مجلس یازدهم وقت خود را برای جدال با دولت تلف نخواهد کرد-راهبرد معاصر
حمیدرضا ترقی در گفتگو با راهبرد معاصر مطرح کرد:

مجلس یازدهم وقت خود را برای جدال با دولت تلف نخواهد کرد

حمیدرضا ترقی: تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال کارهایی غیر از نمایندگی بودند. وقتی رقم بالایی از نمایندگان به دلیل فساد اقتصادی رد صلاحیت می شوند نشانگر این است که عمدتا به دنبال زد و بند و بستن بار خود بودند و با مشکلات مردم کاری نداشتند و نوع لوایح و بحث ها و طرح های مجلس مسائل اساسی کشور نبود
حمیدرضا ترقی؛ عضو حزب موتلفه اسلامی
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020 May 06
کد خبر: ۴۲۲۱۰

مجلس جایگاه خود را از دست داده است/ مجلس وقت خود را برای جدال با دولت تلف نخواهد کرد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ حمیدرضا ترقی عضو حزب موتلفه درباره عملکرد مجلس دهم براین بارو است؛ تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال کارهایی غیر از نمایندگی بودند. وقتی رقم بالایی از نمایندگان به دلیل فساد اقتصادی رد صلاحیت می شوند نشانگر این است که عمدتا به دنبال زد و بند و بستن بار خود بودند و با مشکلات مردم کاری نداشتند و نوع لوایح و بحث ها و طرح های مجلس مسائل اساسی کشور نبود

 

*شاهد اتمام مجلس دهم هستیم انتقادات زیادی بر این مجلس وارد است. مهمترین نقد بر این مجلس چه بود و مجلس یازدهم باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مهمترین نقد بر مجلس دهم از دست دادن جایگاه مجلس در ساختار قدرت است. مجلس به حاشیه رفته و تصمیمگیری های کلان به سران سه قوه واگذار شده است. مشکل دوم، ضعف نظارتی مجلس بود که در پس گرفتن امضا ها در استیضاح ها نشان دادند ضعیف هستند و همچنین نتوانستند نظارت کافی و صحیحی بر عملکرد دولت داشته باشند. همچنین وضعیت نمایندگان از نظر تخلفات رکورد شکسته است این میزان رد صلاحیت نمایندگان به دلیل مشکلات اقتصادی و اختلاقی در هیچ دوره ای سابقه نداشته است و این نشان می دهد نظارت بر نمایندگان نیز در این دوره ضعف داشته است.

 

* بسیاری مجلس یازدهم را طیفی می دانند که برای تسویه حساب های سیاسی وارد میدان شده اند و باید در انتظار مجلس پر تنشی باشیم ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

این نوع قضاوت غلط و غیر واقعی است. مجلس یازدهم چنین نخواهد بود دولت وقت رفتنی است و مجلس وقت خود را برای جدال با دولت تلف نخواهد کرد چون نه فایده ای دارد و نه اثر خواهد کرد. تنش برای این جامعه مفید نیست و مردم را از مسائل اصلی باز می دارد. بنابراین مجلس یازدهم همانطور که در شعار ائتلاف نیروهای انقلاب مورد تایید قرار گرفته است. برای تحقق گام دوم انقلاب و زمینه سازی برای دولت جوان حزب الهی آمده و وقت خود را برای این مساله مصرف خواهد کرد. ابتدا بازسازی مجلس انجام خواهد شد تا از کارآمدی بالایی برخوردار شود سپس مسائل اساسی کشور و مطالبات مردم خصوصا در زمینه مشکلات اقتصادی و نجات اقتصاد و مدیریت کشور از چنگ لیبرال های تکنوکرات در درجات اول توجه قرار خواهند گرفت.

 

* آیا دولت دوزادهم و مجلس یازدهم همراه هم خواهند بود؟

آنطور که در قانون وجود دارد دولت باید همراه مجلس باشد نه اینکه مجلس تابع دولت باشد و خود را با مجلس وفق دهد.

 

* مهمترین چالش مجلس دهم به نظر شما چه مواردی بودند؟

تعداد زیادی از نمایندگان به دنبال کارهایی غیر از نمایندگی بودند. وقتی رقم بالایی از نمایندگان به دلیل فساد اقتصادی رد صلاحیت می شوند نشانگر این است که عمدتا به دنبال زد و بند و بستن بار خود بودند و با مشکلات مردم کاری نداشتند و نوع لوایح و بحث ها و طرح های مجلس مسائل اساسی کشور نبود. با اینکه در بخش هایی تصمیمات خوبی گرفته شد ولی این مجلس وقت خود را برای بحث های حاشیه ای تلف کرد و کار کشور را به تاخیر مب انداخت و همین تاخیر جایگاه مجلس را مختل کرد. از مجلس انتظار می رفت در برابر مصوبات کنگره آمریکا تحرکاتی داشته باشد که همین امر موجب نقد مقام معظم رهبری بود. کنگره آمریکا ۲۶۰ مصوبه بر علیه ایران داشت و مجلس ما فقط یک مصوبه بعد از گلایه آقا داشت و این نشانگر عدم آینده نگری و نبود برنامه ریزی در مجلس بود. این مجلس در پایان کار خود به جای پرداختن به مشکلات کرونا به دنبال تصویب طرحی در خصوص رد صلاحیت نمایندگان توسط شورای نگهبان هستند.

 

* آیا شورای ائتلاف برنامه ای برای نظارت بر روی نمایندگانی که از فیلتر شورا رد شدند دارد؟

کار بخش انتخاباتی شورا تا به اینجا بود ولی بخش سیاسی ائتلاف طبیعتا پیگیر مطالبات مردم و نظارت بر عملکرد نمایندگان و پاسخگو کردن نمایندگان در قبال مسئولیتی است که داشتند و مجموعه تشکل هایی که از آنها حمایت کرده اند. بنابراین این طیف پیگیر خواهد بود و سعی خواهد کرد با مشورت دادن به نمایندگان آنها را در کیفی تر کردن قانون گذاری و شناخت بهتر اولویت ها کمک کند.

 

* وضعیت ریاست مجلس یازدهم چطو رارزیابی می کنید کدام افراد پررنگ تر هستند؟

فعلا در حال نظر سنجی و مطرح شدن افراد و ارزیابی واکنش ها هستیم تا ببینیم با افراد مطرح شده زمینه مجلس به چه کسانی گرایش دارد و امیدواریم بتوانیم فردی را در شان مجلس انتخاب کنیم. در حال حاضر جلسات هماهنگی و تفاهم در حال انجام است تا در نهایت به یک یا دو نامزد برسند. طبیعتا در حال حاضر بیشتر نام آقایان قالیباف زاکانی و میرسلیم شنیده می شود.

 

* آیا می توان گفت مجلس یازدهم بنایی ویران تحویل گرفته است؟

به این معنی نه ولی قطعا مجلس نیاز به بازسازی دارد. البته تنها اشکال بر مجلس دهم وارد نیست بلکه اقتضای گام دوم انقلاب و حرکت در مسیر تمدن نوین اسلامی مجلسی قوی تر با ساز و کار های بهتر و کیفی تر و به روز تر است. اگر شرایط ما مثل ده یا پانزده سال پیش بود می توانستیم بگوییم این مجلس با همین ساز و کار جوابگو است ولی واقعیت قضیه این است که با توجه به پیچیدگی مسائل اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور و با توجه به نیاز جدی تر به کار کارشناسی برای ریل گذاری در برنامه ریزی آینده کشور به ساز و کار بهتری برای قانون گذاری نیاز داریم تا هم بتوانیم نظارت خود را عمیقتر کنیم و هم در حل مشکلات کشور نقش بهتری ایفا کنیم.

 

* دولت در ناکارآمدی مجلس چقدر نقش داشت؟

این دو در هم تاثیر و تاثر دارند. وقتی دولت لایحه ای قوی نیاورد مجلس نیز نمی تواند اصلاحی بیش از ۱۰ تا ۲۰ درصد داشته باشد و نقش مجلس در ریل گذاری صحیح کاهش پیدا می کند. از طرفی وقتی مجلس تصویبی داشته باشد و دولت بار مالی آن را تامین نکند و یا قانونی وضع شود و دولت اجرا نکند و مجلس نظارتی نداشته باشد جایگاه مجلس کاهش پیدا می کند. همچنین امتیازات برخی وزارتخانه ها به نمایندگان مجلس برای اینکه به پر و پای آنها نپیچند نماینده را فاسد می کند و کارآمدی مجلس را از بین می برد.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار