اخذ الکترونیکی عوارض همه آزادراه‌ها تا پایان سال-راهبرد معاصر

اخذ الکترونیکی عوارض همه آزادراه‌ها تا پایان سال

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌ریزی برای اخذ عوارض الکترونیک در همه آزادراه‌های کشور تا پایان سال خبر داد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 April 27
کد خبر: ۴۱۴۷۲

به گزارش راهبرد معاصر، شهرام آدم‌نژاد با اشاره به تفاهم‌نامه امضاشده بین وزارت راه و نیروی انتظامی، در خصوص مفاد این تفاهم اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی ارتباطات بسیار خوبی به خصوص در حوزه حمل و نقل با یکدیگر دارند.

 

وی ادامه داد: نظارت بر تردد از مأموریت‌های مشترک این دو مجموعه بزرگ است که سهم غالبی از این مأموریت‌ها در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است. خوشبختانه در این حوزه با توجه به همکاری مناسب بین دو ارگان اتفاقات بسیار خوبی رخ داده که نیاز به توسعه داشت.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: در این جلسه دو تفاهم‌نامه امضا شد که موضوع آن در خصوص ایمنی و افزایش انضباط ترافیکی بود. مفاد این تفاهم نامه عمدتاً حول محورهایی است که به واسطه آن بتوان توسعه استاندارد سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در جاده‌ها را در قالب یکسری معیارهای فنی شاهد باشیم.

 

وی افزود: همچنین بنا شد اطلاعات بین دو مجموعه به صورت برخط رد و بدل شود تا هر دو ارگان بتوانند داده‌ها را به یکدیگر ارائه دهند. این مساله نکته مهمی بود که هر دو مجموعه بتوانند از اطلاعات یکدیگر به صورت کاربردی استفاده کنند. بخش بعدی این مرحله از تفاهم در خصوص عملیاتی کردن دیتاها و استفاده آن در جهت افزایش ایمنی در جاده‌ها و در مجموعه حمل و نقل بود.

 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه این گفت و گوی تلفنی اظهار داشت: تفاهم نامه دوم در بحث عوارضی و در خصوص ETC یا همان اخذ عوارضی با سیستم‌های هوشمند بود. استفاده از سیستم ETC سال گذشته در چند عوارضی آزادراه شروع شد که ویژگی‌های خوب این سیستم مورد استقبال قرار گرفت. به این شکل که دیگر برای عبور و مرور نیازی به توقف نیست و رانندگان می‌توانند به راحتی مسیر خودشان را ادامه می‌دهند. این اتفاق علاوه بر این ویژگی‌ها، کاهش مصرف بنزین و کاهش زمان توقف را به همراه داشت.

 

وی افزود: در این مسیر اما یکسری مشکلات جزئی بابت کسانی به وجود آمد که در مدت مقرر پول عوارض را پرداخت نمی‌کردند که خوشبختانه با این تفاهم نامه قرار شد چارچوب پرداخت عوارضی و نوع آن مشخص شود.

 

وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این مساله امسال سعی خواهیم داشت که همه عوارضی‌ها به صورت ETC اخذ شود و به این شکل کار در همه عوارضی‌های آزادراه‌ها انجام خواهد شد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این تفاهم نامه عملیاتی خواهد شد، گفت: بخشی از این تفاهم نامه بعد از امضا بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیرمجموعه آن و نیروی انتظامی عملیاتی شده است. در این تفاهم نامه چارچوب دیتاهایی که قرار بود در همه حوزه حمل و نقل بین این دو مجموعه ردوبدل شود، مشخص شد و بخش اعظمی از این کار در حال انجام است.

 

وی تصریح کرد: در خصوص توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند به ویژه در دوربین‌ها قراردادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسته شده و امسال توسعه پیدا خواهند کرد. به این شکل و با توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند نحوه عملکرد بیشتر مرور شده و نتیجه آن افزایش ایمنی و راحتی رانندگان در جاده‌ها خواهد بود. همه این موارد بر اساس این تفاهم نامه رصد و در کمیته‌های مشترک بررسی می‌شوند.

 

آدم‌نژاد درباره اینکه چه موقع در همه عوارضی‌ها کار با سیستم ETC انجام خواهد شد، گفت: در حال حاضر عوارض در ۴ آزادراه به صورت ETC اخذ شده و عوارض نقدی در این آزادراه‌ها دریافت نمی‌شود. سال گذشته این مساله شروع شده و سعی داریم تا شهریور امسال یا حداکثر اواخر زمستان تمام عوارضی‌ها به این سیستم مجهز شوند.

 

وی در خصوص وظایف وزارت راه و شهرسازی در این تفاهم‌نامه امضاشده با نیروی انتظامی اظهار کرد: در این تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی تعهداتی دارد که بخشی از آن تولید اطلاعات است تا در اختیار هر دو مجموعه باشد. بخش دیگری از وظایف هم در خصوص نصب تجهیزات مختلفی است که در جاده‌ها انجام داده‌ایم یا خواهیم داد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ساختار جدید کنترل بارنامه‌ها توسط پلیس با سیستم‌های توزین در حال حرکت که در جاده‌ها و شبکه اصلی شریانی کشور نصب شده‌اند، انجام می‌شود.

 

وی گفت: داده‌ها به این شکل به صورت مستمر توسط ۴ تا ۵ سامانه کنترل و رصد می‌شود. این سامانه‌ها شامل سامانه بارنامه، دوربین‌ها و سامانه توزین در حال حرکت است. اطلاعات تولید شده توسط این سامانه‌ها برای جریان جابه‌جایی کالا و رصد آن و کاهش کنترل‌های فیزیکی داده کاوی خواه شد. اینها جزو اصلی ترین وظایف وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط در این تفاهم‌نامه است.

 

آدم‌نژاد در ادامه در خصوص وظایف نیروی انتظامی در این تفاهم‌نامه گفت: در این تفاهم‌نامه قرار شد نیروی انتظامی در سریع‌ترین زمان ممکن دستگاه‌های نصب‌شده توسط وزارت راه و شهرسازی در جاده‌ها را بررسی کند تا پس از تأیید، شناسه تخلف انجام گرفته که به ثبت رسیده به راننده ارسال شود. قطعاً این کار و ارسال کد شناسه تخلف به رانندگان در سریع‌ترین زمان ممکن به سرعت کار خواهد افزود.

 

وی افزود: همچنین در بحث تصادفات و مشکلاتی که در بحث ایمنی داریم، قرار شد آمار را با فیلدهای مشخص که مورد تفاهم قرار گرفت، بین دو مجموعه رد و بدل شود. اقداماتی از این قبیل همه در چارچوب این است که بتوانیم این همکاری نزدیک را در قالب یک ساختار توسعه دهیم.

 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چقدر این نظارت و کنترل‌ها در کاهش تخلف مؤثر بوده و چقدر می‌توان امید به نتیجه‌بخشی آن داشت، گفت: در حوزه حمل و نقل با توجه به افزایش تقاضا به نظر می‌رسد به هیچ عنوان کنترل کردن و رصد رفتار در جاده‌ها بدون سیستم‌های حمل و نقل هوشمند امکان‌پذیر نیست.

 

وی ادامه داد: در این خصوص یک تجربه خوب در مجموعه وزارت راه و شهرسازی داشتیم و قطعاً باید توسعه پیدا کند. تصور این است که در چند عامل از جمله سرعت برای حفظ ایمنی و حفظ جان مسافران این تجربه تأثیر خیلی زیادی داشته است.

وی افزود: از زمانی که دوربین‌های نظارتی را در کشور عملیاتی کردیم، هماهنگی‌های خوبی با پلیس انجام گرفت و قرار شد که جرایم از طریق دوربین‌ها اعلام شود. در این خصوص شاهد بودیم که سرعت‌های غیرمجاز به شدت کاهش پیدا کرد. اوایل که این طرح شروع شد فقط سرعت‌های لحظه‌ای ثبت و کنترل می‌شد، اما رفته رفته برای رانندگانی که تنها جلوی دوربین سرعت خود را کم و دوباره افزایش می‌دادند سیستم طوری تنظیم شد که سرعت متوسط بین دو دوربین کنترل شود.

 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه رفتار عمومی مردم در حمل‌ونقل جاده‌ای بهتر شده و فرهنگ خوبی ایجاد شده است، اظهار کرد: تقریباً تعداد افرادی که سرعت غیرمجاز و خطرآفرین داشتند بسیار کمتر شده است و این تعداد کم باید با سیستم‌های حمل و نقل هوشمند کنترل شوند. اتفاقی که امیدواریم با این تفاهم‌نامه انجام شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد نقاط پرحادثه و اصلاح آن در این تفاهم‌نامه تصریح کرد: نقاط پرحادثه و نه حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تعداد حادثه در آنها زیاد است. این مساله ممکن است به خاطر مختصات هندسی، تقاطع یا موارد دیگری باشد که در جاده‌ها کار شده است.

 

وی افزود: در این تفاهم قرار شد در خصوص نقاط پرحادثه چند کار انجام گیرد. یکی از آنها این بود که تمام نقاط آشکارسازی شود که این کار طی سه سال گذشته انجام شده است. بنابراین به دنبال این هستیم تا با آشکارسازی به رانندگان هشدار دهیم که قبلاً در این نقاط تصادف‌هایی انجام گرفته است و این ویژگی را به منظور انتقال مفهوم خطر ایجاد خواهیم کرد.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده