به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست وزیر آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از تلاش و زحمات وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی قدردانی میکنم که در ایام تعطیلی مدارس برای اینکه آموزش تعطیل نشود، اقداماتی خوبی انجام دادند هرچند که انتظار نداریم به طور صد درصدی انجام شده باشد.
وی افزود: باید تلاش کنیم تا در یک همکاری دوجانبه با وزارت آموزش و پرورش خواستههای مردم را پیگیری کنیم چرا که مردم دسترسی راحتتری به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارند و درخواستهای خود را به ما منتقل میکنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کاری که آموزش و پرورش آغاز کرده، بسیار خوب است اما باید برای بهتر شدن آن اقدامات دیگری هم صورت گیرد.
وی اذعان کرد: پیشنهاد میکنم برای این اقدام یک افق بلند مدت داشته باشید تا به سمت آموزش بر بستر فضای مجازی گام برداریم و برای چنین شرایطی از آن استفاده کنیم.
زاهدی با اشاره به شرایط پساکرونا اظهار کرد: در هفته آینده با برگزاری جلسات لازم با نهادهای مربوطه، برای دانش آموزانی که امسال کنکور دارند تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نظرات تخصصی وزارت بهداشت ملاک ما در بازگشایی مدارس است چرا که سلامت دانش آموزان برای ما بسیار مهم است.
وی در ادامه تأکید کرد: تقویم آموزشی باید انعطاف پذیری داشته باشد تا بتوانیم با توجه به شرایط بومی این تقویم را برنامه ریزی کنیم البته تقویم آموزشی از اختیارات مجلس شورای اسلامی نیست.
زاهدی خاطرنشان کرد: پوشش همگانی در کشور برای استفاده از فضای مجازی نداریم چرا که در برخی از خانوادهها امکان تهیه وسایل ارتباطی نیست و یا حتی برخی از مناطق پوشش اینترنتی ندارند.
وی با بیان اینکه حدود ٨٠ درصد سرفصل دروس به پایان رسیده است،گفت: در مناطق عشایری و روستایی بررسی شود که کجا کرونا وارد نشده است و اگر در آنجا فضای مجازی پوشش ندارد و لازم است معلمان حضوری برای تدریس بروند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد میشود که امکان برگزاری امتحانات دانش آموزان به صورت آنلاین را با سیستمی که در آموزش و پرورش برای آموزش در فضای مجازی طراحی شده بررسی کنید.
وی در ادامه اضافه کرد: ضروری است که برای برگزاری امتحانات نهایی دانشآموزان چارهاندیشی شود و همچنین برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان برنامهریزی شود و یکی از دورهها استفاده از فضای مجازی در آموزش دانشآموزان باشد.
در این جلسه تعدادی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.
محمد بیرانوند، نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ویروس کرونا دغدغهای است که کل جامعه درگیرآن شده است،گفت: ما باید بتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و وزارت آموزش و پرورش با همکاری معلمان پرتلاش توانست این مهم را به تحقق برساند.
بیرانوند تأکید کرد: اگر بودجه پیشنهادی به آموزش و پرورش پرداخت شود میتوان تا حد زیادی مسأله ۸ درصد از دانشآموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند را حل کرد.
سید حمایت میرزاده نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ادامه آموزش از طریق فضای مجازی، اظهار کرد: جامعه باید نظام آموزشی غیرحضوری را به رسمیت بشناسد و برای این منظور لازم است برنامهای مدون برای آن نوشته شود.
میرزاده افزود: شرایط موجود در کشور بهترین شرایط برای تمرکززدایی و تفویض اختیار تفویض اختیار به استان و به ویژه به مدرسه است و پیشنهاد میکنم در مدارس انجمن اولیا و مربیان را تشکیل دهیم و اجازه تصمیمگیری نهایی در مورد امورات مربوط به مدارس را به مدیر و معلم واگذار کنیم تا استانها، شهرستانها و مناطق بتوانند براساس شرایط خود تصمیمگیری کنند.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم طرح آموزش مجازی با موفقیت انجام شود لازم است ضمن رعایت حریم خصوصی معلم به او آموزش دهیم که چگونه در فضای مجازی کار کند.
غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی هم خاطرنشان کرد: حضور همزمان میلیونها دانشآموز در فضای مجازی مسأله بسیار پر اهمیتی است و پوشش آنها مخصوصا در شهرستانهای محروم بسیار اهمیت دارد.
منبع: فارس