اختلاف قیمت عجیب خودرو از کارخانه تا بازار-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

اختلاف قیمت عجیب خودرو از کارخانه تا بازار

مطابق طرح قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد نرخ خودرو تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شد، در این گزارش به علل اجرایی نشدن این موضوع پرداختیم.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۳ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 23
کد خبر: ۴۷۳۲۷

به گزارش راهبرد معاصر،  نمایندگی های خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند.

 

امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی های شرکت های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند.

 

برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروسازها خورده باشند بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

 

ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشم مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروسازها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.

 

درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگهای مملو از خودروهای خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگ‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مربوط بود.

 

پارکینگ دارها حقیقت ماجرا را بیان می کردند خودروها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودروها صاحبان شخصی داشتند اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی های خودرو سازها در پارکینگ ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

 

قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگی های سایپا و ایران خودرو تعیین می شود
یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروسازها باید به جای تحویل خودروها به نمایندگی ها آنها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی های خودرو سازها و وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت شده‌اند.

 

او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.

 

چند مغازه آن طرف تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی ها در بازار بیان کرد: اغلب خودروهای صفر کیلومتر در دست نمایندگی های خودروساز ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاه‌دارها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی ها تماس می گیرند.

 

او ادامه داد: نمایشگاه دارها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دارها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودروهای موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.

 

نمایندگی های خودرو سازها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آنها می‌توانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخش‌ها لنگ نمی‌ماند اما بدون شک وجود ان‌ها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.

 

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو نقش نمایندگی‌ها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی ها خودشان از خودروسازها به صورت سبدی خودرو می خریدند و در بازار می فروختند. در شرایط فعلی خودروسازها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

 

او گفت: حضور خودروسازها در فرآیند تحویل مشکل‌ساز نیست اما فعالیت ان‌ها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگی‌ها خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آن‌ها هستیم.

 

بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروسازها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

 

تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمی‌کنیم
چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

 

او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

 

اما وقتی حالا ورود آن‌ها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری می‌‌کنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند./ باششگاه خبرنگاران

ارسال نظر