اهداف اصلاح طلبان از حمله به مجلس یازدهم چیست؟-راهبرد معاصر
رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است دولت برای شهادت «اسماعیل هنیه» ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد
ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی کرد:

اهداف اصلاح طلبان از حمله به مجلس یازدهم چیست؟

حملات اصلاح طلبان به مجلس یازدهم از ماه های قبل و به واسطه آگاهی از عدم رای آوری ناشی از عملکرد دولت و مجلس دهم آغاز شده بود. این حملات از چندین جبهه شروع شد و یکی از ارکان این سیاست تبلیغاتی آن بود که مجلس در راس امور نیست. یعنی حال که ما در این مجلس نیستیم مجلس دیگر در راس امور نیست.
ناصر ایمانی؛ تحلیگر مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020 June 11
کد خبر: ۴۵۵۰۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ ناصر ایمانی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره هجمه هایی وارد شده علیه رئیس مجلس یازدهم گفت: چون حدس زده می شد که احتمال ریاست آقای قالیباف بر مجلس بالاست این حملات از ماه های پیش بر علیه عملکرد آقای قالیباف و سوابق و عملکرد او شروع شده بود و در مجموع هدف تضعیف مجلس است.

 

وی در ادامه افزود: این حملات از چندین جبهه شروع شد و یکی از ارکان این سیاست تبلیغاتی این بود که مجلس در راس امور نیست. یعنی حال که ما در این مجلس نیستیم مجلس دیگر در راس امور نیست. مورد دیگر زیر سوال بردن مشروعیت مجلس بود و به دلیل پایین بودن آراء مردمی این مورد را مطرح کردند. مطلب دیگر اشاره به این نکته بود که تمامیت این مجلس از یک تفکر سیاسی تشکیل شده است و سیاست دیگر نیز حمله به برخی عناصر اصلی مجلس از جمله دکتر قالیباف بود که سعی شد مشروعیت مجلس در میان افکار عمومی زیر سوال برود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: این مساله هم باعث تاسف و هم موجب تعجب است. ما مجالس زیادی در 40 سال بعد از انقلاب داشتیم که اصلاح طلبان یا مطلقا و یا به شکل زیادی مجلس را در اختیار داشتند ولی چنین هجومی از اصولگرایان دیده نشد. این طیف توجه نمی کند که رقابت های جناحی و سیاسی نباید به کار کرد قانونی کشور لطمه بزند. مجلس یکی از بزرگترین ارکان کشور است و اگر مجلس آسیب ببینند قطعا کشور آسیب دیده است.

 ایمانی اظهار کرد: اصلاح طلبان از مدتها پیش می دانستند که به دلیل عملکردشان در دولت و مجلس و شوراهای شهر مقبولیت خود را به شدت در میان افکار عمومی مردم از دست داده اند. بنابراین بهترین کار برای فرار به جلو این بود که مجلس را از بین ببرند تا به این وسیله نسبت به عملکرد خود پاسخگو نباشند از این جهت مساله نظارت استصبابی را مطرح کردند و گفته شد ما را حذف کرده اند و ما به این دلیل رای نیاورده ایم. درحالیکه در تهران تعداد زیادی از اصلاح طلبان زیر پرچم حزب کارگزاران لیست دادند و چهره های نسبتا مشهوری مثل آقای مجید انصاری در آن لیست مشاهده می شد. این افراد مطلقا رای نیاوردند یعنی اگر نظارت شورای نگهبان نبود و تمام چهره های این طیف کاندیدا می شدند باز هم مردم در این دوره به آنها رای نمی دادند.

 

وی در پاسخ به این پرسش، آیا اصلاح طلبی انتظار چنین چیدمانی را از مجلس یازدهم داشتند؟ تصریح کرد: بله داشتند چون آنها می دانستند رای مردم در این دوره برای آنها نیست. اگر دقت کنید در این دوره تعداد اصلاح طلبانی که برای کاندید شدن ثبت نام کرده بودند بسیار کم بود. چون می دانستند که رای نمی آورند تا جاییکه صدای اصلاح طلبان معروف در آمد و گفتند هر چه با اصلاح طلبان تماس می گیریم تا کاندید شوند کسی جلو نمی آید چون می دانستند به دلیل عملکرد آنها این دوره رای آوری ندارند.

 

ایمانی در ادامه این پرسش درباره اقدامات قالیباف باید در چه مسیری باشد تاکید کرد: آقای قالیباف نباید تحت تاثیر فضاسازی ها قرار بگیرد و قطعا همینطور است. ایشان باید با قدرت و قوت بیشتر مجلس را اداره کنند. عملکرد این مجلس بیانگر سوء تبلیغ اصلاح طلبان خواهد بود. عملکرد مجلس بهترین پاسخ به فضاسازی ها خواهد بود. مجلس یازدهم فرصت ها و محاسن و معایبی دارد. قطعا محاسن این مجلس به معایبش می چربد و عملکرد بهتری ارائه خواهد کرد. مجلس دهم ضعیفترین مجلس در تاریخ جمهوری اسلامی بود و از این نظر در تاریخ ما استثنا شد. مجلس یازدهم مجلسی است که تمام اعضای آن انگیزه های لازم برای کار کردن و خدمت کردن را دارند چون به نظام و موجودیت حکومت عقیده دارند. از این منظر مجلس یازدهم انگیزه های بالایی برای خدمت دارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار