نگاهی به تحقیقات مولر در پرونده انتخابات 2016 آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

نگاهی به تحقیقات مولر در پرونده انتخابات 2016 آمریکا

از ابتدای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، ابهاماتی در خصوص دخالت روسیه در روند برگزاری انتخابات، به نفع دونالد ترامپ مطرح شده است. روند تحقیقات این پرونده هر روز ابعاد تازه ای پیدا می­کند.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 2019 January 17
کد خبر: ۲۸۸۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ به ادعای مقامات آمریکا این دخالت توسط "آژانس تحقیقات اینترنتی" هدایت می‌شد و یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به نام "اوگوئنی پریگوزین" هزینه‌‌های آن پرداخت کرده است. این فرد صاحب شرکتی به نام کنکورد است که همکاری نزدیکی با کرملین دارد. بر اساس ادعای وزارت دادگستری آمریکا، افراد وابسته به این شرکت با هویت آمریکایی حساب‌های کاربری در شبکه‌های مجازی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب ساخته بودند که در آن موضوعات مهم اجتماعی را مطرح می‌کردند. برخی از این حساب‌های جعلی حتی بیش از ۱۰۰ هزار مشترک داشت و گردانندگان آنها توانسته بودند با نفوذ در اقلیت‌هایی که هوادار دموکرات‌ها بودند، به ویژه جامعه مسلمان و رنگین پوستان طرفداران زیادی جذب کنند. چند روز پیش از انتخابات آمریکا این صفحات از کاربران خود خواسته بودند که به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها رای ندهند.

 

بر اساس گزارش برخی رسانه‌ها "آژانس تحقیقات اینترنتی" در سال ۲۰۱۴ ابتدا با اهداف سیاسی داخلی در روسیه تشکیل شد اما از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را به خارج از کشور و مشخصا آمریکا گسترش داد. پس از افشاگری های جدید رسانه ای در مورد تحقیق پلیس فدرال که سوء ظن هایی را در مورد تبانی با مسکو مطرح کرد، رئیس جمهور آمریکا از مدیر سابق اف بی آی به شدت انتقاد کرد. در ماه های گذشته ترامپ چندین بار به تلاش برای "اخلال" در تحقیق متهم شده بود.

 

بیش از یک سال و نیم است که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ ـ روسیه پیرامون این موضوعات تحقیق می‌کند که آیا روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ تلاشی انجام داده است، آیا ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه همکاری کرده و آیا کنارگذاشتن جیمز کومی، اقدامی برای جلوگیری از تحقیقات دستگاه قضایی در خصوص پرونده روسیه بوده است یا خیر. دونالد ترامپ همواره این اتهام‌ها را رد کرده و تاکید کرده است که "هیچ‌گونه همکاری" با روسیه در کار نبوده است. او خود را قربانی "توطئه" دموکرات‌ها می‌داند.

 

اف بی آی به انجام تحقیق در این خصوص می پردازد که آیا ترامپ به طور مخفیانه برای مسکو کار می کند. ماجرای آزاردهندۀ راشاگیت پای تحقیقی موازی را از سوی سازمان اف بی آی به میان می کشد. تحقیقی به منظور بررسی این موضوع که آیا دونالد ترامپ مستقیماً به کرملین وابسته است یا خیر. این آخرین صفحه از گسترده ترین تحقیق در خصوص دخالت های روسیه در انتخابات سال ٢٠١٦ به شمار می آید.

 

اف بی آی که در چندین جبهه در این ماجرا بسیج شده، تحقیقات خود را که شامل یک مرحله ضدجاسوسی و یک مرحله جنایی می شود، پس از استعفای جیمز کامی که سوگند وفاداری به کاخ سفید را رد کرده بود، آغاز کرد. تحقیقات به چندین اتهام و محکومیت همکاران نزدیک رئیس جمهور انجامید. مایکل کوهن، وکیل سابق وی به ٣ سال زندان محکوم شد. پل مانافورت، مدیر تبلیغات انتخاباتی وی، و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق وی نیز مجرم شناخته شدند.

 

تا کنون همه چیز نشان می دهد که روبرت مولر اطلاعات محرمانه ای را کشف کرده است. او می خواهد بداند که آیا ترامپ در فراهم آوردن دیدار دستیاران انتخاباتی وی با یک مقام روس دخلیل بوده است یا خیر. در ضمن اف بی ای تلاش می کند تا بداند آیا ترامپ با تهدید شاهدان مانعی بر سر راه اجرای عدالت ایجاد کرده است یا خیر.

 

این پرونده هنوز ابهامات زیادی دارد. بنابر افشاگری هایی که واشنگتن پست در دوازدهم ژانویه به نقل از مقاماتی که می خواستند نامشان فاش نشود، منتشر کرد، رئیس جمهور امریکا در دو سال اخیر بسیار محتاطانه عمل کرده است تا محتوی گفتگوهایش با رئیس جمهور روسیه را از اعضای دولتش مخفی کند. در این مرحله اف بی آی قصد ندارد به موج اتهامات اخیر ریاست جمهوری واکنش نشان دهد. رئیس جمهور امریکا به طور مرتب از تحقیق روبرت مولر، رئیس سابق اف بی آی انتقاد می کند.

 

اما در همین حال روزنامه نیویورک تایمز به نقل از همکاران پیشین پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌‌آی) گزارش داد که در ماه مه ۲۰۱۷ و پس از اخراج جیمز کومی، رئیس پیشین اف‌بی‌آی، عملکرد دونالد ترامپ را بررسی کرده است. هدف این اقدام، رسیدگی به دو موضوع بوده: اینکه که آیا ترامپ در جهت منافع روسیه و به ضرر منافع ملی کشور خود عمل کرده است، و دیگر اینکه آیا عملکرد رئیس جمهور می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد؟ به گزارش نیویورک تایمز، تحقیقات در این باره را کارشناسان ضد جاسوسی انجام داده‌اند.در این راستا به اخراج جیمز کومی نیز پرداخته شده که آیا این اقدام می‌تواند مانع فعالیت‌های قوه قضائیه برای شفاف‌سازی در زمینه‌ی دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به نفع ترامپ شود؟

 

روزنامۀ نیویورک تایمز فاش ساخت که آنچه این اداره را برآن داشت که این تحقیق را آغاز کند، رفتار رئیس جمهور آمریکا بلافاصله پس از برکناری جیمز کومی، رئیس این سازمان بوده است. اف بی آی قصد داشت اطمینان حاصل کند که آیا ترامپ به طور مخفیانه با مسکو و بر علیه منافع آمریکا همکاری داشته و نیز پی ببرد که آیا وی کومی را برکنار نموده تا مانع از انجام تحقیق در خصوص روسیه گردیده یا به آن پایان بخشید و اینکه آیا اقدامات فرماندۀ ارشد تهدیدی برای امنیت ملی بوده است یا خیر.

 

روزنامه ال ژورناله ایتالیا در مقاله­ای در این­باره می­نویسد: دموکرات‌ها معتقدند که دلیل اخراج کومی فعالیت او برای شفاف‌سازی در زمینه نقش روسیه در انتخابات بوده اما کاخ سفید دلیل اخراج او را کم‌کاری در رسیدگی به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون خواند. کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، در دورانی که وزیر خارجه بود برای ارسال پیام‌ها و اطلاعات مهم از ایمیل شخصی خود استفاده کرده بود. این موضوع به دلیل نقض احتمالی مقررات اسناد محرمانه، اهمیتی ویژه پیدا کرد.

 

ضمن اینکه تحقیق مزبور که اکنون بخشی از تحقیق گسترده تر رابرت مولر، دادستان ویژه در رابطه با راشاگیت به شمار می آید، جنبه ای کیفری نیز داشته است بدین معنا که ممکن بود برکناری مرد شمارۀ یک این سازمان مانعی بر سر راه اجرای عدالت بوده باشد. مارک پمپئو از طرف ترامپ عنوان کرد که این اندیشه که رئیس جمهور آمریکا تهدیدی برای امنیت ملی باشد همان گونه که نیویورک تایمز مطرح نمود، «مضحک» است.

 

در این میان تعطیلی دولت طولانی می گردد. ترامپ با آنکه بر لزوم یافتن ٥,٧ میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز مکزیک پافشاری می کند، لحنش را آرام ساخته و اظهار می دارد که اکنون وضعیت اضطرار ملی را اعلام نخواهد کرد. وی معتقد است که تصویب تدبیری برای تأمین مالی برای ساخت دیوار مرزی بر عهدۀ کنگره است. بدین منظور از دمکرات ها خواست بار دیگر وارد واشنگتن شوند و در جهت پایان بخشیدن به این تعطیلی و بحران وحشتناک انسانی در مرز جنوبی تلاش کنند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار