سهمیه بندی بنزین چه تاثیر بر ترافیک گذاشته است؟-راهبرد معاصر
مشاهده پشه آئدس در برخی از شهر‌های سواحل جنوبی و شمالی سرپرست شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران منصوب شد ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در بهشت زهرا کلید خورد مرز مهران آخر هفته مسدود است + جزئیات هشدار زرد هواشناسی در پی افزایش آلودگی هوا در ۶ استان فردا فعالیت نوبت صبح مدارس ۵ شهر غیرحضوری شد توضیحات مهم تامین اجتماعی درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دمای این مناطق به ۸ درجه زیر صفر رسید | گرمترین نقطه ایران کجاست؟ شگرد مجرمان سایبری، سوءاستفاده از هویت دیگران یا تجارت سیاه هشدار هواشناسی مازندران؛ صیادی در خزر ممنوع رئیس سازمان غذا و دارو منصوب شد زنان در ایران بیشتر از مردان عمر می‌کنند | سن امید به زندگی در ایران به ۸۰ سال می‌رسد؟ آمار بالای گرایش پایه هفتمی‌ها به دخانیات | افزایش مصرف قلیان در بین دختران ۱۳ تا ۱۵ سال! شرور خیابان معیری تهران زمینگیر شد هوای تهران برای همه گروه‌های حساس ناسالم شد؛ ۱٠ نقطه در وضعیت قرمز

سهمیه بندی بنزین چه تاثیر بر ترافیک گذاشته است؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اجرای اقدامات اثربخش جهت حل معضل ترافیک در کلانشهرها گفت: نباید انتظار داشت تا با سهمیه بندی بنزین معجزه ای در کنترل ترافیک صورت پذیرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019 November 25
کد خبر: ۲۸۸۷۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمتر از دو هفته از تصمیم سران قوا برای افزایش قیمت بنزین می گذرد، رخدادی که موجب سواستفاده شماری از اخلالگران گرفته و متاسفانه شاهد روزهایی ناگوار توام با ناامنی در سراسر کشور بودیم. با این حال و با افزایش قیمت سوخت، شماری از کارشناسان با امیدواری به کاهش قاچاق بنزین و همچنین تاثیرهای مثبت زیست محیطی این مسئله می نگرند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی (ناجا) امروز و در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی به این مسئله پرداخته و با تاکید بر اینکه سهمیه بندی بنزین در کنترل ترافیک معجزه نمی کند، گفت: باید از شهرداری ها، توسعه دوربین ها و ارسال اطلاعات خام دوربین ها به راهور را مطالبه کنیم.

 

سردار سید کمال هادیانفر ، افزود: نمی توانیم از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین انتظار معجزه داشته باشیم یا بخواهیم مشکلات با اجرای  طرح های این چنینی برطرف شود بلکه باید به سمت و سوی تحول سیستمی و تغییر تفکر و رفتار ترافیکی برویم.

 

وی اضافه کرد: بر مبنای آنچه که از تجربیاتمان طی سال های گذشته در حوزه راهنمایی و رانندگی و ترافیک کسب کرده ایم، به این نتیجه رسیده ایم که باید به سمت اقدامات "اثربخش" برویم و با این رویکرد، "مدیریت ترافیک، تسهیل و ایمنی در تردد و ارائه خدمات مطلوب به مردم" را دنبال و اجرایی می کنیم.

 

هادیانفر با اشاره به اهمیت توسعه انضباط ترافیکی، گفت: انضباط ترافیکی سرمنشأ نظم اجتماعی است و  تحقق این مهم، نماد بالندگی و توسعه یافتگی هر کشوری است در واقع اگر ترافیک کشوری نظام مند باشد بیانگر این است که آن کشور توسعه یافته است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه انضباط ترافیکی از مقوله هایی است که باید به صورت جدی به آن بپردازیم، افزود: امروز تصادفات معادل ۸ درصد از تولید ناخالص ملی به کشور خسارت وارد کرده و هر تصادف فوتی و جرحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۵.۲ میلیارد تومان زیان به کشور تحمیل می کند.

 

هادیانفر با اشاره به اینکه باید به سمت و سوی کاهش سوانح، تصادفات و جان باختگان جاده ای به صورت جدی و هدفمند حرکت کنیم، افزود: سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند، این در حالی است که در این بازه زمانی (سال گذشته) ۳۶۵ هزار نفر در جریان سوانح جاده ای مجروح و مصدوم شدند و تقریبا با این اعداد در می یابیم که طی یک سال، ۳۶ هزار نفر به دلیل تصادفات بر روی صندلی های چرخ دار نشستند و اینها تنها بخشی از آسیب ها و خسارات سوانح جاده ای کشور است.

 

وی ادامه داد: در اواخر سال ۸۴ و اوایل سال ۸۵ بالغ بر ۲۷ هزار نفر کشته در تصادفات داشتیم و امروز این عدد به ۱۷ هزار نفر کاهش یافته است بنابراین باید ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنیم و ببینیم با اتخاذ چه روند و فرایندی به این کاهش ۱۰ هزار نفری رسیده ایم.

 

هادیانفر با بیان اینکه انسان، راه و خودرو سه عامل اصلی در وقوع تصادفات است، این سوال را مطرح کرد که نقش مدیریت در کاهش سوانح جاده ای چیست؟

 

 وی اضافه کرد: مدیریت از کلان تا پایین ترین رده ها می تواند در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای نقش اثرگذاری داشته باشد اگر در حوزه های مختلف هم افزایی و تعامل داشته باشیم و این تعاملات پیرو مدیریت اثربخش باشد، می توانیم به اهدافمان برسیم. ۳۳ دستگاه در کاهش تصادفات و تلفات جاده ای نقش جدی دارند و در این میان هم افزایی دستگاه هایی چون اورژانس، شهرداری ها، پلیس و راهداری بسیار حائز اهمیت است.

 

این مقام ارشد انتظامی خطاب به روسا و مدیران راهور ستادی و استانی گفت: نقش شما در کاهش تصادفات انکارناپذیر است، بنابراین مسئولیت و سهم خود را دست کم نگیرید چرا که یک نقش و اثرگذاری کاریزماتیک می تواند به کاهش سوانح جاده ای کمک کند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، تحرک در نیروی انسانی و لجستیکی سازمانی را نیز از مولفه های مهم در کاهش تصادفات برشمرد و افزود: در کنار اینها باید به سمت ارتقاء فرهنگ ترافیک برویم و این مهم جز با بهره مندی از برنامه ها و بسته های آموزشی، اقدامات رسانه ای، بهره مندی از ظرفیت و مشارکت مردم محقق نمی شود.

 

سردار هادیانفر با اشاره به نقش همیاران پلیس در کاهش تصادفات، افزود: همیاران پلیس در کاهش تصادفات سهم ۱۸ درصدی داشتند و این بیانگر اثرات اقدامات اجتماعی و فرهنگی است.

 

این مقام عالی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود گریزی به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن زد و گفت: در تیرماه سال ۱۳۸۶ بنزین افزایش قیمت داشت اما اثربخشی این افزایش قیمت در کاهش تلفات جاده ای حدود ۳ درصد بود و این اثربخشی بعد از یک سال از دست رفت.

 

وی یادآور شد: در آن سال‌ها همزمان با افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح سهمیه بندی سوخت شاهد بودیم که مردم در روزهای اول به سمت مدیریت مصرف رفتند و مصرف بنزین روزانه ۷۴ میلیون لیتر بود اما با نزدیک شدن ایام نوروز این میزان مصرف افزایش یافت و در واقع اثربخشی سهمیه بندی از بین رفت.

 

هادیانفر تأکید کرد: به نظر می رسد اجرای چنین طرح هایی در کنترل ترافیک و یا  کاهش تصادفات جاده ای و جان باختگان اثربخشی آنچنانی ندارد و ممکن است در روزهای آغازین اجرای این طرح، مصرف کاهش یابد اما این شرایط پایدار نمی ماند بنابراین باید راهکارهای دیگری اتخاذ کنیم.

 

وی افزود: اصلاح قوانین به طوری که بازدارندگی ایجاد کند در کنار برخی رویکردهای دیگر می تواند به کاهش تصادفات کمک کند. متأسفانه امروز شاهدیم که قوانین ما بازدارنده نیست و یا اثرگذاری پیشگیرانه ندارد، از طرفی در حال حاضر واردات خودرو و قطعات آن ممنوع است؛ این در حالی است که شاهدیم در کشور برخی خودروهای ناایمن همچنان در خط تولید هستند.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: بر اساس تحلیل تصادفات کشور، ۲ خودروی پراید و ۴۰۵ بیشترین آسیب را در تصادفات جرحی و فوتی دارند و ما موضوع خارج شدن این خودروها از خط تولید را به جد دنبال می کنیم و طی مذاکرات با مسئولان خواستار این هستیم که خودروهای ایمن تر با قیمت مناسب به ویژه برای قشر آسیب پذیر جامعه تولید شود.

 

هادیانفر با اشاره به عزم جدی این پلیس برای کاهش سوانح و حوادث ترافیکی، گفت: تحول سیستمی و حرکت به سمت هوشمندسازی می تواند در کاهش تصادفات نقش اثرگذاری داشته باشد. باید به سمت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی آی تی و آی تی اس برویم چرا که باوجود محدودیت زیرساخت ها نمی توانیم تصادفات و سوانح را کنترل کنیم. بنابراین آنچه که می تواند به کمک مان بیاید؛ بهره مندی از تکنولوژی های جدید در حوزه آی تی و آی تی اس است.

 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: امروز ۲۱۷ هزار کیلومتر طول جاده های کشور است که از این میان ۴۵ هزار کیلومتر، راه و جاده اصلی است؛ این درحالی است که هزار و ۴۷ شهر داریم و طی ۴۰ سال گذشته در ۷۰۷ شهر هرگز مستقر نبوده ایم، آیا با روش های سنتی می توانیم همه مسیرها را کنترل و مدیریت کنیم!؟

 

سردار هادیانفر با تأکید بر اینکه باید زاویه دید و نگاه مان را به مدیریت ترافیک تغییر و به سمت تحول سیستمی برویم گفت: بهره مندی از دیتا و اطلاعات موجود از روند تصادفات و سوانح جاده ای در سال های گذشته می تواند به مدیریت منابع چه از نظر انسانی و چه از نظر تجهیزاتی و تزریق آنها در مناطق آسیب زا کمک کند و لازم است از شهرداری ها توسعه دوربین ها، ارسال اطلاعات خام دوربین ها به راهور امکان چک اپراتوری پلیس راهور را مطالبه کنیم.

 

عالی ترین مقام انتظامی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه خدمات دهی مطلوب به مردم از اولویت های جدی ما است، گفت: این خدمات دهی باید بر مبنای پیش بینی پذیری باشد، یعنی؛ مردم بدانند پلیس راهور چه خدماتی می دهد و چگونه باید این خدمات را دریافت کنند، شیوه ارائه خدمات ما باید روشن و شفاف باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار