به گزارش راهبرد معاصر، نحوه احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام به شما آموزش داده می شود. پس از آزادسازی سهام عدالت بسیاری از سهامداران که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، نیازمند کد بورسی شدند. از سوی دیگر شیوع کرونا در کشور موجب شد تا احراز هویت غیرحضوری سجام وعده داده شود. اکنون پس از گذشت چند هفته این وعده عملی شد و سامانه احراز هویت غیرحضوری سجام برای بورس راه اندازی شد. نحوه احراز هویت غیرحضوری سامانه سجام به شما آموزش داده می شود.
یکی از مصوبات شورای عالی بورس این بود که با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، مقرر شد تا بورس و سامانه “سجام” برای احراز هویت به صورت غیرحضوری و الکترونیکی عمل کرده و کد بورسی به صورت مجازی صادر شود.
احراز هویت الکترونیکی مجموعهای از راستیآزماییها در خصوص محل اطلاعات هویتی فرد از طریق اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده میشود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی، است. همین طور اطلاعات محل سکونت با کد پستی و اطلاعات بانکی که با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده خواهد شد.
یک نکته هم ارسال عکس و فیلم از سوی کاربر است. به این ترتیب فرد با طی مراحل مزبور قادر خواهد بود از طریق اپلیکیشن مربوطه وارد فضای احراز هویتی شود. سپس از طریق ارسال عکس یا فیلم، با بیان یک جمله از کاربر درخواست راستیآزمایی بیشتر میشود. در این مرحله نیز عکس با پایگاه ثبت احوال از طریق هوش مصنوعی تطابق داده میشود. در نهایت نیز به دلیل بار مسئولیت بالا و بار حقوقی این موضوع، یک اپراتور وظیفه چک کردن نهایی را دارد تا خطای احتمالی نیز بر طرف شود.
به این ترتیب احراز هویت در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام میشود. البته از آنجا که اپراتور چک کننده نهایی به صورت آفلاین است، کمی زمان برای تایید نهایی از سوی این اپراتور صرف میشود.
فرد باید قبلا ثبتنام اولیه در سامانه سجام را انجام داده و کد پیگیری 10 رقمی را دریافت کرده باشد.
متقاضی حتما باید بالای 18 سال باشد.
دارای کارت ملی هوشمند یا رسید آن باشد.
انجام احراز هویت تنها برای افراد حقیقی ایرانی امکان پذیر است.
تمامی اطلاعات ثبت شده توسط افراد حقیقی (عکس، فیلم، مدارک) باید مربوط به خود شخص باشد و احراز هویت نیز باید توسط خودشان انجام شود و در صورت وجود مغایرت در اطلاعات، احراز هویت با مشکل روبرو خواهد شد. البته امکان انجام احراز هویت با گوشی هوشمند شخص دیگر وجود دارد، اما مراحل باید توسط متقاضی طی شوند.
در حال حاضر اپلیکیشن سیگنال، گزینه مربوط به احراز هویت غیرحضوری را فعال کرده و با استفاده از این اپلیکیشن میتوانید بعد از طی کردن مراحل احراز هویت الکترونیک، کد بورسی بگیرید.
پیش از شروع احراز هویت سجام در اپلیکیشن سیگنال، باید واجد تمام شرایط باشید و در صورت نبود هریک از این شرایط، امکان انجام احراز هویت میسر نخواهد بود. قدم اول دانلود اپلیکیشن سیگنال است. آپ و سهم آشنا هم به زودی به جمع احراز هویت غیرحضوری خواهند پیوست.
برای ثبت نام در سامانه سجام به اطلاعات هویتی، محل سکونت و شماره شبای مربوط به یک حساب در یکی از بانکهای داخلی به نام شخص متقاضی نیاز دارید. پس از تهیه این اطلاعات فرآیند ثبت نام غیر حضوری سجام از طریق اپلیکیشن سیگنال را با انتخاب گزینه ثبت نام سجام شروع کنید.
در اولین مرحله شماره تلفن همراه فعالی که به آن دسترسی داشته باشید (ترجیحاً متعلق به متقاضی باشد) به همراه کد ملی متقاضی را وارد کنید. پس از انتخاب گزینه درخواست کد تایید یک پیامک حاوی کد 5 رقمی به شماره وارد شده ارسال میشود.
در مرحله بعد پس از وارد کردن کد تایید، گزینه ارسال را انتخاب کنید.
در این مرحله شما باید هزینه 10 هزار تومانی ثبت نام در سامانه سجام را از طریق کارت بانکی متصل به شبکه شتاب پرداخت کنید. در صورت تمایل به ادامه گزینه پرداخت را انتخاب کنید.
پس از پرداخت و مشاهده گزینه “انتقال به سایت پذیرنده” این گزینه را انتخاب کنید و به هیچ عنوان از گزینه برگشت مرورگر خود استفاده نکنید.
در مرحله بعد گزینه برگشت به اپلیکیشن سیگنال را انتخاب کنید.
در این مرحله شما وارد فرآیند ثبت اطلاعات متقاضی میشوید. توجه کنید که اطلاعات هویتی وارد شده باید کاملاً منطبق بر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثبت احوال باشد.
در ادامه به مرحله ثبت اطلاعات محل سکونت وارد میشوید. وارد کردن اطلاعات محل سکونت به صورت کامل همراه با کد پستی و شماره تلفن ثابت الزامی است. در قسمت پایین همین فرم بخشی تحت عنوان اطلاعات تکمیلی قرار داده شده که در صورت تمایل و در اختیار داشتن این اطلاعات میتوانید آن را وارد کنید اما عدم تکمیل آن تداخلی در ثبت نام شما ایجاد نخواهد کرد.
در گام بعدی اطلاعات شغلی ثبت میشود. انتخاب شغل مورد نظر از لیست کشویی اول و پر کردن اطلاعات ادرس و تلفن تماس الزامی است. در صورتی که فرد خانهدار یا محصل بود میتوان از آدرس و کد پستی محل سکونت در این بخش استفاده کرد. در این فرم نیز بخش اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده و در صورت تمایل میتوانید این بخش را تکمیل کنید.
در مرحله بعد شما باید میزان آشنایی با بورس و پیشبینی خود از سطح معاملات یکسال آینده خود را وارد کنید. پر کردن فیلد های ارزش روز دارایی و میزان درآمد اختیاری است.
در مرحله بعد در صورتی که در گذشته در بورس یا سایر بازارهای مالی برای شما کد سهامداری صادر شده است باید کد و نوع بازار را ثبت کنید. پر کردن اطلاعات این بخش اختیاری است.
در صورت وجود کد بورسی و تمایل شما به ثبت آن روی افزودن کد سهامداری دیگر کلیک کنید تا صفحهای مشابه تصویر زیر برای شما نمایش داده شود. در این فرم نام بازار و بخشهای حرفی و عددی کد سهامداری قدیمی خود را وارد کرده و گزینه “افزودن کد” را انتخاب کنید.
پس از ثبت کد سهامداری قدیمی این کد به صورت زیر نمایش داده خواهد شد.
در مرحله بعد شما باید اطلاعات حساب بانکی مربوط به متقاضی را وارد کنید. در این مرحله امکان ثبت بیش تر از یک حساب وجود دارد اما ثبت حداقل یک حساب الزامی است. توجه داشته باشید که حساب بانکی ثبت شده باید صرفا به نام متقاضی و غیرمشترک باشد. این موضوع برای همه، حتی افراد زیر 18 سال صدق میکند.
با انتخاب گزینه “افزودن حساب بانکی” صفحه زیر نمایش داده میشود. در این مرحله شما باید شماره حساب، شماره شبا، نام بانک و اطلاعات شعبه صادر کننده حساب را وارد کنید. درصورت عدم دسترسی به کد شعبه میتوانید از طریق سایت بانک بر اساس آدرس ، به این کد دست پیدا کنید.
پس از افزودن حساب، نام بانک در کادر شماره 1 و شماره حساب در کادر شماره 2 نمایش داده میشود.
بعد از ثبت حسابهای مورد نظر و انتخاب گزینه “مرحله بعد” فرآیند وارد کردن اطلاعات توسط شما به پایان میرسد و یک پیش نمایش از کل اطلاعات وارد شده به شما نمایش داده میشود. در صورتی که اطلاعات مورد تایید شماست گزینه تایید نهایی را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه تایید نهایی عملیات ارسال اطلاعات شما انجام میشود. در صورت موفقیت آمیز بودن این فرآیند با پیام زیر مواجه میشوید.
پس از بررسی و صحت سنجی اطلاعات وارد شده توسط شما ، در صورت تایید کلیه اطلاعات یک کد پیگیری 10 رقمی برای شما ارسال میشود. این کد برای شروع فرآیند احراز هویت الزامی است.
توجه داشته باشید که برای احراز هویت موفقیت آمیز شما باید کلیه اطلاعات مورد نیاز که در ادامه ذکر خواهند شد مطابق قواعد اعلام شده و توسط شخص متقاضی تهیه شود. در صورت عدم رعایت این قواعد و رد شدن احراز هویت توسط کارشناس مربوطه، امکان ویرایش اطلاعات وجود نخواهد داشت.
ثبت نام در سامانه سجام دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان یا کارگزاریها ندارد. از روز ششم خرداد ماه فرآیند احراز هویت غیرحضوری آغاز شده و مردم میتوانند با استفاده از گوشی موبایل خود فرآیند احراز هویت را انجام دهند.