جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس-راهبرد معاصر

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

در پی انتشار ویروس کرونا برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس واحدهای صنفی و بازار تعطیل اعلام شده بودند و اکنون با اعلام وزارت بهداشت اصناف غیرپرخطر برای آغاز به کار باید در سامانه صنفی وزارت بهداشت ثبت نام کنند. برای اطلاع از جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت با راهبرد معاصر همراه باشید.
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 11
کد خبر: ۴۰۱۲۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ ویروس کرونا و توصیه به در قرنطینه ماندن مردم برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به کرونا باعث شد تا تعطیلی برخی از صنوف و کسب و کارها اعلام شود و در این مدت پس از بررسی های لازم و تفکیک مشاغل پر خطر و غیر پرخطر آغاز به کار شغل های غیرپرخطر و کم ریسک با رعایت شروطی ابلاغ شده است. در ادامه ضمن اعلام مشاغل خیر پرخطر جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت را با هم می خوانیم.

 

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت

 

برای شروع فعالیت مشاغل کم خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، همه واحدهای صنفی باید در سامانه صنفی  salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.

 

باید توجه کرد که بعد از مراجعه به سامانه صنفی salamat.gov.ir صفحه‌ای به صورت زیر نمایش داده می‌شود که باید بر روی گزینه سامانه ثبت‌نام اصناف و صنایع کلیک شود.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

بنابراین شما وارد سامانه شده و در صفحه جدید، در صورتی که اولین بار است وارد سامانه می‌شوید، گزینه ثبت‌نام جدید را وارد کنید:

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

در این مرحله مطابق با تصویر زیر کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل مقام مسئول واحد و کد امنیتی را وارد و گزینه "مرحله بعد"را انتخاب کنید تا کد تایید به تلفن همراه ثبت شده، ارسال شود. باید توجه کرد که منظور از مقام مسئول همان مدیر، مالک، متصدی و کارفرما و کسی است که مسئولیت پیگیری و اقدام، تا رفع کامل نواقص بهداشتی مکان بر عهده وی خواهد بود. در مورد فعالیت‌های خانگی نیز نام سرپرست خانوار ذکر می‌شود.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

در مرحله بعد، کد تایید به تلفن همراه شما ارسال می‌شود که باید آن را وارد کنید:

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

باید توجه کرد درصورتی که شماره تلفن همراه را اشتباه وارد کرده‌اید، می‌توانید گزینه "ویرایش اطلاعات" را انتخاب کنید. در نهایت بعد از وارد کردن کد تایید، صفحه مرکز سلامت محیط و کار نمایش داده می شود.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

حال اگر قبلا در سامانه ثبت‌نام کرده‌اید گزینه "ورود به سیستم(قبلا ثبت نام کرده‌ام) " را انتخاب کنید. در این صفحه شماره ملی و کد امنیتی را وارد کنید تا کد تایید برای تلفن همراه شما ارسال شود.

 

بنابر اعلام راهنمای ورود به سامانه اصناف و صنایع که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، سپس وارد مرحله بعد شده و بعد از وارد کردن کد تاییدیه که برای تلفن همراهتان ارسال شده است، صفحه مرکز سلامت محیط و کار نمایش داده می‌شود و می‌توانید واحد صنفی‌تان را ثبت کنید.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

 

 

جزییات شروط وزارت بهداشت برای آغاز به کار اصناف

 

در دو ماه گذشته که ویروس کرونا در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران شیوع پیدا کرده است باعث شده تا هر کشور بنا به قوانین و شرایط لازم برای قطعه زنجیره انتقال کرونا و پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس دستورالعمل هایی را لازم الاجرا کند که یکی از این دستورالعمل ها تعطیلی کار اصناف در کشور بود که این تصمیم نیز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شد و اکنون برای آغاز به کار اصناف وزارت بهداشت شروطی را اعلام کرده است در ادامه جزییات شروط وزارت بهداشت برای آغاز به کار اصناف را با هم می خوانیم.

 

اصناف «غیر پرخطر» در صورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا شروع به کار کنند.


در اطلاعیه شماره چهار کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا آمده است که اصناف درصورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند شروع به کار نمایند.

 

در این اطلاعیه از همراهی مردم در کاهش تردد‌های غیرضروری قدردانی و بر استمرار اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان مهم‌ترین راهکار کنترل همه‌گیری بیماری کرونا تاکید شده است:

 

درصورت تمایل اصناف، آغاز به کار مشاغل «غیر پر خطر» مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا از تاریخ ۲۳ فرودین در استان‌های کشور و از ۳۰ فروردین در تهران شده و در این اطلاعیه آمده است:

 

۱. برای شروع فعالیت مشاغل کم خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند، کلیه واحد‌های صنفی از صبح جمعه مورخ ۲۲/۰۱/۱۳۹۹ می‌توانند در سامانه salamat.gov.ir به‌منظور دریافت دستورالعمل سلامت محیط کار، شاغلین، مشتریان و تایید تعهدنامه به‌صورت الکترونیکی برای التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا ثبت‌نام نمایند.

 

۲. اصناف پس از تایید تعهدنامه، التزام به رعایت دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا به‌صورت الکترونیکی - اخذ کد بهداشتی از طریق سامانه salamat.gov.ir و نصب در واحد صنفی می‌توانند به فعالیت شروع نمایند.

 

۳. دستورالعمل‌های سلامت محیط کار، شاغلین و مشتریان کلیه مشاغل و اصناف برای مقابله با کرونا درسامانه markazsalamat.behdasht.gov.ir در دسترس عموم اصناف و مردم می‌باشد.

 

۴. تدابیر لازم برای بازرسی و نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و مردم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توسط اصناف و مشاغل اتخاذ گردیده که در اطلاعیه بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

 

۴. یادآوری می‌گردد کلیه واحد‌های تولید در بخش‌های مختلف صنف، صنعت، توزیعی و خدمات فنی که برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم ازجمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم‌خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری کرونا در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده اند کماکان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی مجاز به فعالیت در این حوزه‌ها می‌باشند.

 

۳. فعالیت‌های صنفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا بدلیل شرایط محیطی و تجمع جمعیت در آن واحد‌ها فعالیت‌های پرخطر اعلام و تعطیل‌شده‌اند تا اعلام عادی شدن شرایط از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل اعلام می‌گردد.

 

۴. براساس اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فعالیت‌های پرخطر برای شیوع کرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدن‌سازی و ورزشی – سینما‌ها -جشنواره‌ها و نمایشگا‌ه‌های هنری و فرهنگی می‌باشند.

 

واحدهای صنفی برای آغاز به کار در قالب طرح فاصله‌گذاری هوشمند می‌توانند در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

 

 

مشاغل غیر پرخطر و کم ریسک در صورت تمایل اصناف و مشروط به اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران آغاز به کار می‌کنند.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

جزئیات ثبت‌نام واحد‌های صنفی و تولیدی برای دریافت مجوز فعالیت

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزئیات صدور مجوز فعالیت صنوف مختلف کشور در مرحله گام دوم طرح فاصلیه گذاری اجتماعی را اعلام کرد

 

 محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران با اشاره به اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت:از روز فردا در تمام استان‌های کشور طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور اجرا می‌شود.

 

وی ادامه داد: البته در تهران به دلیل وجود جمعیت و شاهراه بودن اقتصادی در کشور این طرح از ۳۰ فروردین اجرا می‌شود.

 

فرهادی افزود: از فردا همه مالکان و مدیران واحد‌های صنفی و صنعتی البته مسئولان این واحد‌ها باید به سایت وزارت بهداشت مراجعه کنند و در این سامانه SALAMAT.GOV.IR ثبت نام کرده و اطلاعات خود را شامل کدملی، مشخصات و آدرس واحد صنفی اعلام کنند.

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود:کسانی که اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری نکنند در مسیر صدور مجوز قرار نمی‌گیرند.

 

فرهادی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح نیوری انتظامی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و بازرسان مراکز بهداشت محیط مشارکت دارند، گفت: اگر کسی در این سامانه ثبت نام نکرده از فعالیش ممانعت به عمل می‌آید و واحد آن پلمب و تعطیل می‌شود.

 

ممنوعیت دریافت وجه نقدی در نانوایی‌ها

وی با اشاره به فعالیت نانوایان، ادامه داد:هرگونه دریافت وجد نقد در نانوایی‌ها ممنوع است و باید از پز و آپ‌های بانکی استفاده شود.

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: هیچ فردی نباید وارد نانوایی شود و مردم نیز باید تشویق به رعایت فاصله لازم در نانوایی شوند.

 

شرایط فعالیت نانوایان

فرهادی با بیان اینکه شخصی که نان می‌فروشد باید از ماسک و دستکش استفاده کنند، گفت: وزارت صمت اعلام کرده است همه افرادی که در فضای الکترونیکی و مجازی می‌خواهند فعالیت کنند باید همان واحد‌های صنفی معروف و دارای پروانه باشند و فعالیت و عرضه خانگی و زیر زمینی صنفی ممنوع است.

 

امکان وجود ویروس در پساب خروجی فاضلاب

وی افزود: امکان حضور ویروس کرونا در آب و پساب خروجی فاضلاب است و باید در پروتکل‌های این دیده شود که ما در ۸۱ پروتکل خود این موضوع را لحاظ کرده‌ایم.

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به شرایط انجام مراحل تغسیل و تدفین مبتلایان به کرونا، خاطرنشان کرد: این افراد باید تمامی موارد در نظر گرفته شده حفاظتی را رعایت کنند.

 

فرهادی بیان داشت: کارفرمایی کافرمایی که در سایت ثبت نام می‌کند متعهد می‌شود که یکی از آن این است که موظف است همه کارکنان واحد فرم اظهار نامه را پر کنند و اگر کارفرمایی قصور کند، حتما با آن برخورد می‌شود.

 

مخالف اجرای طرح ترافیک هستیم

وی یادآور شد: ما مخالف انجام طرح ترافیک در تهران هستیم؛ ضمن اینکه در تاکسی نیز در قسمت عقب آن باید دونفر سوار شوند و در اتوبوس‌ها نیز حداکثر ۵۰ نفر و با فاصله یک متر باشند.

 

تعهد واحد‌های صنفی به سلامت نیرو‌های خود

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره چگونگی و اطمینان از سلامت افراد شاغل در واحد‌های صنفی، تصریح کرد: اگر واحد کوچک است مانند خواروبار فروشی فرد فروشنده باید فرم خود اظهاری درباره بیماری کرونا را تکمیل کند و به اتحادیه مربوطه اعلام کند و اعلام شود که تعهد می‌دهم قبل از شروع کار از سلامت خود مطمئن هستم.

 

فرهادی اضافه کرد: البته در طرح فاصله گذاری نیز حتی فرد مبتلا نیز باید فاصله یک تا دومتری را رعایت کنند و از ماسک و دستکش استفاه کند.

 

هنوز انتقال از طریق حیوانات تأیید نشده است

وی با بیان اینکه برای بازگشت شاغلین نیز راهنمایی در نظر گرفته شده، افزود: درباره انتقال از طریق حیوانات اکنون در حد نظریه‌های علمی است و سازمان دامپزشکی نیز اعلام کرده است که انتقال از حیوان نداشته ایم.

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

عدم انتقال ویروس از طریق هوا

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: انتقال ویروس از طریق هوا وجود ندارد، اما انتقال از طریق شیرآب، روشویی، سرویس بهداشتی وجود دارد و باید ضدعفونی کردن انجام شود؛ ضمن اینکه گفته می‌شود که ویروس از راه ادرار و مدفوع افراد مبتلا به کرونا نیز انتقال پیدا می‌کند.

 

نظارت دامپزشکی بر فروشگاه‌های عرضه مواد خام غذایی

فرهادی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نظارت لازم را بر مراکز عرضه مواد پروتئنی خام را بر عهده دارند، گفت: در ماده ۱۸ قانون واحد صنفی اعلام شده که فرد موظف به رعایت الزامات لازم است و اکنون نیز با توجه به شرایط بروز کرونا رعایت این نکات الزامی است؛ یعنی مسئول باید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش را در اختیار افراد فعال در واحد صنفی قرار دهند.

 

وی با اشاره به ماه رمضان، افزود: ما تابع تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و در آن زمان نیز موارد لازم در نظر گرفته می‌شود.

 

فعال بودن سرویس‌های بهداشتی در پارک‌ها مطابق با دستورالعمل/افزایش میزان کلر در آب

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در پارک‌ها و مبلمان شهری نیز سرویس‌های بهداشتی باید با رعایت نکات لازم فعالیت کنند، تصریح کرد: در آب مصرفی نیز میزان کلر را از نیم درصد به ۸ دهم درصد افزایش داده ایم تا اگر ویروسی باشد غیر فعال شود.

 

فرهادی با اشاره به ارسال دستورالعمل‌های مختلف برای فعالیت اتوبوس‌های بین شهری، قطار‌ها و هواپیما، گفت: برای دانشگاه‌ها نیز راهنمای فعالیت در نظر گرفته ایم؛ ضمن اینکه قرار نیست تا تالار‌ها و رستوران‌ها فعالیت کنند و در گام دوم طرح عرضه مواد غذایی در آن‌ها فقط بیرون برخواهد بود.

 

بلامانع بودن عرضه مواد غذایی به صورت بیرون بر در رستوران‌ها

وی متذکر شد: تالار‌ها درخواست کرده‌اند تا شکل کار خود را تغییر دهند و به شکل عرضه بیرون بر مواد غذایی فعالیت کنند که مشکلی در این خصوص نداریم، اما باید با رعایت کامل موارد و نکات لازم باشد.

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر رعایت نکات لازم در ادارات و شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: این مراکز باید محدوده فعالیت خود را ضدعفونی کنند و از الکل ۷۰ درصد و در صورت نبود آن از آب ژاول استفاده کنند.

 

جلوی زباله گردی گرفته شود

فرهادی با اشاره به فعالیت زباله گردان و امکان انتقال ویروس از این طریق، ابراز داشت: ما در همان ابتدا نامه‌ای به شهرداری و سازمان محیط زیست ارسال کردیم تا جلوی زباله گردی را بگیرند و مسئولیت این موضوع بر عهده متولینا آن است.

 

وی افزود: درخواست می‌کنیم که با هر تمهیدی که لازم است این موضوع را متوقف کنند؛ ضمن اینکه مردم در شهر‌ها و روستا‌ها نیز باید پساب و زباله خود را در درون کیسه‌های در بسته قرار دهند.

 

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: بازیافت و جداسازی به صورت دستی کاملا ممنوع است.

 

 

جزئیات و نحوه ثبت نام در سامانه صنفی وزارت بهداشت + عکس

 

اعلام مشاغل پرخطر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا

 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در خوزستان، مشاغل پرخطر از سوی این ستاد را که کماکان باید بدون فعالیت باشند، اعلام کرد.

 

 رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان گفت : بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت فروشگاهای بزرگ و زنجیره ای، پاساژها و مجتمع های تجاری بازارهای بزرگ و مسقف، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه فروشی، طباخی و فست فود، گرمابه، استخر و سونا و سالن های ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و مراسم، قهوه خانه ها و سفره خانه ها، چایخانه ها و تریا کماکان ممنوع است.

 

وی افزود: سایر اصناف و مشاغل نیز کم خطر اعلام شده و فعالیت آن‌ها با رعایت اصول بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و با نظارت اصناف مربوطه از روز شنبه، ۲۳ فروردین ماه بلامانع است.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده