی و جلب نظر افکار عمومی از طریق احمدی نژادی ها دنبال می شود.


اشتراکات بهاری ها و فتنه گران

با رونمایی از برشهای تاکتیکی بهاریها در می یابیم که این طیف سیاسی تا حدود زیادی قرابت رفتاری با فتنه گران در ایام 88 دارد. این در حالیست که طیف انحرافی و جریان فتنه سبد خود را از دستگیری بقایی و مشایی به یک میزان پر کردند، هرچند محتویات سبد متفاوت بود.


ملامت جریان انقلابی به دلیل حمایت از احمدی نژاد در ایام ریاست جمهوری او، القای ناکارآمدی جریان انقلابی در اتخاذ راهبرد برای رفع معضلات جامعه و همچنین القای بی تدبیری این جریان و تزریق آن به افکارعمومی، بهره برداری سوء جریان فتنه از دستگیری بقایی و مشایی بود و از دگر سو، مظلوم نمایی، بالابردن تابلوی عدالت طلبی و دادن هزینه در این مسیر و همچنین اتهام زنی به دستگاه های حاکمیتی برای به حق نشان دادن خود نیز در دستور کار طیف بهاریها قرار گرفت.


درحالیکه مستندات مستدل در خصوص دستگیری هردو یار نزدیک احمدی نژاد وجود دارد اما تاکید بر مظلوم نمایی، گسترش پایگاه اجتماعی، جلب نظر افکارعمومی، عدم توجه به منافع ملی، قبیله گرایی و منفعت طلبی، همراهی با نظام و انقلاب تا جایی که منافع شخصی و گروهی ایجاب می کند و... نیز برشی از این اشتراکات است.  در مجموع اگرچه بهاریها  وفتنه گران در اخذ امتیاز از حاکمیت هدف مشترک دارند اما در نحوه دستیابی به این امتیازات با یکدیگر اختلافاتی دارند. همین عامل به انضمام دلایل دیگر سبب شده تا با وجود این اشتراکات، جریان معاند و ضدانقلاب هرگز حاضر نباشد بر روی احمدی نژاد و یارانش حساب ویژه ای باز کند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده