به گزارش راهبرد معاصر؛ طرح جدید احیای جاده ابریشم با عنوان «یک کمربند، یک راه» در راستای ایجاد ارتباط زمینی و دریایی چین به اروپا، ازسوی این کشور بهطور جدی در دست پیگیری است.
این ایده علاوه بر مزیتهای اقتصادی ناشی از توسعه بازارهای صادراتی برای کشور چین و کشورهای عضو این طرح، بهدنبال نیل به هماهنگی در سیاستگذاری، تسهیل و آزادسازی تجاری و سرمایهگذاری، ایجاد زیرساختها یا اتصال زیرساختهای کشورهای حاضر در مسیر جاده ابریشم، هماهنگی شبکه بانکی و مالی با محوریت چین و بینالمللی شدن یوآن و توسعه صنعت گردشگری است.
موقعیت مناسب ایران در مسیر زمینی چین-آسیای مرکزی-آسیای غربی فرصتهای ارزشمندی برای صنایع داخلی در راستای رونق تولید و تجارت فراهم میکند که بهطور مختصر میتوان به امکان همپیوندی در زنجیره ارزش محصولات صنعتی، ایجاد و توسعه زیرساختهای حملونقل، تسهیل تجاری و انجام همکاریهای مشترک در این حوزه و راحتی دسترسی به بازار بزرگ انرژی در شرق آسیا اشاره کرد.
با این حال و علی رغم مزایای منحصربفرد ایران، قدرت های غربی و در راس آنان آمریکا بر آن است با اعمال فشار بر چین و سایر کشورها، عملا ایران را از مسیر جاده ابریشم حذف نماید.
محمد اسلامی وزیر راه عصر سهشنبه شب در مراسم گرامیداشت روز حمل و نقل که با حضور فعالان حمل و نقل جاده ای در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد در این باره گفت: سالیانه ١٠ میلیون تن ترانزیت ریلی و جادهای در کشور داریم که ٨٠ درصد این بار از طریق جاده و تنها ١٠ درصد بار ترانزیتی از طریق ریل جابجا می شود.
وی ادامه داد:این درحالی است که از ظرفیت ٥٠ میلیون تنی ترانزیت در کشور بهره مند هستیم و لازم است با کمک شرکت های حمل و نقلی بین المللی و داخلی این ٤٠ میلیون تن را به حجم بار ترانزیتی اضافه و از این طریق خواب دشمن برای حذف جاده ابریشم از ایران را پریشان کنیم.
وزیر راه با بیان اینکه با وجود شروع تحریم های ظالمانه روند توسعه به شکل پایداری ادامه دارد، گفت: در دولت تدبیر و امید چهار هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است که به معنای ساخت سالیانه ٧٠٠ کیلومتر بزرگراه است؛ روند کندی در ساخت آزادراه داشتیم با این حال ٥٨٠ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم به مجموع راههای کشور اضافه می شود.
اسلامی از توسعه خطوط ریلی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: ضمن اتصال ٥ مرکز استان به شبکه ریلی، یک هزار و 100 کیلومتر تا پایان دولت به خطوط ریلی اصلی کشور اضافه می شود.
اسلامی به طرح ابرار به عنوان تعهد سازمان راهداری برای ساخت راههای روستایی اشاره کرد و گفت: دو هزار کیلومتر راه آسفالته تا پایان سال ساخته می شود، ضمن اینکه در سال آینده ٣ هزار و ٥٠٠ کیلومتر به راههای آسفالته اضافه می شود.
وزیر راه با بیان اینکه برای ایجاد تناسب بین توسعه زیرساخت ها و حجم نیازها به دنبال جذب مشارکت بخش خصوصی هستیم گفت: با مشارکت مالی بخش خصوصی زیرساخت ها را کیفی تر میکنیم و شرایط حمل و نقل را در کشور بهتر خواهیم کرد.
کشور را با کار بیشتر باید از شرایط ویژه اقتصادی خارج کرد
«عبدالهاشم حسن نیا» رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در این مراسم گفت: شرایط فعلی کشور مثل دهه شصت است و در این شرایط باید با کار و فعالیت بیشتر کشور را از شرایط ویژه اقتصادی خارج کرد.
وی اضافه کرد: در حماسه ٢٦ آذر سال ٦٢ و درست وقتی کشور در شرایط خاصی قرار داشت رانندگان با فرمان حضرت امام خمینی تمام کالاها و مایحتاج مردم را از بنادر خارج کردند.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه شرایط امروز کشور نیز شباهت زیادی به دهه شصت دارد گفت: به دلیل وجود دشمن مشترک و شرایط اقتصادی خاص وضعیت کشور شبیه آن سالهاست.
حسن نیا به نقش رانندگان و فعالان حمل و نقل جاده ای اشاره کرد و گفت: در این شرایط به کار و فعالیت بیشتر نیازمندیم؛ اهمیت حمل و نقل در این شرایط بیش از گذشته به چشم می آید.