اپوزیسیون صهیونیستی و معامله قرن-راهبرد معاصر
پرونده معامله قرن/8

اپوزیسیون صهیونیستی و معامله قرن

با انتخاب لیونی به عنوان رهبر جدید اپوزیسیون در رژیم صهیونیستی، انتظار می رود که مخالفت با معامله قرن به یکی از ابزارهای او برای رسیدن به کرسی نخست وزیری تبدیل شود.
نسیم حسینی؛ کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - 2018 July 30
کد خبر: ۴۸۴

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی قبل ائتلاف "اتحاد صهیونیستی" اعلام کرد "تزیپی لیونی" به جای "اسحاق هرزوگ"، رهبر اپوزیسیون انتخاب شده است. تغییر در رهبری اپوزیسیون رژیم صهیونیستی همزمان با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در این رژیم انجام گرفته است. اینک، "گابای" و "لیونی" به عنوان رهبران دو حزب ائتلاف کننده "کار" و "هاتنوعا"، هدف خود را کنار زدن "لیکود" و کسب قدرت ذکر کردند و با این اظهارات، نشان دادند که هیچ تمایلی به ائتلاف با نتانیاهو ندارند.

 

در این راستا این سوال مطرح است که تغییر در رهبری اپوزیسیون چه تاثیری بر دولت نتانیاهو و طرح "معامله قرن" خواهد گذاشت. در پاسخ به این سوال باید گفت پیش بینی می شود با توجه به سابقه سیاسی تزیپی لیونی در کسوت وزیر امورخارجه، وزیر دادگستری و نمایندگی رژیم صهیونیستی در مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان، روند اجرای شدن "معامله قرن" و آینده سیاسی حزب لیکود با چالش برانگیز شده است.

 

 

نگاه لیونی به مذاکره با فلسطینی ها

لیونی در سال های 2006 تا 2009 وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود. وی در این بازه زمانی با نمایندگان تشکیلات خودگردان وارد مذاکرات صلح شد. رویکرد لیونی از آن موقع تاکنون، مبتنی بر پایان دادن به مناقشه اعراب و اسرائیل بر اساس راهکار دو دولتی بود. اما این مذاکرات در سال 2009 به دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و پیروزی حزب لیکود متوقف شد. با وجود این اختلاف دیدگاه، نتانیاهو پس از موفقیت دوباره در انتخابات سال 2012، در راستای سیاست کاهش تنش های اسرائیل با جهان، با حزب جدید التاسیس لیونی (هاتنوعا) ائتلاف و خود او را به عنوان وزیر دادگستری منصوب کرد. سپس فرصتی به وزیر خارجه سابق داده شد تا مذاکرات صلح با فلسطنیی ها را از سر بگیرد.

 

البته او نتوانست به توافقی با فلسطینی ها دست یابد شاید به این خاطر که حرفش در دولت نتانیاهو خوانده نمی شد لذا وی امیدوار است اینبار با پیروزی در انتخابات، در قالب "اتحاد صهیونیستی"، کار نیمه تمام خود را به سرانجام برساند.

 

از دید لیونی باید با بدبینی مذاکرات را آغاز کرد. زیرا اگر امیدهای بزرگی برای گفتگو ایجاد شود اما به نتیجه نرسد، بروز خشونت، ماحصل این فرایند خواهد بود.

البته نکته بسیار مهم در رویکرد رهبر جدید اپوزیسیون اسرائیل این است که هیچ امیدی برای صلح با حماس ندارد. زیرا به زعم وی رهبران این گروه درگیری با اسرائیل را از جنبه مذهبی می نگرند و هدفشان ایجاد دولت نیست. اما محمود عباس و متحدانش یک داستان کاملا متفاوت هستند و اگر آنچه را که درنظر دارند، به دست آورند، سازش را می پذیرند.

 

 

مخالفت با "معامله قرن"؛ ابزار لیونی برای کنار زدن نتانیاهو

برخلاف معامله قرن، تشکیلات خودگردان، خواهان تشکیل دولت فلسطینی است که تمام کرانه باختری و غزه را دربرگیرد. آنها خواهان تقسیم قدس در امتداد مرزهای قومی و حاکمیت یک رژیم بین المللی بر منطقه حساس بیت المقدس هستند. همچنین از نظر ابومازن، باید امکان بازگشت فرزندان پناهندگان فلسطینی به شهر قدس وجود داشته باشد. این خواسته های حداقلی است که لیونی با آن مخالفت ندارد پس از اینجا رویکرد دولت نتانیاهو و سایر احزاب دست راستی، با مواضع لیونی در تضاد قرار می گیرد.

امید رهبر جدید اپوزیسیون نتانیاهو این است که با تاکید بر هزینه های امنیتی و نظامی معامله قرن، شکست سیاسی لیکود را در انتخابات 2019 رقم بزند.

 

از نگاه لیونی طرفداری از راهکار دو دولتی، در راستای تامین امنیت صهیونیست هاست. وی تضاد بین امنیت اسرائیل و تشکیل دولت فلسطین، را به کلی رد می کند. در این راستا ایجاد یک دولت فلسطینی با حاکمیت محدود و با حفظ نظارت های امنیتی اسرائیل بر کرانه باختری، می تواند خشونت ها علیه اسرائیل را کاهش دهد.

 

همسو با رهبر اپوزیسیون، ائتلاف چپ گرا "اتحاد صهیونیستی" به صورت یکپارچه امیدوار است با درنظر گرفتن شرایط تشکیلات خودگردان و تاسیس یک دولت فلسطینی بدون پیش شرط خروج کامل اعراب از قدس، نظر سایر کشورهای عربی برای یک صلح فراگیر منطقه ای جلب شود؛ اما لیکود و متحدان راست گرا به دنبال آن هستند با اخراج فلسطینی ها از قدس و انتقال پایتخت از تل آویو به این شهر، از طریق همکاری های پنهانی با عربستان، اردن و مصر توازن منطقه ای را به نفع اسرائیل تغییر دهند.

 

 

آنچه می تواند حرکت لیونی را تسهیل کند همراهی کشورهای اروپایی با سیاست های مذاکره ای او است. طبق اظهارات لیونی به دلیل انتشار تصاویر درگیری نظامیان رژیم صهیونیستی با غیرنظامیان فلسطینی، مردم اروپا نگاه مثبتی به اسرائیل و عملکرد ارتش آن ندارند. لذا انتظار می رود سیاست وی در تکمیل فرایند صلح با حمایت اروپا روبرو شود. در این میان نگرانی های امنیتی از اجرای طرح معامله قرن می تواند باعث گرایش رای دهندگان اسرائیلی در انتخابات پیشرو به حزب اتحاد صهیونیستی گردد.

 

 
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده