جنجال سیاسی نمایش آثار داوینچی در لوور-راهبرد معاصر
جنایت هولناک در پارک قیطریه/پیاده‌روی بامدادی رنگ خون گرفت قرعه کشی یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها/ پیش به سوی مصاف‌های جذاب کاروان پرسپولیس راهی قطر شد میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از امارات در کشور عمان واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل / ۲۸ نفر مصدوم شدند فرمانداری: مرز مهران بازگشایی می‌شود نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت به مصونیت اسرائیل پایان دهد پزشکیان: اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم با نظر مقام معظم رهبری بود وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد تعرفه گاز برای پرمصرف‌ها افزایش یافت واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو سخنگوی سازمان هدفمندی: منایع یارانه هنوز تامین نشد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

جنجال سیاسی نمایش آثار داوینچی در لوور

اخیرا در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال شمار زیادی از کاربران اینترنتی از این که موزه لوور از تصویر ژکوند برای تجلیل از قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه استفاده کرده، پیام‌های معترضانه‌ای منتشر کردند و خواستار بازپس دهی این تابلوی به سرقت رفته و ارزشمند به ایتالیا شدند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 29
کد خبر: ۳۷۶۳

به گزارش راهبرد معاصر ؛ بیش از ۵۰۰ سال از مرگ "لئوناردو داوینچی" هنرمند نابغه ایتالیایی می‌گذرد. اما موضوع آثار وی امروز به یکی از نقاط اختلاف بین ایتالیا و فرانسه تبدیل شده است.

داستان از این قرار است که ایتالیا قرار بود تعدادی از آثار داوینچی را به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند برای نمایشگاهی که موزه لوور برای سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرده است، در اختیار این موزه قرار دهد.

اما در این میان "لوچیا بور"، وزیر فرهنگ ایتالیا اعلام کرده است که در نظر دارد در مورد توافق صورت گرفته با موزه لوور مذاکرات مجددی را صورت دهد و گفته است که باید صدر تا ذیل این توافق مذاکرات مجددی صورت گیرد. همین امر موجب بروز ناخشنودی مسئولان موزه لوور و تنشی بین دو کشور شده است.

موضع گیری این مقام فرهنگی ایتالیا در شرایطی که دو کشور چند ماه قبل شاهد تنش جدی بین "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهوری فرانسه و "ماتئو سالوینی"، نخست وزیر ایتالیا در خصوص اروپا و موضوع مهاجرین بوده است، وضعیت مناسبات دو کشور را متلاطم‌تر کرده است. وزیر فرهنگ ایتالیا که از جناح راست افراطی این کشور بوده معتقد است که مفاد قرارد منعقده با لوور درست نیست و اگر گفته شود که استقلال یک موزه (لوور) مهم است پس منافع ملی یک کشور (ایتالیا) به طریق اولی مهم‌تر است.

به گفته وی داووینچی یک ایتالیایی است و فقط در فرانسه فوت کرده و تحویل این تابلو‌ها به لوور ایتالیا را در حاشیه یک حادثه فرهنگی مهم قرار می‌دهد.

"پاسکال بریوست"، یک مورخ فرانسوی در خصوص این نظر می‌گوید: داووینچی در سال ۱۴۵۲ در توسکان به دنیا آمد و سال‌های پایانی عمر خود را در فرانسه به سر برد و در سال ۱۵۱۹ نیز چشم از جهان فرو بست. وی در سال ۱۵۱۵ به دعوت "فرانسوا اول" پادشاه وقت فرانسه به این کشور آمد. واقعیت این است که در آن زمان اصلا ایتالیایی وجود نداشت و کل این منطقه دوک نشین بوده و شاید به همین دلیل نمی‌توان گفت: آیا او اصلا ایتالیایی بوده یا خیر.

ضمن آن که داووینچی در فرانسه بیش از ایتالیا شناخته شده‌تر بود و به دلیل رقابتی که با "میکل آنژ" و "رافائل" داشت و از آن‌ها رنج می‌کشید راهی فرانسه شد، زیرا می‌دانست در دستگاه "پاپ لئون دهم" جایگاهی ندارد به همین دلیل دعوت فرانسوا اول را پذیرفت.

اخیرا در ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال شمار زیادی از کاربران اینترنتی از این که موزه لوور از تصویر ژکوند برای تجلیل از قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه استفاده کرده، پیام‌های معترضانه‌ای منتشر کردند و خواستار بازپس دهی این تابلوی به سرقت رفته و ارزشمند به ایتالیا شدند.

این مطلب را رایزن فرهنگی ایران در فرانسه ترجمه و در اختیار ما قرار داده است.

ارسال نظر