بازگشت خودروسازان به ریل افق ۱۴۰۴-راهبرد معاصر

بازگشت خودروسازان به ریل افق ۱۴۰۴

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: با حرکت‌های جدیدی که در خودروسازی‌های کشور آغاز شده، بازگشت به افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده در زمینه خودرو‌های تجاری را شاهدیم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۵ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 05
کد خبر: ۴۹۱۰۵

به گزارش راهبرد معاصر، ۳۱ خرداد ماه گذشته قرارداد تولید و تحویل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس ومینی‌بوس با هدف تجهیز ناوگان حمل ونقل عمومی بین مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و شهردار تهران امضا شد.

 

همچنین در این مراسم، تفاهم‌نامه تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش یک‌هزار میلیارد ریال امضا شد.

 

در این پیوند، «آرش محبی‌نژاد» در گفت: وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نهضت داخلی‌سازی و تعمیق ساخت داخل اکنون به خودرو‌های دیزلی کشور نیز تسری پیدا کرده و تفاهم‌نامه‌هایی که به‌تازگی گروه صنعتی ایران‌خودرو برای تامین اتوبوس و مینی‌بوس با شهرداری تهران منعقد کرده، گویای همین مساله است.

 

به گفته این مقام صنفی، این‌چنین قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی نه فقط نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به خودرو‌های سنگین و تجاری را می‌تواند حل کند، بلکه زنجیره تامین خودروسازان را نیز با خود همراه و منتفع خواهد کرد تا بلوغ تولید خودرو‌های تجاری را نظیر خودرو‌های سواری شاهد باشیم.

 

وی بیان‌داشت: با تفکرات جدیدی که در مجموعه مدیریت ایران‌خودرو حاکم شده و همچنین بازسازی ساختاری این خودروساز، تحولات اساسی در این مجموعه انتظار می‌رود و در این زمینه، زنجیره تامین خودروسازی و قطعه سازان نیز به یاری خودوسازان خواهند پرداخت.

 

محبی‌نژاد یادآوری‌کرد: در افق چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۱۲ هزار دستگاه خودروی تجاری در کشور هدف‌گذاری شده و هرچند با روندی که در سال‌های اخیر شاهد بودیم دستیابی به این اهداف دور از دسترس بود، اما با حرکت‌های اخیر امیدواریم تا بازگشت به ریل افق ۱۴۰۴ را در بخش خودرو‌های تجاری نیز شاهد باشیم.

 

وی گفت: در سال‌های گذشته برخی سیاستگذاری‌ها و تصمیمات اشتباه و همچنین تحریم‌ها و کرونا (که در ماه‌های گذشته مزید بر علت شده)، هدف‌گذاری تولید خودرو‌های تجاری را از مسیر خود خارج کرده بود، اما اکنون به همت خودروسازان و قطعه سازان و البته کمک قوای سه‌گانه کشور می‌توان گفت که مجددا در مسیر از پیش تعریف شده قرار گرفته‌ایم.

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان تاکیدکرد: قطعه‌سازان برای تامین قطعات این خودرو‌ها در همه بخش‌ها حتی موتور و قوای محرکه آن‌ها آمادگی کامل دارند و همان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در بخش خودرو‌های سواری، در بخش تجاری قابل توسعه است.

 

وی اظهارداشت: اگر شرایط محیطی لازم فراهم شود، صنعت قطعه‌سازی ثابت کرده که می‌تواند خودش را در سطح بین‌المللی مطرح کند و کمک به ساخت پروژه K. ۱۳۲ (جدیدترین محصول سواری ایران خودرو) تبلور این توانمندی است.

 

در ۱۲ ماهه پارسال، تولید ون و مینی‌بوس و میدل‌باس با افت ۸۳.۲ درصدی و کاهش ۳۶.۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۷ به ترتیب به ۲۱۷ دستگاه و یک‌هزار و ۴۸ دستگاه رسید.

 

در سالی که گذشت خودروسازان ۵۳۵ دستگاه اتوبوس و سه هزار و ۲۵۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند که در مقایسه با سال ۹۷ به ترتیب کاهش ۶ درصدی و افت ۶۷.۲ درصدی نشان می‌دهد.

 

برپایه آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماهه امسال افت ۸.۲ درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در مقایسه با مدت مشابه پارسال را شاهد بودیم به طوری که تنها ۸۹ دستگاه از این خودرو‌های تجاری تولید شد، اما تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسید.

 

در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال همچنین ۶۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد ۱۴.۲ درصدی را نشان می‌دهد.
منبع:  ایرنا

ارسال نظر