کرونا با سرنوشت لیگ برتر فوتبال چه خواهد کرد؟-راهبرد معاصر

کرونا با سرنوشت لیگ برتر فوتبال چه خواهد کرد؟

با توجه به قانون فیفا باید بین پایان لیگ قبلی و آغاز لیگ جدید ۸۵ روز فاصله باشد که با توجه به برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی و اردوهای ملی یا باید لیگ آینده دیرتر آغاز شود یا باز دچار همین فشردگی شدید شود که اعتراض اکثر مربیان و بازیکنان را در پی داشت. با در نظر گرفتن همه این موارد و احتمالات به نظر می‌رسد با ادامه روند تعویق و تعطیلی لیگ‌های داخلی و مسابقات خارجی و قاره‌ای شاهد یک اتفاق خاص باشیم و لیگ‌های ایران و چند کشور به پایان نرسد.
کامران خطیبی؛ خبرنگار ورزشی
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 02
کد خبر: ۳۹۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

لیگ را تعطیل شده و پرسپولیس را قهرمان بدانید

 

به گزارش راهبرد معاصر، شیوع ویروس کرونا همه چیز را در جهان تحت‌الشعاع قرار داده و بسیاری از فعالیت‌های روزانه و معمول را به تعطیلی کشانده است.

مهمترین فعالیت‌های ورزشی در کشورهای مختلف از جمله برگزاری المپیک ۲۰۲۰ در تابستان امسال  شامل قانون تعطیلی اجباری و اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس شده است . لیگ برتر فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. مسئولان لیگ هرچند ۲ هفته از مسابقات را بدون حضور تماشاگران برگزار کردند اما اعتراض مسئولان و کادر فنی و بازیکنان اکثر تیم‌های لیگ برتری و ترس از ابتلا به این ویروس باعث شد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حکم به تعطیلی و تعویق مسابقات بدهند. فعلا برنامه، تعویق و تعطیلی موقتی است اما حالا زمزمه‌هایی مبنی بر ناتمام ماندن لیگ نوزدهم شنیده شد. در این زمینه سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان مصاحبه‌ای داشت و گفت: «این احتمال وجود دارد که در صورت تاخیر زیاد در برگزاری مسابقات لیگ برتر به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، این بازی‌ها به طور کلی حذف شوند هرچند تصمیم‌گیری بر عهده هیئت‌رئیسه سازمان لیگ است.» سهیل مهدی، رییس کمیته مسابقات در پاسخ به این سوال که آیا سازمان لیگ بازی های این فصل را به پایان می برد، گفت: «نمی‌توانیم چیزی را صد درصد بگوییم. ما اولویت‌بندی می‌کنیم و الآن هم اولویت اول سازمان لیگ این است که مسابقات را به پایان برسانیم اما اگر زمان بگذرد و دیگر نتوانیم این کار را انجام دهیم به سراغ اولویت‌های بعدی خواهیم رفت در آن صورت امکان دارد هر تصمیمی گرفته شود».

 

در چنین شرایطی و با صحبت‌های مطرح شده احتمال پایان بازی های لیگ برتر با جدول فعلی وجود دارد. وقتی شیوع ویروس کرونا بازی های المپیک را یک سال به تاخیر انداخته است، تعطیلی احتمالی بازی های لیگ برتر ایران دور از ذهن نیست؛ به خصوص که نمودار انتقال ویروس کرونا در ایران هنوز متوقف نشده است و از سویی گفته شد با بازگشت مسافران نوروزی رشد انتقال این ویروس به خصوص در شهر تهران صعودی خواهد شد و این می تواند تعداد مبتلایان و متاسفانه تعداد آدم هایی که جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست می دهند، بیشتر کند. در این زمینه عبدالصمد ابراهیمی، کارشناس حقوقی هم گفت: «فدراسیون فوتبال خردادماه باید نماینده آسیایی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند.تصمیم‌گیری در مورد آن بر عهده هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است چراکه این جزو موارد فورس‌ماژور و پیش‌بینی‌نشده در قانون است».

 

طبق برنامه، لیگ نوزدهم باید ۲۱ اردیبهشت تمام شود اما اگر قرار باشد مسابقات تا اواسط فروردین و حتی بیشتر به تعویق بیفتند و از طرفی ماه مبارک رمضان هم آغاز شود و لیگ قهرمانان و مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم پیگیری شود، فشردگی مسابقات بسیار زیاد می‌شود و شاید تیم‌ها که تا هفته ۲۱ هر ۴ روز بازی داشتند هر ۳ روز مسابقه برگزار کنند که به لحاظ علمی و ورزشی مردود است. اگر تعطیلی لیگ را تا همان اواسط فروردین در نظر بگیریم عملا ۴ هفته ۲۲، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ مسابقات به تعویق خواهد افتاد و این دیدارهای معوقه باید در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۲۱ اردیبهشت برگزار شود که خود شامل برگزاری هفته ۲۶ تا سی‌ام می‌شود ضمن این‌که چند دیدار معوقه لیگ و جام حذفی هم باقی مانده و دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال جام حذفی را هم باید در نظر گرفت. از طرفی حتی اگر زمان پایان لیگ را به تاخیر بیندازیم با توجه به قانون فیفا باید بین پایان لیگ قبلی و آغاز لیگ جدید ۸۵ روز فاصله باشد که با توجه به برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی و اردوهای ملی یا باید لیگ آینده دیرتر آغاز شود یا باز دچار همین فشردگی شدید شود که اعتراض اکثر مربیان و بازیکنان را در پی داشت. با در نظر گرفتن همه این موارد و احتمالات به نظر می‌رسد با ادامه روند تعویق و تعطیلی لیگ‌های داخلی و مسابقات خارجی و قاره‌ای شاهد یک اتفاق خاص باشیم و لیگ‌های ایران و چند کشور به پایان نرسد.

 

ظاهرا پرسپولیس قهرمان است

فیفا برای مشخص کردن تیم قهرمان در صورت اعلام پایان لیگ‌ها چهار سناریو تعیین کرده است:

۱ - پایان اعلام لیگ بدون مشخص کردن تیم قهرمان (در این صورت در لیگ کنونی فوتبال ایران با وجود صدرنشینی پرسپولیس این تیم قهرمانان نخواهد شد).

۲- سناریوی دوم اینکه در صورت اعلام پایان لیگ، صدرنشینان نیم فصل نخست به عنوان قهرمان لیگ انتخاب شود (در این صورت پرسپولیس در لیگ ایران به عنوان قهرمان انتخاب خواهد شد چرا که در زمستان عنوان قهرمانی نیم فصل نخست را به دست آورد).

۳- سناریوی سوم این است که قهرمان فصل قبل به عنوان قهرمان فصل جاری هم انتخاب شود (در این صورت هم پرسپولیس در لیگ ایران به عنوان قهرمانی خواهد رسید).

 

۴ - سناریوی چهارم هم این است که جام قهرمانی به تیمی داده شود که تا قبل از تعطیلی لیگ صدرنشین بوده باشد (در این صورت هم جام قهرمانی در لیگ ایران باید به پرسپولیس داده شود).

 

سرخابی ها و منفعت از قبال کرونا

یکی از بحث‌هایی که در این هیاهوی شیوع ویروس کرونا در جهان بین فوتبالی‌ها مطرح شده کم کردن دستمزد بازیکنان برای جلوگیری از ضرر و زیان باشگاه‌ها است. اگرچه در سراسر جهان برخی از بازیکنان به خواسته خود حقوق‌شان را کم کردند تا به باشگاه‌شان کمکی کرده باشند، اما هنوز هم باشگاه‌ها روز به روز در حال ضرر هستند. در همین ارتباط، برخی از مسئولان فوتبالی در جهان به فیفا پیشنهاد کردند تا این نهاد، قانونی را تصویب کند که بر اساس آن بازیکنان مجبور باشند حداقل نیمی از دستمزد خود را تا زمان ریشه‌کن شدن کرونا دریافت نکنند.

 

این قانون هنوز به تصویب و حالت اجرایی درنیامده، اما در صورتی که تصویب شود، تیم‌های ایرانی هم می‌توانند سود خوب و هنگفتی از این ماجرا ببرند. تیم‌های سپاهان، پرسپولیس، استقلال، تراکتور، گل‌گهر، فولاد و ... بازیکنان خارجی زیادی دارند که اگر فیفا این قانون را اجرایی کند می‌توانند سود کلان و میلیاردی به خاطر شیوع ویروس کرونا ببرند. به هر شکل باید منتظر ماند و دید که آیا این قانون نهایی خواهد شد یا خیر؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
2
0
کی گفته آخه ۹ بازی هنوز مونده شاید اون ۹ تارو باخت !
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار