آمادگی صدا و سیما برای فرهنگسازی کرونا-راهبرد معاصر

آمادگی صدا و سیما برای فرهنگسازی کرونا

رئیس رسانه ملی در دیدار با وزیر بهداشت بر تشکیل کمیته کاری متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و برنامه‌سازان با تجربه تأکید کرد که عمیق‌تر و هنرمندانه‌تر شرایط زندگی در دوران کرونا را به مردم انتقال دهند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 2020 July 07
کد خبر: ۴۹۵۹۳

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس رسانه ملی با حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دکتر نمکی و همکاران در نظام بهداشت و درمان کشور، به خاطر مقابله با ویروس منحوس کرونا و خدمت به مردم خدا قوت گفت. سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این دیدار، از تلاش‌های رسانه ملی برای اعتلای آگاهی مردم در پیشگیری و درمان بیماری کرونا و تبیین و تجلیل از خدمات کادر درمان کشور به عنوان مدافعان سلامت، قدردانی کرد و به عملکرد رسانه ملی نمره 20 داد.

 

نمایش جهاد مقدس کادر درمان

علی عسکری رئیس رسانه ملی در این دیدار با قدردانی از تلاش جهادگونه همه جهادگران عرصه سلامت کشور گفت: ما در رسانه ملی، از طریق گزارش‌ها فداکاری همه کادر درمانی کشور را ثبت و ضبط کردیم و از نزدیک شاهد تلاش این وزارتخانه بودیم. سعی کردیم با به نمایش گذاشتن این مجاهدت‌ها، از این جهاد مقدس قدردانی کنیم.

وی با یادآوری همراهی رسانه ملی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اولین روزهای شیوع بیماری کرونا گفت: نقش صداوسیما به عنوان رسانه عمومی‌برای همراهی با مردم و تبیین تدابیر این وزارتخانه برای پیشگیری و مهار این بیماری از ابتدا معلوم شد.

رئیس رسانه‌ملی خطاب به وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: همگرایی و منش و روش مهربانانه شما موجب شد رسانه ملی به خوبی نقش خود را ایفا کند و حاصلش اتحاد در کشور برای مقابله با این بیماری بود.

علی عسکری با بیان اینکه در دوره تشدید مجدد این بیماری نیز باید به مدد همین وفاق و همدلی برنامه‌ریزی دقیقی برای مقابله با این وضعیت داشته باشیم، گفت: صداوسیما آمادگی دارد در همه زمینه‌ها با این وزارتخانه همکاری کند و عمیق‌تر و هنرمندانه‌تر 1300 پروتکلی را که برای مشاغل مختلف نوشته شده، برای مردم بیان کند تا جلوی سیل رجوع مردم به بیمارستان‌ها گرفته شود.

رئیس رسانه‌ملی پیشنهاد داد کمیته کاری متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت و برنامه‌سازان خبره و باتجربه در این زمینه تشکیل شود تا بتوان این پیام‌ها را با زبان هرچه نافذتر به مردم رساند.

وی با تأکید بر اینکه نظارت در زمینه رعایت این پروتکل‌ها در مشاغل مختلف بسیار با اهمیت است، گفت: با وجود اینکه به نوعی این نظارت در برنامه‌های رسانه ملی تا کنون شکل گرفته است، اما می‌توانیم هم نظارت مردمی را بیدار کنیم و هم پس از ابلاغ پروتکل‌ها، سرزده به میان مردم برویم و از میزان رعایت این پروتکل‌ها گزارش دهیم.

علی عسکری با بیان اینکه سبک زندگی مردم در این اوضاع باید تغییر کند، گفت: ما می‌توانیم در زمینه سبک زندگی کار کنیم و اگر این اوضاع تداوم داشت وضعیت را تغییر دهیم.

وی افزود: در زمینه روایت فتح و حماسه کادر درمان، از زمان بیان مقام معظم رهبری، معاونت‌های برنامه‌ساز در حال طراحی چه در زمینه سریال‌سازی، و چه مستندسازی‌اند.

رسانه‌ملی، همراه‌ترین یار در دوران کرونا

سعید نمکی در این دیدار رسانه ملی را یکی از همراه‌ترین یاران صمیمی این وزارتخانه و همکارانش در ایام نفس‌گیر شیوع بیماری کرونا دانست و بزرگ‌منشی، همراهی، دلسوزی و وفاقی را که میان این وزارتخانه و سازمان صداوسیما به وجود آمد، مایه دلگرمی‌کادر درمان کشور خواند.

وی گفت: رسانه ملی چه در اعتلای دانش و آگاهی در مردم در زمینه این بیماری، چه بیان خدمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و چه در زمینه دوراندیشی برای راه‌های مقابله با این بیماری، یکی از زمینه‌سازان اصلی توفیق کشور در پیشگیری و مقابله با کرونا بود.

نمره 20 به رسانه ملی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این همدلی رسانه ملی نمره 20 داد و گفت: همه بخش‌های رسانه ملی خصوصا شبکه خبر و شبکه سلامت که همواره در کنار ما بودند، تلاش کردند و از هیچ کمکی فروگذار نکردند.

وی افزود: در طول مدت شیوع بیماری در کشور، هر رایحه‌ای از مهربانی و دوستی  که از دستگاهی می‌آمد، ما نفس تازه‌ای می‌گرفتیم و این نسیم به شکل اعلا از صداوسیما احساس می‌شد.

روحیه جهادی ما تجربه ای از زمان دفاع مقدس بود

نمکی از تلاش‌های انجام شده برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا به عنوان اتفاق حماسی بزرگ یاد کرد و گفت: عاملی که همکاران مرا در همه بخش‌های بهداشت و درمان کشور در مقابل هجمه سنگین بیماری و عوامل دیگر نگه می‌داشت، نه پول و امکانات، بلکه روحیه جهادی بود که از تجربه ذی‌قیمت هشت سال دفاع مقدس برجای مانده است.

وی افزود: پزشکان و پرستاران و کادر درمان ما در این وضعیت مثل پروانه در آتش سوختند و لحظه‌ای از کنار مردم نرفتند.

هیچ بیماری بدون تخت نماند

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی سپس از ظرفیت و آمادگی این وزارتخانه هنگام  روبرو شدن با این بیماری یاد کرد و افزود: از افتخارات ما این است که در این مدت با وجود همه محدودیت‌ها و تحریم‌های کشور هیچ بیمار کرونایی بدون تخت در بیمارستان نبود، هیچ بیماری اولویت‌بندی نشد و هیچ بیماری به علت بی‌بضاعتی پشت درهای بیمارستان در هیچ نقطه‌ای از کشور نماند.

فریب دشمن را با همدلی از بین بردیم

وی با ذکر تلاش‌های رسانه ملی در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری گفت: آنچه صداوسیما به عنوان مهم‌ترین اهرم اطلاع‌رسانی در این زمینه به انجام رساند، به یادماندنی است و ما توانستیم با اعتماد عمومی‌که در سایه همدلی با این سازمان به‌وجود آمد، درست‌ترین آمار را به مردم بدهیم. همین امر بود که موجب شد فریب و نیرنگ رسانه‌های بیگانه کمرنگ شود و ضریب اعتماد به رسانه ملی افزایش یابد.

سکان‌دار سلامت کشور سپس از صداوسیما خواست آنچه را در این زمینه بر تارک تاریخ حماسی کشور در مقابله با این بیماری نقش بسته است، به زیبایی به تصویر بکشد و به دنیا نشان دهد که ایران چگونه در زمان تحریم و با هزاران فشار ناشی از آن توانست اروپا و آمریکا را به نسبت یک به پنج عقب بزند.

کمتر از 60 روز تولیدکننده ماسک شدیم

نمکی با یادآوری اینکه ایران توانست در کمتر از 60 روز به جای واردکننده، تولید  ماسک باشد، از رسانه ملی خواست این غیرت ملی را در همه بخش‌های کشور و همراهی مردم با کمال دقت و وسواس به تصویر بکشد و بدون ارائه پیام‌های تکراری و بزرگنمایی پیامدهای این بیماری، با شیوه‌های هنرمندانه تاب‌آوری مردم را در این زمنیه بالا ببرد و بدون وحشت افزایی، عادی انگاری را در مردم از بین ببرد.

وی با بیان اینکه باید به راهکار مشترکی برای اطلاع‌رسانی و اگاهی بخشی هرچه بهتر برسیم، گفت: هیچ ضربه‌ای برای اقتصاد کشور کاری‌تر از مزمن شدن این بیماری نیست؛ ضمن اینکه اضطراب از بیماری هم اقتصاد ما را تهدید می‌کند.

به تصویر کشیدن مجاهدت کادر درمان

 وزیر بهداشت درمان و آموزش همچنین در این دیدار از آمادگی این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری مادی و معنوی چه در ساخت سریال، چه مستندها و برنامه‌هایی برای بیان حماسه کادر درمان کشور در دوران کرونا خبر داد و گفت: در ثبت و ضبط این حماسه‌ها دوربین‌ها باید سر صحنه باشند. ما از صداوسیما خصوصا در مراکز استان‌ها می‌خواهیم با حضور در  این صحنه‌ها روایت درستی از تلاش همه همکاران ما در سراسر کشور برای مردم داشته باشند.

وی افزود: دوربین‌ها را با این آدم‌های عاشق برای به تصویر درآوردن تلاش این کادر درمانی که مثل پروانه دوربیماران می‌چرخند، همراه کنید.

مرجعیت خبری رسانه ملی در اوضاع کرونایی

 در ادامه این نشست، مجید آخوندی، معاون سیاسی رسانه ملی نیز در این مراسم با ارائه گزارشی از مرجعیت خبری رسانه ملی در دوران شیوع این بیماری گفت: اصل کار، زحمات کادر درمان و پزشکی کشور بود و ما بخشی از این زحمات را منعکس کردیم.

وی با اشاره به نظرسنجی در خصوص مرجعیت خبری رسانه ملی در خصوص کرونا گفت: صداوسیما بیش از 81 درصد برای مردم مرجعیت داشت و شاخص میزان اعتماد مردم به صداوسیما در این زمینه 62 درصد بود که با فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای فاصله بسیاری داشت.

وی با یادآوری تلاش رسانه ملی در روزهایی که هنوز این بیماری به کشور وارد نشده بود و همراهی با وزارت بهداشت گفت: از زمان بروز اولیه این بیماری اطلاع‌رسانی فعال را در دستور کار قرار دادیم و همه اخبار را به گونه‌ای که آرامش روانی مردم و اعتماد آن‌ها به کادر درمان حفظ شود به اطلاع رساندیم.

وی افزود: ما در زمینه برقراری ارتباط مردم با ستاد پیشگیری و درمان کرونا، آموزش فاصله‌گذاری، تهیه ماسک  و...، بالارفتن اعتماد مردم به نظام پزشکی، تبیین زیرساخت‌های درمانی کشور و بیان مهارت کادر درمان تلاش کردیم و با روایت رسانه‌ای به شکل مطلوب در چارچوب مصوبات ستاد که مبنای حرکت ما بود، اقدام کردیم.

آخوندی مقابله با سمپاشی رسانه‌های بیگانه را از اقدامات دیگری خواند که رسانه ملی در دستور کار داشت و گفت: چون هم کادر درمان به خوبی کار کرد و هم ما توانستیم به خوبی اطلاع رسانی کنیم، دست رسانه‌های بیگانه بسته شد و نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وی سپس به دور جدید شیوع بیماری اشاره کرد و گفت: از هفته گذشته حساسیت مردم را بالا بردیم تا بیشتر موارد پیشگیری از ابتلا به بیماری را رعایت کنند و با ارائه گزارشی از همه‌گیری این بیماری در جهان کوشیدیم ضمن کم کردن از نگرانی‌های مردم، آموزش دهیم مراقبت‌هایشان را بیشتر کنند.

اعتماد بیش از 80 درصدی مردم به صداوسیما

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این دیدار با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های انجام شده مردم بالای80 درصد به صداوسیما اعتماد دارند، گفت: با همراهی ما با صداوسیما در زمان شیوع اولیه بیماری، از طریق اطلاع رسانی و آموزش توانستیم زنجیره انسانی انتقال کرونا را قطع کنیم و تعداد مبتلایان را به حداقل برسانیم.

وی افزود: صداوسیما در روزهای اخیر که بیماری دوباره اوج گرفته، عالی عمل کرده که اثر آن در روزهای آتی مشخص می‌شود.

وی از سیاست‌های جدید این وزارتخانه برای مقابله با بیماری سخن گفت و افزود: ما برای 1300 شغل پروتکل‌هایی وضع کرده‌ایم و نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها نیز از اقدامات دیگر ما است که بدون کمک مردم و همکاران ما در سانه ملی ممکن نخواهد شد.

110 روز ارتباط زنده مستمر

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت نیز در این دیدار با اشاره به 110 روز ارتباط مستمر با شبکه‌های رسانه ملی، خصوصا شبکه خبر گفت: انصافا این زحمات رسانه ملی جای قدردانی و دستمریزاد گفتن دارد.

وی ازبرنامه «زنگ سلامتی» شبکه سلامت سیما که پیش از شناسایی اولین بیمار در کشور به این بیماری پرداخت و برنامه «مثبت کرونا» یاد کرد و از رئیس رسانه ملی خواست در صورت امکان طرح ایجاد تحریریه سلامت را در سازمان صداوسیما بررسی کند.

رسانه ملی، همراه مردم در روزهای خانه‌نشینی

سیدکامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت منابع و برنامه‌ریزی این وزارتخانه نیز از روزهای همراهی رسانه ملی با مردم در روزهای خانه نشینی یاد کرد و گفت: در این دوران مردم بخش عمده‌ای از اوقات فراغتشان را با برنامه‌های صداوسیما سپری کردند.

همراهی بی‌سابقه

قاسم جان بابایی، معاون درمان این وزارتخانه نیز همکاری رسانه ملی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در تاریخ کشور بی‌سابقه خواند و خواستار استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تقویت فرهنگ‌هایی نظیر نگهداری از سالمندان در خانواده و ... شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده