اختلاف قیمت‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد/ چرا تفاوت‌ها چنین فاحش است؟

در حالی که ایران‌خودرو هشتمین دوره فروش فوری خود را آغاز کرده، اختلاف قیمت‌های چشم‌گیر میان قیمت کارخانه و بازار آزاد همچنان نگرانی‌هایی برای خریداران ایجاد کرده است. در این مقاله به بررسی جزئیات این طرح و دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها خواهیم پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - 2025 September 29
کد خبر: ۲۹۰۳۴۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در سال‌های اخیر، صنعت خودرو ایران با چالش‌های زیادی در زمینه قیمت‌گذاری و عرضه خودرو مواجه بوده است. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که خریداران و تولیدکنندگان با آن دست به گریبان هستند، اختلاف فاحش قیمت خودروها در بازار رسمی و بازار آزاد است. این موضوع به‌ویژه در دوران تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی که موجب کاهش تولید و کمبود قطعات شده، شدت یافته است. در این میان، ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور، در تلاش است تا با برگزاری دوره‌های مختلف فروش فوری، شرایط را برای عرضه خودرو با قیمت‌های منطقی‌تر فراهم کند. هشتمین دوره فروش فوری ایران‌خودرو که از ۵ مهرماه آغاز شده است، فرصتی برای متقاضیان خرید خودرو فراهم کرده تا با قیمت‌های نزدیک به قیمت کارخانه‌ای خودروهای مختلفی چون پژو ۲۰۷، تارا، دنا پلاس و دیگر محصولات این شرکت را خریداری کنند. اما علی‌رغم این تلاش‌ها، اختلاف قیمت‌های قابل توجه میان قیمت‌های کارخانه و بازار آزاد همچنان ادامه دارد و نگرانی‌هایی در خصوص دلالی و کمبود عرضه وجود دارد. در این مقاله به بررسی جزئیات این طرح و علت‌های اصلی اختلاف قیمت خواهیم پرداخت.

بررسی کامل هشتمین دوره فروش فوری ایران‌ خودرو و اختلاف قیمت قابل توجه با بازار آزاد

صنعت خودرو ایران در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های متعددی روبرو بوده است؛ یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، اختلاف فاحش قیمت خودروهای عرضه‌شده در بازار رسمی و بازار آزاد است. در این میان، هشتمین دوره فروش فوری ایران‌خودرو که از روز یکشنبه آغاز شده، توجه بسیاری از متقاضیان خرید خودرو را به خود جلب کرده است. در این مقاله به بررسی جزئیات این طرح فروش و مقایسه دقیق قیمت خودروهای ایران‌خودرو در کارخانه و بازار آزاد می‌پردازیم.

اختلاف قیمت‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد/ چرا تفاوت‌ها چنین فاحش است؟

آشنایی با هشتمین دوره فروش فوری ایران‌خودرو

هشتمین دوره فروش ایران‌خودرو، با هدف پاسخگویی به نیاز بازار و کنترل قیمت‌ها، از یکشنبه آغاز و تا پایان روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه ادامه خواهد داشت. در این طرح، خودروها به صورت فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه، فروش فوق‌العاده با موعد تحویل ۹۰ روزه و پیش‌فروش با موعد تحویل حداقل ۴ ماه عرضه می‌شوند.

از نکات مهم این دوره فروش، حذف الزام افتتاح حساب وکالتی برای متقاضیان عادی است که روند ثبت‌نام را ساده‌تر کرده است. همچنین مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین کسانی که قصد جایگزینی خودروهای فرسوده خود را دارند، امکان شرکت در این طرح را خواهند داشت.

خودروهای عرضه‌شده در طرح و شرایط ثبت‌نام

در این دوره، محصولات متنوعی از خانواده ایران‌خودرو عرضه شده‌اند که شامل پژو ۲۰۷، تارا، سورن، دنا پلاس و رانا پلاس هستند. هر متقاضی تنها می‌تواند یک خودرو انتخاب کند و شرایط ثبت‌نام نیز در سایت رسمی ایران‌خودرو به نشانی ikcosales.ir فراهم شده است.

اختلاف قیمت خودروهای ایران‌خودرو با بازار آزاد

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران خودرو، اختلاف قیمت قابل توجه میان قیمت کارخانه و قیمت فروش در بازار آزاد است که به ویژه در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. در ادامه به بررسی برخی از خودروهای پرتقاضا و اختلاف قیمت آن‌ها می‌پردازیم:

اختلاف قیمت‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد/ چرا تفاوت‌ها چنین فاحش است؟

پژو ۲۰۷ دستی TU5

این خودرو که یکی از محبوب‌ترین مدل‌های ایران‌خودرو است، در کارخانه با قیمت حدود ۴۷۱ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۷۳۵ میلیون تومان رسیده است. این اختلاف قیمت ۵۶ درصدی به معنای سود قابل توجه برای دلالان و افزایش هزینه خرید برای مصرف‌کنندگان است.

تارا دستی V1 پلاس

تارا دستی که یکی از محصولات جدید ایران‌خودرو محسوب می‌شود، در فروش کارخانه با قیمت ۷۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد، اما در بازار آزاد قیمت آن به حدود ۹۱۰ میلیون تومان رسیده که اختلافی معادل ۱۲۵ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک نیز با قیمت کارخانه‌ای ۱,۱۵۲ میلیون تومان عرضه می‌شود، اما در بازار آزاد به قیمت ۱,۳۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که اختلاف ۱۷۳ میلیون تومانی در نوع خود قابل توجه است.

سایر مدل‌ها

  • پژو ۲۰۷ پانوراما TU5P با قیمت کارخانه ۸۵۵ میلیون تومان، اما در بازار به قیمت بالاتر معامله می‌شود.

  • سورن دوگانه‌سوز با قیمت کارخانه ۸۲۳ میلیون تومان و قیمت بازار حدود ۹۹۰ میلیون تومان.

  • رانا نیز اختلافی بیش از ۱۲۰ میلیون تومان دارد.

میزان اختلاف قیمت با بازار:

خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار
پژو 207 TU3 724,894,000 852,000,000
پژو 207 هیدرولیک TU5P 791,454,000 ناموجود
پژو 207 پانوراما TU5P 855,000,000 ناموجود
تارا دستی 888,900,000 1,070,000,000
تارا اتوماتیک 1,105,000,000 1,320,000,000
سورن دوگانه سوز 823,000,000 990,000,000
سورن پلاس XU7P 726,000,000 855,000,000
دنا پلاس اتوماتیک 1,152,000,000 1,325,000,000
دنا پلاس دستی EFP 932,000,000 1,120,000,000
رانا 745,000,000 868,000,000
207 اتوماتیک 960,334,000 1,220,000,000

دلایل اصلی اختلاف قیمت

علت این اختلاف قیمت‌ها را می‌توان در چند عامل مهم خلاصه کرد:

  1. کاهش عرضه و صف‌های طولانی: محدودیت در تولید و عرضه خودرو، باعث شکل‌گیری صف‌های طولانی ثبت‌نام و افزایش تقاضا در بازار آزاد شده است.

  2. نقش دلالان و واسطه‌ها: حضور دلالان که خودروها را با قیمت کارخانه خریداری و با سود قابل توجه در بازار آزاد به فروش می‌رسانند، یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها است.

  3. تورم و افزایش هزینه‌های تولید: افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید، فشار بر قیمت خودرو را تشدید کرده است.

  4. کمبود قطعات و تحریم‌ها: تحریم‌های اقتصادی باعث کاهش واردات قطعات و مشکلات در خط تولید شده که عرضه را محدود کرده است.

پیامدهای اختلاف قیمت و توصیه‌ها برای خریداران

این اختلاف قیمت باعث شده است تا بسیاری از متقاضیان واقعی خرید خودرو، به دلیل عدم توانایی در پرداخت قیمت‌های بازار آزاد، از خرید منصرف شوند. همچنین این وضعیت باعث شکل‌گیری بازار سیاه و سوء استفاده دلالان شده است.

برای خریداران، توصیه می‌شود که از ثبت‌نام در طرح‌های فروش فوری ایران‌خودرو بهره‌مند شوند تا با قیمت مناسب‌تری خودرو را خریداری کنند. همچنین باید دقت کنند که در انتخاب فروشنده‌ها و معاملات شخصی محتاط باشند تا از سودجویی جلوگیری شود.

اختلاف قیمت‌های ایران‌خودرو در بازار آزاد/ چرا تفاوت‌ها چنین فاحش است؟

نتیجه‌گیری

هشتمین دوره فروش فوری ایران‌خودرو فرصتی مناسب برای خریداران است تا بتوانند خودرو را با قیمت کارخانه و شرایط مناسبی تهیه کنند. با این حال، اختلاف فاحش قیمت‌ها با بازار آزاد همچنان یکی از مشکلات اساسی صنعت خودرو در ایران باقی مانده است.

تا زمانی که راهکارهای اساسی برای افزایش تولید، کاهش نقش دلالان و بهبود مدیریت بازار اتخاذ نشود، این اختلاف قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و فشار مالی بر مصرف‌کنندگان افزایش خواهد یافت.

ارسال نظر
آخرین اخبار