بالا گرفتن دور جدیدی از تنش ها میان ترکیه و آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

بالا گرفتن دور جدیدی از تنش ها میان ترکیه و آمریکا

کمیته روابط خارجی سنا در حالی رای به تحریم ترکیه داده که مولود چاووش اوغلو پیشتر تهدید کرده بود که آنکارا در واکنش به تحریم های آمریکا در خصوص سامانه اس ۴۰۰، پایگاه هوایی اینجرلیک را تعطیل و نظامیان ایالت متحده را اخراج خواهد کرد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 12
کد خبر: ۳۰۵۷۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ صحبت از جدال میان ترکیه و سایر اعضای ناتو این روزها بیش از هر زمانی شنیده می شود. رویارویی اردوغان با رئیس جمهور فرانسه و رهبران اروپا بر سر حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه از یک سو و خرید سامانه اس 400 از روسیه در سوی دیگر ماجرا موجب چالش آنکارا با واشنگتن و متحدین سابقش شده است.

 

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا شب گذشته وضع تحریم ها علیه ترکیه را تصویب کرد. بهانه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تحریم ترکیه خرید سامانه پدافند هوائی اس- ۴۰۰ از روسیه عنوان شده است.

 

سناتور «باب منندز» یک از دموکرات های برجسه این کمیته در این خصوص در پیامی توئیتری گفت: این مصوبه نشان می دهد که رفتار ترکیه غیرقابل قبول است.

 

این درحالیست که با وجود گذشت چند ماه از تنش ها میان آمریکا و ترکیه در خصوص سامانه اس ۴۰۰، جنگ لفظی مقامات دو کشور در این رابطه همچنان ادامه دارد.

 

شایان ذکر است که «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پیشتر در بیانیه ای تهدید کرده بود: اگر آمریکا به دلیل اقدام ترکیه در خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ تحریمی را علیه آنکارا اعمال کند، ترکیه نیز پایگاه هوایی اینجرلیک را تعطیل کرده و نظامیان امریکایی از ترکیه خارج می شوند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بدترین سناریوی ممکن را بررسی و تصمیم می گیریم. اگر آمریکا تحریمی را علیه ترکیه اعمال کند آنگاه موضوع پایگاه های اینجرلیک و ایستگاه راداری کورجیک در جنوب شرقی ترکیه را مد نظر قرار می دهیم.

 

اگر از پروژه اف-35 کنار گذاشته شویم نیازمان را از جای دیگر تامین کنیم

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه: اگر به بهانه خرید ‌اس-400، به ناحق و برخلاف اصول اتحاد استراتژیک از پروژه اف-35 کنار گذاشته شویم، حق طبیعی خود می‌دانیم که نیازمان را از جای دیگری تامین کنیم.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار