مخاطب عجیب کنسرت های آنلاین در دوران کرونا-راهبرد معاصر

مخاطب عجیب کنسرت های آنلاین در دوران کرونا

سرپرست اداره کل فرهنگی شهرداری تهران گفت: کنسرت های آنلاینی که در دوران کرونا برگزار شدند، به استناد آمار فنی ارسال شده حدود 30 تا 35 میلیون مخاطب داشتند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 08
کد خبر: ۴۵۰۷۲

به گزارش راهبرد معاصر، محسن فتاحی سرپرست اداره کل فرهنگی شهرداری تهران درباره عملکرد این مرکز در دوران کرونا گفت: ما بعد از شیوع کرونا برنامه هایمان را در حوزه های فرهنگی و اجتماعی تعطیل نکردیم و توانستیم تغییر رویکرد بدهیم و با توجه به اینکه برنامه هایمان نمی توانست اجتماع محور باشد، در حوزه فضای مجازی تمرکز کردیم.

 

وی ادامه داد: اما در این زمینه کرونا تنها علت نبود و می توان گفت که باعث شد تا ما زودتر این اقدام را انجام دهیم و بر حسب عدالت توزیعی تلاش کردیم که فرهنگ و هنر را از حالت یک کالای لوکس خارج کرده و به یک کالای همگانی تبدیل کنیم تا حداقل همه بتوانند در معرضش قرار بگیرند و اگر تمایل و علاقه داشتند بتوانند از آن استفاده کنند که در همین راستا ایده فعالیت های مجازی شکل گرفت.

 

فتاحی با بیان اینکه تلاش کردیم فضای کاریمان یک خطی نباشد و با مخاطب تعامل داشته باشیم، توضیح داد: در این راستا ما از 2 بستر صداوسیما و فضای مجازی بهره بردیم و با توجه به شرایط هرکدام برنامه هایی را تدارک دیدیم. مانند مسابقه اسم فامیل و خونه مونی که برنامه های جدیدی در تلویزیون بودند و الان هم بحث نمایشنامه خوانی به نام خوانش را داریم.

 

وی با تاکید بر بازخوردهای بالایی که از سوی مخاطبان گرفته اند، گفت: ما گاهی اوقات در تهران برایمان امکاناتی موجود است که دیگر برایمان عادی شده است اما این امکانات در برخی شهرهای دیگر به این شکل وجود ندارد. به همین دلیل وقتی ایده ها در فضای مجازی ارائه شد، به واسطه فضای مجازی توانستیم مشارکت خوبی از سوی خانواده ها داشته باشیم. خانواده های بسیاری درگیر مسابقه خونه مونی شده بودند که در شرایط فعلی تعامل بسیار خوبی به حساب می آید. در هر خانواده چند نفر درگیر تولید کلیپ شدند. یا ما مسابقه قرآن با چند هدف برگزار کردیم. آیه های آرامش دهنده را انتخاب کردیم که افراد در حوزه های مختلف درباره آن تولید اثر کنند که آثار ارسالی فوق العاده و بی نظیر بودند.

 

سرپرست اداره کل فرهنگی شهرداری تهران گفت: در حال حاضر راهی باز شده که ادامه دادن آن می تواند به ارائه تولیدات در فضای مجازی رونق بدهد و تغییرات شگرفی هم ایجاد کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری کنسرت های آنلاین به چه شکلی صورت می گیرد و شما چه صرفه ای از این بابت دارید؟ توضیح داد:  ما مانورمان در این بخش روی مسئولیت اجتماعی بود که در این باره حتی برخی گروه ها هم ریسک داشتند و برخی نوازندگان هم به دلیل کرونا در کنسرت آنلاین حاضر نمی شدند که نوازنده جایگزین برای آنها انتخاب می شد. البته ما دستمزدی هم به گروه ها پرداخت کردیم چون باید فضای کسالت بار منزل ماندن را تلطیف می کردیم. به همین دلیل هزینه ای که باید صرف ایجاد نشاط اجتماعی میدانی می شد، در این بخش صرف شد.

 

وی ادامه داد: چون از پول بودجه عمومی هزینه کردیم، به همین دلیل درست نبود که بخواهیم بلیط فروشی داشته باشیم و مغایر با سیاست عدالت توزیعی ای بود که پیشتر توضیح دادیم به همین دلیل کارها رایگان پخش شد و معتقدیم پس از این نیز در این فضا و در این ایام می بایست فعالیت های اینچنینی رایگان باشد. از طرف دیگر نگاهمان به گروه های هنری حمایتی نیز بود چون فرهنگ و هنر بیشترین لطمه را از کرونا خورد.

 

وی درباره میزان مخاطبان کنسرت های آنلاین نیز توضیح داد: کنسرت های آنلاین به استناد آمار فنی ارسال شده  حدود 30 تا 35 میلیون مخاطب داشتند. شما فرض کنید یک سالن مدام پر و خالی شده و در یک ساعت تعداد مراجعینی که آمده اند و رفته اند، جزو مخاطبان حساب کرده ایم و عددمان تجمیعی است. این به معنایی است که هرکس توانسته ورود موفقی به پلتفرم داشته باشد، جزو مخاطبان ما بوده است.

 

فتاحی همچنین در پاسخ به این پرسش که نمایشنامه خوانی در حوزه تئاتر حوزه تخصصی تری است که شاید بازگشت هزینه آن کمتر باشد، ورود شما به این حوزه چطور بود؟ عنوان داشت: ما تلاش کردیم که همه حوزه های هنر را تا جایی که می شود یکبار در معرض دید همگان قرار دهیم. اگر میخواستیم به سراغ تئاتر برویم، باید به سمت تله تئاتر می رفتیم و آن را سفارش می دادیم تا ساخته شود که باز هم امکانش نبود. به همین دلیل به سمت نمایشنامه خوانی رفتیم که هم وجه آن لاین بودن آن برقرار باشد و هم اینکه خیلی از گروه های تئاتری امکان اجرای صحنه ای نداشتند ولی امکان نمایشنامه خوانی داشتند.

 

وی درباره ادامه برنامه سازی برای تلویزیون نیز اظهارداشت: برنامه های ما در شبکه های نسیم و تهران بود که ابتدا برای فضای مجازی تعریف شده بودند اما خوشبختانه تلویزیون استقبال کرد و ما هم آماده تعامل با همه دستگاه ها و سازمان ها برای ارتقای نشاط اجتماعی هستیم. در همین راستا به امید خدا تلاش داریم تا قسمت دوم خونه مونی را به زودی با تغییراتی آغاز کنیم. ایده برنامه بسیار خوب بود و فکر نمی کردیم با این کیفیت و حجم از تولیدات مواجه شویم. برنامه چون در گام نخست با ضعف هایی همراه بود تلاش کردیم که آن ها را احصا کنیم و امیدوارم به سمتی برویم که یکی از برنامه های تعاملی خوب را داشته باشیم که مردم هم از آن لذت ببرند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده